course-details-portlet

KLH3301 - Gode helhetlige pasient- og brukerforløp

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

I emnet fokuseres det på tiltak som kan være med på å fremme gode og helhetlige pasient- og brukerforløp, med særlig vekt på kommunikasjon og samhandling mellom tjenestebrukere, pårørende og tjenesteytere. I emnet bygger vi på fagspesifikke og fagrelevante tema og problemstillinger i ergoterapi, fysioterapi og audiologi, samt tiltak som kan fremme tverrfaglig samarbeid. Gjennom å kombinere det fagspesifikke og tverrfaglige samarbeidet, bidrar emnet til økt bevisstgjøring av egen og andres kjernekompetanse og innovasjon i organisering og tilrettelegging av gode helhetlige pasient- og brukerforløp.

Emnet inneholder kunnskapsbaserte og bærekraftige arbeidsmetoder og verktøy for å kunne analysere ulike pasientgrupper i rehabilitering, habilitering og forebygging. I dette emnet er vi særlig opptatt av pasient/brukerperspektivet og innovasjon i tjenester tilpasset brukernes behov.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten:

-ha bred kunnskap om forebyggende tiltak, habilitering og rehabilitering knyttet til gode, helhetlige pasient- og brukerforløp, samt tiltak som kan fremme tverrfaglig samarbeid

-ha bred kunnskap om teorier, modeller og nyere forskning om pasient- og brukerforløp

-kunne anvende kunnskap og diskutere nyere forskning og evaluering av pasient- og brukerforløp

-ha kunnskap om metodiske og etiske utfordringer i arbeid med sårbare grupper

-ha inngående kunnskap om ulike typer forebyggende tiltak og fremmende og hemmende faktorer i rehabilitering

-ha inngående kunnskap om gode, helhetlige pasient- og brukerforløp tilpasset ulike befolkningsgrupper og tjenester i et livsløps- og generasjonsperspektiv

Ferdigheter

Etter fullført emne kan studenten:

- innhente, lese og bruke vitenskapelig litteratur, teorier og modeller om aktivitet og deltagelse i hverdagslivet

- anvende klinisk helsefaglig forskning og kunnskap om fysiske, psykososiale og holdningsmessige forhold for å fremme aktivitet og deltagelse for ulike pasient- og brukergrupper i gode, helhetlige pasient- og brukerforløp tuftet på tverrfaglig samarbeid

-reflektere og analysere metodiske og etiske utfordringer i forskning om bærekraftige og innovative pasient- og brukerforløp

- identifisere og analysere faktorer som fremmer og hemmer gode pasient og brukerforløp

- reflektere og diskutere sammenheng mellom pasient og brukerforløp i forhold til organisering av rehabilitering og forebyggende tiltak tilpasset brukerne

Generell kompetanse

Etter fullført emne kan studenten:

-anvende relevante metoder og analyser og evaluering på pasient og brukerforløp

- kunne bidra i planlegging av fagspesifikke og tverrfaglige tiltak som fremmer gode og helhetlige pasient- og brukerforløp i forebygging, habilitering og rehabilitering

- kunne formidle oppdatert kunnskap om likeverdige tjenester og god praksis som bidrar til bærekraftig og innovativ rehabilitering, habilitering og forebygging

Læringsformer og aktiviteter

I dette emnet brukes stor grad av studentaktive læringsformer. Undervisningen er samlingsbasert og foregår i grupper, som selvstudier, ved oppgaveløsning og oppgaveskriving, seminarer, ferdighetstrening og dialogbasert forelesning. Digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.

Oppstart av emne forutsetter tilstrekkelig antall oppmeldte studenter.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltagelse i tverrfaglig gruppearbeid med muntlig seminar
  • Innlevering av logg fra gruppearbeidet

Mer om vurdering

Eksamensform: Skriftlig gruppeoppgave med bestått/ikke bestått.

Obligatoriske aktiviteter: Deltagelse i tverrfaglig gruppearbeid med muntlig seminar. Innlevering av logg fra gruppearbeidet.

Spesielle vilkår: Tydelig bidrag fra alle deltakere i gruppa. Ved tvil i forhold til den enkeltes bidrag vil man kunne kreve individuelt bidrag og høring.

Lengde på eksamen: 7 dager

Forkunnskapskrav

Bachelor i ergoterapi, fysioterapi eller audiologi. Andre kandidater vurderes individuelt.

Kursmateriell

Pensum og anbefalt litteratur publiseres i emnerommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
  • Ergoterapi
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU