Emne - Flernivåmodeller - KLMED8017
KLMED8017 - Flernivåmodeller
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager | A |
Faglig innhold
Fordeler og ulemper med avhengige observasjoner. Summasjonsmål (f.eks. arealet under kurven [AUC], stigningskoeffisient, min/max verdi) Kovarians- og korrelasjon. Varianskomponenter. Lineær og logistisk modell med faste og tilfeldige effekter ("mixed effect models") for flernivåanalyse. Bruk av programvaren Stata.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomgått kurset skal studenten være i stand til å:
- Forstå betydningen av avhengighet i grupperte observasjoner, og hvordan denne avhengigheten endrer tilnærmingen til statistisk analyse og modellering; såvel som konsekvensene av å se bort fra dette;
- Identifisere grupper og nivåer innenfor et hierarki av observasjoner (f.eks. flere målinger innen samme individ), og gjenkjenne mulig avhengighet av observasjoner ved å betrakte forsøksoppsettet og/eller det resulterende datamaterialet;
- Forstå prinsippene for forsøksoppsett der eksperimentelle faktorer varierer både mellom og innen grupper;
- Gjennomføre enkle, deskriptive analyser som beregning av utvalgs-kovarians og korrelasjon; inklusive grafisk visualisering med scatterplot for å belyse nøkkelegenskaper ved grupperte observasjoner;
- Estimere og tolke lineær sammensatt modell med varianskomponenter;
- Estimere og tolke lineær "mixed effects" modell med tilfeldig konstantledd;
- Estimere og tolke logistisk "mixed effects" modell med tilfeldig konstantledd;
- Estimere og tolke lineær "mixed" modell med tilfeldig konstantledd og tilfeldig stigningstall for kovariater.
- Bruke relevant programvare.
Læringsformer og aktiviteter
Lectures and guided excercises.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende medisinsk statistikk
Lineær regresjon
Kursmateriell
Lærebok: Rabe-Hesketh & Skrondal (2021). Multilevel and Longitudinal Modeling Using Stata; Volume 1 : Continuous Responses, Volume 2: Categorical Responses, Counts, and Survival. Fourth Edition, Stata Press. College Station, USA. Press. ISBN-13: 978-1-59718-136-5
Forelesningsnotater. Legges ut ved kursstart,
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
KLMED8008 | 3.0 | HØST 2022 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
3.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Klinisk medisin
- Statistikk
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"