Emne - Gode helhetlige pasient- og brukerforløp - KLH3301
KLH3301 - Gode helhetlige pasient- og brukerforløp
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
I emnet fokuseres det på tiltak som kan være med på å fremme gode og helhetlige pasient- og brukerforløp, med særlig vekt på kommunikasjon og samhandling mellom tjenestebrukere, pårørende og tjenesteytere. I emnet bygger vi på fagspesifikke og fagrelevante tema og problemstillinger i ergoterapi, fysioterapi og audiologi, samt tiltak som kan fremme tverrfaglig samarbeid. Gjennom å kombinere det fagspesifikke og tverrfaglige samarbeidet, bidrar emnet til økt bevisstgjøring av egen og andres kjernekompetanse og innovasjon i organisering og tilrettelegging av gode helhetlige pasient- og brukerforløp.
Emnet inneholder kunnskapsbaserte og bærekraftige arbeidsmetoder og verktøy for å kunne analysere ulike pasientgrupper i rehabilitering, habilitering og forebygging. I dette emnet er vi særlig opptatt av pasient/brukerperspektivet og innovasjon i tjenester tilpasset brukernes behov.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
-ha bred kunnskap om forebyggende tiltak, habilitering og rehabilitering knyttet til gode, helhetlige pasient- og brukerforløp, samt tiltak som kan fremme tverrfaglig samarbeid
-ha bred kunnskap om teorier, modeller og nyere forskning om pasient- og brukerforløp
-kunne anvende kunnskap og diskutere nyere forskning og evaluering av pasient- og brukerforløp
-ha kunnskap om metodiske og etiske utfordringer i arbeid med sårbare grupper
-ha inngående kunnskap om ulike typer forebyggende tiltak og fremmende og hemmende faktorer i rehabilitering
-ha inngående kunnskap om gode, helhetlige pasient- og brukerforløp tilpasset ulike befolkningsgrupper og tjenester i et livsløps- og generasjonsperspektiv
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
- innhente, lese og bruke vitenskapelig litteratur, teorier og modeller om aktivitet og deltagelse i hverdagslivet
- anvende klinisk helsefaglig forskning og kunnskap om fysiske, psykososiale og holdningsmessige forhold for å fremme aktivitet og deltagelse for ulike pasient- og brukergrupper i gode, helhetlige pasient- og brukerforløp tuftet på tverrfaglig samarbeid
-reflektere og analysere metodiske og etiske utfordringer i forskning om bærekraftige og innovative pasient- og brukerforløp
- identifisere og analysere faktorer som fremmer og hemmer gode pasient og brukerforløp
- reflektere og diskutere sammenheng mellom pasient og brukerforløp i forhold til organisering av rehabilitering og forebyggende tiltak tilpasset brukerne
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan studenten:
-anvende relevante metoder og analyser og evaluering på pasient og brukerforløp
- kunne bidra i planlegging av fagspesifikke og tverrfaglige tiltak som fremmer gode og helhetlige pasient- og brukerforløp i forebygging, habilitering og rehabilitering
- kunne formidle oppdatert kunnskap om likeverdige tjenester og god praksis som bidrar til bærekraftig og innovativ rehabilitering, habilitering og forebygging
Læringsformer og aktiviteter
I dette emnet brukes stor grad av studentaktive læringsformer. Undervisningen er samlingsbasert og foregår i grupper, som selvstudier, ved oppgaveløsning og oppgaveskriving, seminarer, ferdighetstrening og dialogbasert forelesning. Digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.
Oppstart av emne forutsetter tilstrekkelig antall oppmeldte studenter.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltagelse i tverrfaglig gruppearbeid med muntlig seminar
- Innlevering av logg fra gruppearbeidet
Mer om vurdering
Eksamensform: Skriftlig gruppeoppgave med bestått/ikke bestått.
Obligatoriske aktiviteter: Deltagelse i tverrfaglig gruppearbeid med muntlig seminar. Innlevering av logg fra gruppearbeidet.
Spesielle vilkår: Tydelig bidrag fra alle deltakere i gruppa. Ved tvil i forhold til den enkeltes bidrag vil man kunne kreve individuelt bidrag og høring.
Lengde på eksamen: 7 dager
Forkunnskapskrav
Bachelor i ergoterapi, fysioterapi eller audiologi. Andre kandidater vurderes individuelt.
Kursmateriell
Pensum og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
- Ergoterapi
Ansvarlig enhet
Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"