Emne - Separasjon og analyse i kjemi - KJ6008
KJ6008 - Separasjon og analyse i kjemi
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 3 timer | D |
Faglig innhold
Emnet tar for seg grunnleggende kromatografiteknikker som TLC, papir kromatografi, GC og HPLC, samt andre analyseteknikker som blant annet NMR, UV/VIS, MS. Undervisningen vil knyttes til læreplanmålene for videregående opplæring der det er naturlig. Ved samlingene vil teori, laboratoriearbeid og fagdidaktikk være integrert. I tillegg vil det gis opplæring i bruk av tradisjonelt og nytt utstyr, samt øvelse i å tilrettelegge praktisk kjemiarbeid i skolehverdagen.
Læringsutbytte
KunnskapEtter fullført emne kan deltakerengjøre rede for det teoretiske grunnlaget for separasjon og analyse i kjemigjøre rede for ulike metoder for formidling av analytiske teknikker i skolen gi eksempler på aktuelle læringsressurser som kan brukes for undervise i separasjon og analyse i kjemigi eksempler på hvordan man kan organisere praktiske aktiviteter i kjemiundervisning som handler om separasjon og analyse i kjemiFerdigheterEtter fullført emne kan deltakerenbruke ulike læringsressurser i undervisningenanvende en del eksperimentelle metoderfornye og videreutvikle sin faglige kompetanseformidle fagstoff og forskningsresultater fra fagfeltet separasjon og analysebehandle relevante kjemikalier og utstyr som kan brukes i separasjon og analysesamarbeide med andre for å løse teoretiske og praktiske oppgaveranvende utvalgte eksperimentelle metoder innen separasjon og analysekunne tilrettelegge for læringsaktiviteter i skolen innen separasjon og analyseGenerell kompetanseEtter fullført emne kan deltakerenfremskaffe og bruke relevant og pålitelig informasjon innen separasjon og analyse og utøve kildekritikkarbeide i prosjekter, både selvstendig og sammen med andre, samt formidle resultatene av arbeidetformidle fagstoff og resultater
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppediskusjoner og praktisk laboratoriearbeid på samlingene.Mellom samlingene: Individuelt arbeid med veiledning og ukentlig arbeidsoppgaver.Det legges vekt på at undervisningen på samlingene skal gjøre studentene i best mulig stand til å arbeide individuelt og å samarbeide mellom samlingene. I tillegg prioriteres læringsaktiviteter på samling som studenten ikke kan gjøre individuelt, f.eks. laboratoriearbeid. Samlinger og øvingsoppgaver. Forelesninger og laboratoriearbeid på samlingene (kan erstattes av tilsvarende aktivitet etter skriftlig avtale med fagansvarlig).Obligatoriske innleveringer og selvstendig arbeid med eget forsøk og analyse av IKT-baserte læringsressurser.Forventet arbeidsinnsats i emnet er 225 timar.
Obligatoriske aktiviteter
- Samlinger
- Øvinger
Mer om vurdering
Ved utsatt eksamen kan vurderingsformen bli endret til muntlig eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Kjemi 2, 8.-13. trinn (KKJE2-8-13)
Kjemi, videreutdanning for lærere - årsstudium (FJKJEVUÅ)
Anbefalte forkunnskaper
KJ6001, KJ6002, KJ6003, KJ6004, Kj6005, KJ 6006 eller tilsvarende
Forkunnskapskrav
Minimum tilsvarende Kjemi 2 i videregående skole
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Kjemi
Ansvarlig enhet
Institutt for kjemisk prosessteknologi
Administrativ enhet
Fakultet for naturvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 D INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"