course-details-portlet

KLMED8011 - Elementær forskningsmetodikk i psykiatri

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

Forskerkurs over 2 år (4 semester), 24 studiepoeng.

Studienivå: Doktorgradsnivå. Kurset er primært forbeholdt stipendiater og kliniske prosjekter i psykiatri. Kurset er også åpent for somatikken.

Faglig innhold: 8-10 møter hvert semester, 2-4t pr gang, samt noen hele dager, som dekker følgende deler, dels teoretisk (foreleses), dels praktisk (som øves): 1/3 forelesning, 2/3 seminar, med en blanding av PBL og prosjektarbeid med eget prosjekt.

Hovedtemaer i de 4 semester:

(1) Litteratursøkning (1/2 semester) ,

(1) Problemformulering (1/2 semester),

(2) Eksperimentell design

(3) Statistisk metodikk

(4) Manuskriptskriving.

Individuell veiledning ved en forskningsveileder, søker må selv ordne med veileder.

Sted: Molde

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Etter fullført og bestått KLMED8011 skal studenten kunne:

  • være i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde og behersker fagområdets vitenskapsteori og metoder
  • vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder og prosesser i forskning og utviklingsprosjekter, herunder etiske problemstillinger i klinisk forskning innen psykiatri
  • bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet

Ferdigheter

Etter fullført og bestått KLMED8011 skal studenten kunne:

  • formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid
  • drive forskning og faglig utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå, herunder å kunne evaluere relevante problemstillinger i klinisk forskning;.
  • håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet

Generell kompetanse

Etter å ha fullført og bestått KLMED8011 skal studenten kunne:

  • identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet.
  • formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler, herunder å kunne skrive vitenskapelige artikler med høy kvalitet.
  • delta i debatter innenfor fagområdet i internasjonale fora.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet går over 4 semester. 8-10 møter per semester, 2-4t pr gang, (samt noen hele dager), som dekker følgende deler, dels teoretisk (foreleses), dels praktisk (som øves): 1/3 forelesning, 2/3 seminar med diskusjon med eget forskningsprosjekt i fokus. Kurset krever en del egenaktivitet utenom undervisningen. Kurset er proaktivt, og benytter spisskompetanse fra blant andre AKF, REK og HUNT.

Ved mindre enn 10 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.

Obligatoriske aktiviteter

  • Semesterrapport
  • Semesterrapport
  • Semesterrapport
  • Prosjektoppgave, metode og resultatnotat
  • Posterpresentasjon
  • Prosjektoppgave
  • Prøveforelesning på Norsk
  • Prøveforelesning på Engelsk

Mer om vurdering

Ferdig hovedoppgave i form av ferdig vitenskapelig artikkel etter 2 år.

Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.

Obligatoriske aktiviteter:

3 godkjente semesterrapporter

2 godkjente prosjektoppgaver (inkludert metode og resultat-notat),

1 prøveforelesning på norsk,

1 prøveforelesning på engelsk,

1 Posterpresentasjon.

Godkjent obligatorikk kan etter avtale med instituttet videreføres i senere semester.

Forkunnskapskrav

Fullført eller tatt opp på masterstudium eller tilsvarende. Ha med seg ett (planlagt) eget prosjekt som det skal arbeides med under kurset. Gjennomført helseutdannelse (lege, psykolog, sykepleier, etc)

Kursmateriell

1. A Kazdin: Research design in clinical psychology. 4th Ed. New York: Allyn & Baker, 2002 eller nyere. 2. American Psychological Association: Publication Manual, 6th ed APA: Washington DC., 2001, eller nyere 3. S Friis & P Vaglum: Fra idé til prosjekt. En innføring i klinisk forskning. Oslo: Tano, 1986 (senere opplag). Anbefalt lesing: K. Ringdal. Enhet og mangfold. Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode. Forlag: Fagbokforl.Utgitt: 2001 A. Bjørndal., D. Hofoss. Statistikk for helse-og sosialfagene. J. Pallant. SPSS Survival Manual. Open University Press, Philadelphia, helst siste versjon.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
KLMED8001 24.0 HØST 2024
MH8000 0.5 HØST 2024
IPH6051 24.0 HØST 2024
SMED8007 0.5 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  24.0 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Medisin
Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU