Emne - Tverrfaglig samarbeid for miljøpersonalet i grunnskolen: Fremme et inkluderende arbeidsmiljø for mangfold - ISA6004
ISA6004 - Tverrfaglig samarbeid for miljøpersonalet i grunnskolen: Fremme et inkluderende arbeidsmiljø for mangfold
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Kurset er rettet mot miljøpersonalet i skole og skolefritidsordningen. Kurset fokuserer på å utvikle kunnskap om å skape et inkluderende og samarbeidsorientert miljø for undervisning, læring og arbeidsfellesskap ved å øke bevisstheten rundt profesjonell identitet, fremme tverrfaglig samarbeid og styrke positive holdninger til mangfold.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter gjennomført kurs skal deltakerne ha oppnådd følgende:
Kunnskap:
- har kunnskap om egen profesjonell identitet, roller og ansvar, samt om egne styrker og svakheter
- har forståelse for kollegers perspektiver på profesjonell identitet, roller og ansvar
- har bevissthet om eget bidrag til arbeids- og læringsmiljøet
- har innsikt i hvordan lærere planlegger, strukturerer og gjennomfører undervisning, for å kunne
- bidra aktivt i læringsstøttende aktiviteter
- har kunnskap om samfunnsoppdraget, opplæringslovens kap. 12, læreplanen (LK20) og rammeplan for SFO
- har kunnskap om planlegging, strukturering og gjennomføring av pedagogiske aktiviteter i samsvar med definerte mål
- har kunnskap om strategier og regler for samarbeid
Ferdigheter:
- Kan planlegge, strukturere og gjennomføre læringsstøttende aktiviteter basert på definerte mål
- kan anvende et felles språk for planlegging og gjennomføring av aktiviteter
- Kan bruke strategier for å jobbe i tverrprofesjonelle team
- Kan kritisk diskutere profesjonell identitet og mangfold i grupper
- Kan identifisere og diskutere ulike perspektiver innenfor en skolesammenheng
- Kan reflektere over egen praksis og gjøre kritiske refleksjoner rundt utfordringer i egen organisasjon
Generell kompetanse:
- Kan planlegge, gjennomføre og fullføre selvstendig skriftlig og praktisk arbeid, og formidle resultatene av dette arbeidet til kollegaer
- Har en kollektiv bevissthet rundt samarbeid og kommunikasjon med kollegaer, foresatte og elever
- Er i stand til å reflektere over egen praksis og bidra til et støttende og inkluderende læringsmiljø
Læringsformer og aktiviteter
Forelesning, gruppearbeid, selvstudium.
Obligatoriske aktiviteter
- Individuell skriftlig oppgave
- Skriftlig gruppeoppgave
Mer om vurdering
Eksamen i kurset er en mappevurdering. Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for å bestå eksamen.
Karakterskala for vurdering: Bestått / Ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved Institutt for sosialt arbeid (EVUISA)
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse og minst to års erfaring med direkte arbeid med barn og unge.
Kursmateriell
Pensum publiseres i Blackboard ved kursstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
-
- Sosialpedagogikk
- Sosialt arbeid
Ansvarlig enhet
Institutt for sosialt arbeid
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"