Emne - Grunnleggende programmering for lærere - IT6203
IT6203 - Grunnleggende programmering for lærere
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
Emnet tar for seg programmering som fag og ferdighet, og skal gi innsikt i hvordan programmering brukes for å lage digitale løsninger. Emnet legger vekt på programmering som konstruktivt og kreativt verktøy. I emnet vil det være fokus på grunnleggende programmering og gir studenten et godt grunnlag for å ta faget IT6204 som fokuserer på anvendelser og hvordan programmering kan formidles til elever med fokus på kreativitet og samarbeid i oppgaveløsing. I emnet bygges kompetanse i grunnleggende programmering og læring gjennom interaktive online ressurser og et øvingsopplegg som gir jevn progresjon i læringen. Parallelt med egen læring av programmering skal studentene reflektere over læreprosessen og bygge didaktisk kompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Deltakeren skal
- ha grunnleggende kunnskap om konstruksjoner og strukturer i moderne programmering
- har grunnleggende innsikt i teknikk og metoder for utprøving og feilfinning i korte, enkle programmer.
Ferdigheter
Deltakeren kan
- utvikle og prøve ut enkle programmer
- installere og bruke et programmeringsverktøy
- kunne bruke og forklare enkle programeksempler i en undervisningssituasjon
- forstå hvordan kreativitet og samarbeid kan utnyttes til å fremme læring av enkel programmering.
Generell kompetanse
Deltakeren kan
- formidle grunnleggende programmering og fagets didaktikk til andre, både skriftlig og muntlig
- diskutere, beskrive og evaluere enkle løsninger
- planlegge varierte arbeidsoppgaver med enkle programmer
- vise grunnleggende digital kompetanse
Læringsformer og aktiviteter
Undervisning er nettbasert, men det legges vekt på sosial og interaktiv læring med ukentlige aktiviteter som online forelesninger og jevnlige obligatoriske arbeidskrav (øvinger). Interaktivt læremateriell og videoer vil produseres og gjøres lett tilgjengelig for studentene, og online samarbeid og veiledning gjennomføres i sosiale rom. Undervisningen baserer seg på pensum bestående av både lærebok og nettbasert ressurser. I undervisningen vil vi bruke både tekst- og blokkbaserte programmeringsverktøy.
Obligatoriske aktiviteter
- Refleksjonsnotat
- Øvinger
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før vurdering kan gjennomføres.
Obligatorisk arbeidskrav inneholder:
- Alle programmeringsøvinger må være godkjente.
- Et refleksjonsnotat om undervisningsmetoder og egen læring i programmering må være innlevert
Vurderingen består av:
- Mini-prosjekt (bestått/ikke bestått). Gjentak ved neste gjennomføring av emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Programmering, 8.-13. trinn (KPROG8-13)
Anbefalte forkunnskaper
I undervisningen forutsettes det grunnleggende ferdighet i bruk av datamaskin, men det forutsettes ingen forkunnskaper i programmering. Studentene må disponere egen datamaskin.
Forkunnskapskrav
Opptakskrav: Dette er et KOMPiS-fag. Kompiskursene har felles opptakskrav satt av Udir: "Godkjent lærerutdanning og tilsetting i skolen i studieperioden".
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LÆR2003 | 7.5 | HØST 2021 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informatikk
Ansvarlig enhet
Institutt for datateknologi og informatikk
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
HJELPEMIDD
Innlevering
12.12.2024
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"