Emne - Deltagende design - IT3022
Deltagende design
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Deltagende design: Bakgrunn og utvikling; teknologiens politiske, sosiale og etiske konsekvenser; sentrale begreper (taus kunnskap, «tool perspective», deltakelse); brukermedvirkning som designfilosofi; brukermedvirkning i teknologi- og tjenestedesign; stakeholder-analyse; co-design teknikker (personas, scenarier, service blueprints, prototyping, etc.); fasilitering av designaktiviteter; fasilitatorrollen; kvalitativ analyse av resultater fra deltagende designaktiviteter; utfordringer knyttet til deltagende design og realisering av resultater
Læringsutbytte
Emnet gir teoretisk og praktisk kunnskap om deltakende design av digitale løsninger og tilknyttede tjenester. Læringsutbyttet etter fullført emne er oppsummert under.
Kunnskap: Studenten kan gjøre rede for ideologien bak designtradisjonen "Deltagende design".
Ferdigheter:
- Studenten kan gjøre nytte av deltagende metoder og teknikker i forbindelse med design av digitale løsninger og tilhørende tjenester.
- Studenten kan planlegge og lede deltagende designaktiviteter og -prosesser, og evne å tenke kritisk rundt designfasilitator-rollen.
- Studenten kan gjennomføre kvalitative analyser av resultatene fra deltagende design aktiviteter.
Kompetanse: Studenten har gjennom gruppearbeidet i emnet opparbeidet erfaring og kompetanse innen hvordan deltagende designaktiviteter og -prosesser kan gjennomføres på en hensiktsmessig og reflektert måte.
Læringsformer og aktiviteter
Kollokvier, gruppeøvinger, problembasert læring, prosjektarbeid og selvstudium.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
- 80 % oppmøte på forelesninger
Mer om vurdering
Hver gruppe må levere prosjektleveranser (øvinger) i løpet av semesteret og en sluttrapport. Sluttrapporten er grunnlaget for karakteren i kurset.
Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele emnet tas på nytt i semester med undervisning. Vurdering kan kun gjennomføres i semester med undervisning.
Anbefalte forkunnskaper
IT3402 Design av grafiske brukergrensesnitt
Forkunnskapskrav
Enten TDT4180 Menneske-maskin-interaksjon
eller IDATT1002 Systemutvikling / IDATT1005 Systemutvikling,
og IDATT2106 Systemutvikling 2 med smidig prosjekt
Kursmateriell
Artikler (oppgis ved semesterstart)
Fagområder
- Datateknikk og informasjonsvitenskap
- Interaksjonsdesign
- Informatikk