Emne - Analyse av repeterte målinger - KLMED8018
KLMED8018 - Analyse av repeterte målinger
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 7 dager |
Faglig innhold
Kurset vil gi en innføring i analyse av repeterte målinger (longitudinelle data) for studier med kontinuerlig utfallsmål. Det blir gitt en beskrivelse av longitudinelle studiedesign, der individuelle målinger blir registrert gjentatte ganger over tid, samt deskriptiv fremstilling av repeterte målinger. Kurset omhandler lineære, blandede modeller med faste og tilfeldige effekter (flernivåmodeller), og i tillegg marginale modeller der korrelasjonsstrukturen i de repeterte målingene blir spesifisert direkte og ikke ved bruk av en flernivåmodell. Både modeller der tid blir behandlet som en kategorisk variabel og modeller med kontinuerlig tidsvariabel vil bli diskutert. Det vil bli lagt vekt på beskrivelse av ulike korrelasjonsstrukturer for modellering av avhengighet i tid, og hvordan velge modellen som best passer til dataene. Metoder for repeterte målinger fra randomiserte studier med pre-post design vil bli diskutert spesielt. Kurset inkluderer øvinger med bruk av programvaren Stata.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha gjennomgått kurset skal studenten
- ha kjennskap til betydningen av avhengighet i repeterte målinger for statistisk analyse og modellering, og konsekvensene av å ikke ta denne avhengigheten i betraktning.
- ha kunnskap om flernivåmodeller (lineære blandede modeller) og marginale modeller for repeterte målinger, og forskjellen mellom disse
- ha kunnskap om hvordan og når disse metodene kan brukes i medisinske forskningsprosjekter
Ferdigheter
Etter å ha gjennomgått kurset skal studenten kunne
- gi en oppsummering av repeterte målinger ved enkle deskriptive analyser og grafisk fremstilling
- identifisere en passende statistisk metode for å analysere data med repeterte målinger, inkludert en korrelasjonsstruktur for avhengighet i tid
- gjennomføre en statistisk analyse for repeterte målinger selvstendig, ved bruk av en statistisk programpakke
- evaluere forutsetninger som gjelder for de anvendte modellen eller metoden
- tolke og kritisk evaluere resultater fra den statistiske analysen
- presentere resultater på en form som kan brukes ved publisering i et vitenskapelig medisinsk tidsskrift
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomgått kurset skal studenten kunne
- evaluere anvendelse av statistiske metoder for å analysere repeterte målinger i medisinske forskningsprosjekter
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og øvinger
Anbefalte forkunnskaper
KLMED8004, KLMED8015 og KLMED8017 eller tilsvarende kunnskaper
Kursmateriell
Rabe-Hesketh & Skrondal (2022). Multilevel and Longitudinal Modeling Using Stata; Volume 1: Continuous Responses, 4th ed. Stata Press
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
3.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Medisin
- Statistikk
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
27.09.2024Innlevering
04.10.2024
09:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"