Emne - Strategier for program- og porteføljestyring - IØ6203
IØ6203 - Strategier for program- og porteføljestyring
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet fokuserer på ledelse av program for prosjekter og ledelse av prosjektporteføljer innenfor enkeltorganisasjoner og flere organisasjoner. Det vil bli lagt vekt på strategi og ledelse av flere prosjekter for å oppnå strategiske og politiske mål i organisasjoner.
Emnet dekker følgende områder:
1. Programledelse – Utvikling av et strategisk perspektiv på prosjekter og grupper av prosjekter (prosjektrekker, programmer, porteføljer).
2. Porteføljeledelse – Utvikling av et systemnivåperspektiv på en gruppe prosjekter og programmer fra et organisasjons- eller offentlig sektor-ledelsessynspunkt.
Undervisningen vil være basert på case-studier og eksempler fra internasjonale praksiser utviklet av faglærere, og aktiv deltakelse fra kursdeltakerne som bidrar med sine erfaringer i diskusjoner. Kurset fokuserer på prosjekter fra ulike felt og sektorer, for eksempel byinfrastruktur, teknologisk utvikling og organisatorisk endring.
Læringsutbytte
Kunnskap: Grunnleggende prinsipper, ideer og konsepter innen program- og porteføljeledelse. Studentene vil utvikle en forståelse for behovet for å bevege seg utover den tradisjonelle prosjektledelsesmetoden basert på forutsigbare og standardiserte gjennomføringsprosesser, til en mer strategisk tilnærming for retning, prioritering og koordinering.
Ferdigheter: Ved å bruke de rammeverkene som presenteres i emnet, vil studentene kunne vurdere de unike utfordringene ved programmer og porteføljer i sine organisasjoner og designe den passende tilnærmingen for å håndtere dem vellykket.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vil bli gjennomført med fire heldagssamlinger, med individuelt og gruppearbeid som pågår parallelt. Datoene for samlingene er angitt i emneplanen, og det er planlagt at de finner sted på NTNUs fasiliteter i Sandvika utenfor Oslo og Trondheim. Læringsmaterialet vil bestå av et utvalg av case-studier og litteratur som studentene vil bli bedt om å sette seg inn i på forhånd. Undervisningsøktene vil inkludere case-basert arbeid, gruppearbeid og diskusjoner av eksempler for å maksimere læringsutbyttet for gruppen. Mellom de to heldagssamlinger vil studentene arbeide med materialet gjennom selvstudier og utvikling av sine oppgaver.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppmøte og aktiv deltakelse
- Selvstudium og utvikling av individuelle oppgaver
Mer om vurdering
Vurderingen vil være basert på oppgaven om å utvikle en tilnærming for program- og/eller porteføljeledelse i en organisasjon. For å maksimere læringsverdien av emnet for studentene, vil den avsluttende oppgaven innebære at studentene velger den organisatoriske konteksten de vil adressere i sin rapport. Dette valget gjøres i den innledende innleveringen. Deretter skal studentene anvende innsikt, konsepter og ideer fra emnet på de utfordringene som er identifisert i deres organisatoriske eller prosjektbaserte setting. Dette skjer i den endelige innleveringen.
Mappen (to oppgaver som forberedes før innleveringsfristen) består av:
Den innledende innleveringen som definerer oppgaven studenten vil adressere senere i emnets avsluttende oppgave. Dette vil være en beskrivelse av konteksten (organisasjon eller prosjekt) og problemene som vil være fokus for den avsluttende rapporten. Den innledende innleveringen skal være på 500-600 ord, eksklusiv figurer, tabeller og referanser, og utgjør 20 % av den endelige karakteren.
Den endelige rapporten er basert på den innledende oppgavebeskrivelsen. Den endelige rapporten skal vise forståelse av de konseptene og eksemplene som er diskutert i klassen, anvendt på den valgte konteksten (som definert i den innledende innleveringen). Den endelige innleveringen skal være på 1800-2000 ord, eksklusiv figurer, tabeller og referanser, og utgjør 80 % av den endelige karakteren.
Studentene vil få individuelle tilbakemeldinger på sin innledende innlevering, som vil veilede dem i utviklingen av den avsluttende oppgaven.
Informasjon om innleveringsfrister vil bli annonsert ved starten av emnet.
Alle deler må tas på nytt dersom studenten ønsker å forbedre karakteren i faget.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Organisasjon og ledelse (MORG)
Videreutdanningsemner i organisasjon og ledelse (MORGEMNER)
Anbefalte forkunnskaper
IØ6205- Ledelse og organisering av prosjektarbeid, eller tilsvarende. Erfaring fra prosjektvirksomhet.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav til emner i masterprogrammet I organisasjon og ledelse.
Kursmateriell
Thiry, M. (2016). Program management. Routledge.
Mer kursmateriell kunngjøres ved oppstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
IØ6204 | 7.5 | HØST 2011 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Prosjekt- og kvalitetsledelse
- Industriell økonomi og teknologiledelse
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappe 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"