Emne - Forretningsmodeller, innovasjon og tidligfase prototyping - IØ8905
IØ8905 - Forretningsmodeller, innovasjon og tidligfase prototyping
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Arbeider
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Arbeider | 100/100 |
Faglig innhold
Business model innovation is related to how new and existing companies can act in order to create and capture value. Business model innovation focus on how firms adapt and transform themselves in order to pursue higher performance and competitive advantage. In this course will we look at the underpinnings of the business model concept, the dimensions, attributes and outcome of business model research.
Since its origins in the ideas of Stanford's John E. Arnold over 60 years ago, design thinking (DT) has evolved to be one of the fastest growing approaches to innovation across the globe. With its emphasis on rapid prototyping and testing, its empathy (EQ) and user-centered design, and its focus on people and our needs, DT privileges the human and creative practices in the pursuit of innovation. The course gives research based knowledge to the topic of DT and business model from an innovation and engineering. A central aim with this course is to, based on previous research, generate curiosity, understanding, appreciation and engagement with design thinking and business model innovation to help inspire your thinking, research and writing.
Læringsutbytte
- Å gi inngående kunnskap om fortid, nåtid og fremtid innen innovasjonsforskning i forretningsmodeller
- Å gi grundig, forskningsbasert innsikt i prosessdesigntankegangen fra et ledelses- og ingeniørsynspunkt
- Å gi inngående kunnskap om nye tilnærminger for publisering innen designtenking og forskning på forretningsmodeller
- Ph.d.-kandidater som følger kurset, skal være i stand til å reflektere og posisjonere egen forskning i forhold til temaene i kurset
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har 2 obligatoriske forberedelsesoppgaver, 5 dager med undervisning og innlevering av oppgave. Undervisningen inkluderer forelesninger, seminarer og presentasjoner av ph.d.-kandidatene.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Økonomi og ledelse (PHOL)
Anbefalte forkunnskaper
Dette kurset er en del av den nasjonale forskerskolen i innovasjon (NORSI), og er skreddersydd for ph.d.-kandidater innen innovasjon og entreprenørskap.
Forkunnskapskrav
Tatt opp som ph.d.-kandidat i NORSI.
Kursmateriell
Vitenskapelige artikler og utvalgt litteratur.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Strategi og ledelse
- Organisasjon og ledelse
- Produktutvikling, innovasjon og entreprenørskap
- Industriell økonomi og teknologiledelse
- Entreprenørskap
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Arbeider
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Arbeider 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"