course-details-portlet

IØ8905 - Forretningsmodeller, innovasjon og tidligfase prototyping

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Arbeider
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Arbeider 100/100

Faglig innhold

Business model innovation is related to how new and existing companies can act in order to create and capture value. Business model innovation focus on how firms adapt and transform themselves in order to pursue higher performance and competitive advantage. In this course will we look at the underpinnings of the business model concept, the dimensions, attributes and outcome of business model research.

Since its origins in the ideas of Stanford's John E. Arnold over 60 years ago, design thinking (DT) has evolved to be one of the fastest growing approaches to innovation across the globe. With its emphasis on rapid prototyping and testing, its empathy (EQ) and user-centered design, and its focus on people and our needs, DT privileges the human and creative practices in the pursuit of innovation. The course gives research based knowledge to the topic of DT and business model from an innovation and engineering. A central aim with this course is to, based on previous research, generate curiosity, understanding, appreciation and engagement with design thinking and business model innovation to help inspire your thinking, research and writing.

Læringsutbytte

  • Å gi inngående kunnskap om fortid, nåtid og fremtid innen innovasjonsforskning i forretningsmodeller
  • Å gi grundig, forskningsbasert innsikt i prosessdesigntankegangen fra et ledelses- og ingeniørsynspunkt
  • Å gi inngående kunnskap om nye tilnærminger for publisering innen designtenking og forskning på forretningsmodeller
  • Ph.d.-kandidater som følger kurset, skal være i stand til å reflektere og posisjonere egen forskning i forhold til temaene i kurset

Læringsformer og aktiviteter

Emnet har 2 obligatoriske forberedelsesoppgaver, 5 dager med undervisning og innlevering av oppgave. Undervisningen inkluderer forelesninger, seminarer og presentasjoner av ph.d.-kandidatene.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Økonomi og ledelse (PHOL)

Forkunnskapskrav

Tatt opp som ph.d.-kandidat i NORSI.

Kursmateriell

Vitenskapelige artikler og utvalgt litteratur.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Doktorgrads nivå

Undervisning

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Strategi og ledelse
  • Organisasjon og ledelse
  • Produktutvikling, innovasjon og entreprenørskap
  • Industriell økonomi og teknologiledelse
  • Entreprenørskap
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Arbeider

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Arbeider 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU