course-details-portlet

IT6204

Anvendt programmering for lærere

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Videreutdanning lavere grad
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet forutsetter at deltakerne allerede har noe grunnleggende kunnskap og ferdigheter i programmering, og fokuserer på noe mer komplekse programmer og anvendelse av programmering innen områder som spill, styring av enkel elektronikk og roboter (som Arduino, Raspberry PI, Micro:bit, Lego Mindstorm), programmering brukt til beregninger og simuleringer i fag som matematikk og fysikk. Studentene får en god oversikt over forskjellige anvendelser av programmering, og gjennom prosjekt gis de mulighet til å fordype seg i anvendelser som har relevans for egen undervisning og fag.

Læringsutbytte

Kunnskap

Deltakeren skal

  • ha detaljert kunnskap om konstruksjoner og strukturer i moderne programmering
  • ha kunnskap om programmeringsspråk, verktøy og metodikk, både pedagogisk orienterte løsninger og løsninger som brukes profesjonelt
  • ha grunnleggende forståelse av programvarens funksjon i elektronikk og roboter
  • ha grunnleggende innsikt i teknikk og metoder for utprøving og feilfinning i større programprosjekter

Ferdigheter

Deltakeren kan

  • utvikle og prøve ut programmer med noe kompleksitet,
  • utnytte moderne programmeringsverktøy og vurdere deres egnethet i undervisning og læring
  • identifisere og vurdere programmering som skal inngå i enkle teknologiske løsninger, forstå vanskelighetsgrad, arbeidsomfang og egnethet i en undervisningssituasjon
  • forstå hvordan kreativitet og samarbeid kan utnyttes til å fremme læring av programmering.

Generell kompetanse

Deltakeren kan

  • formidle sin kunnskap om programmering og fagets didaktikk til andre, både skriftlig og muntlig
  • diskutere, beskrive og evaluere løsninger med noe kompleksitet,
  • planlegge varierte arbeidsoppgaver og programmeringsprosjekt, med fokus på kreativitet og sosial læring
  • vurdere etiske problemstillinger relatert til programmering
  • vise god digital kompetanse

Læringsformer og aktiviteter

Undervisning er nettbasert, men det legges vekt på sosial og interaktiv læring med ukentlige aktiviteter som online forelesninger og jevnlige obligatoriske arbeidskrav (øvinger).

Interaktivt læremateriell og videoer vil produseres og gjøres lett tilgjengelig for studentene, og online samarbeid og veiledning gjennomføres i sosiale rom.

Undervisningen baserer seg på pensum bestående av både lærebok og nettbasert ressurser. I undervisningen vil vi bruke både tekst- og blokkbaserte programmeringsverktøy.

Studentene må disponere egen PC.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øvinger

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før vurdering kan gjennomføres.

Obligatorisk arbeidskrav inneholder:

- Alle programmeringsøvinger må være godkjente.

Vurderingen består av et prosjekt (bestått/ikke bestått).

Gjentak ved neste gjennomføring av emnet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Programmering for lærere, 8.–13. trinn (KPROG8-13)

Forkunnskapskrav

Opptakskrav: Dette er et KOMPiS-fag. Kompiskursene har felles opptakskrav satt av Udir: "Godkjent lærerutdanning og tilsetting i skolen i studieperioden".

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LÆR2003 7,5 sp Høst 2021
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Informatikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for datateknologi og informatikk

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø