course-details-portlet

IT2810

Webutvikling

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset dekker teknologi og metoder brukt i utvikling av web-løsninger. Gjennom prosjektarbeid og relaterte aktiviteter lærer studentene om arkitekturer, sentrale språk, formater og standarder for web-applikasjoner. Kurset er teknologi-orientert og det er kunnskap og ferdighetene som er grunnlag for sluttvurderingen.

Læringsutbytte

Har videregående kunnskaper i:

  • teknologiene som ligger til grunn for moderne web-løsninger
  • arkitekturer, rammeverk, metoder og teknikker for utvikling av web-applikasjoner
  • programmeringsspråk relevant for web-applikasjoner
  • teknikker og verktøy som brukes ved utvikling av web-løsninger
  • utvikling av dynamiske, interaktive web-løsninger, med fokus på søk og presentasjon
  • formater og teknologier for å håndtere og formidle data i web-løsninger
  • universell utforming av websider
  • å utvikle webapplikasjoner med tanke på bærekraft

Ferdigheter:

  • kan designe, utvikle og teste web-applikasjoner
  • kan programmere selvstendig og kode effektivt i språk og formater som benyttes
  • kan gjenbruke, kvalitetssikre og sette seg inn i tredjeparts kode
  • kan sette seg inn i, analysere og evaluere egne og andres løsninger og kode
  • kan bruke moderne utviklings- og assisterende verktøy effektivt og kritisk

Generell kompetanse:

  • er i stand til å jobbe målrettet med kunnskapsinnhenting og kan utvikling egne ferdigheter i de teknologiene som inngår
  • kan jobbe konstruktivt i grupper, kommunisere og presentere meninger, vurderinger og løsninger
  • kan bidra til andres læring ved å gi gode tilbakemeldinger
  • kjenner til sentrale lover og regler som ofte må taes med i betrakning ved utvikling av web-løsninger

Læringsformer og aktiviteter

Emnet er basert på studentaktiv læring og prosjektarbeid. Forelesingene brukes til introduksjoner og oppsummeringer, hovedaktivitet for læring er prosjektarbeid og medstudentvurderinger. Studentene jobber i grupper med å utforske og lære seg teknologi gjennom å utvikle prototyper og tjenester. Gjennom medstudentvurderinger skal studentene få ferdigheter i å sette seg inn i, analysere og evaluere løsninger og kode som er utviklet av andre. Prosjektarbeid begynner allerede i første uker av emnet og det gies ikke kompensasjon for dette ved sein påmelding til emnet.

Mer om vurdering

Mappeevaluering gir grunnlag for sluttkarakteren i emnet. I mappen inngår elementer som teller med forskjellig andel:

  • Endelig levering av et mindre og et større prosjektarbeid, på slutten av semesteret i form av kode, dokumentasjon og en kjørende prototyp (teller 50% i mappen).
  • Deltagelse og innfrielse av krav i fire underveisinnleveringer som representerer milepæler i utviklingsarbeidet (teller 30% i mappen).
  • Deltagelse i medstudentvurderinger og rapport som inneholder vurderinger studenten har gjort (teller 20% i mappen)

Begge prosjekt er gruppearbeid. Medstudentvurderinger er hovedformen for tilbakemeldinger underveis i semesteret. Avsluttende vurdering er individuell og gjøres ved semesterslutt basert på en samlet vurdering av hele mappen. Studenten må ha levert og fått godkjent på elementer tilsvarende 50% av vurderingsgrunnlaget for å få en avsluttende karakter.

Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele mappa tas på nytt i semester med undervisning. I emnet kan du kun gjennomføre vurdering i semester med undervisning.

Kursmateriell

Oppgis ved start. Studentene skal i stor grad selv finne frem til og benytte seg av dokumentasjon og tutorials som finnes online.

Fagområder

  • Datateknikk og informasjonsvitenskap
  • Informasjonssystemer
  • Datateknikk
  • Informasjonsteknologi
  • Informatikk
  • Informasjonsteknologi og informatikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for datateknologi og informatikk