Emne - Tverrprofesjonelt samarbeid og innovasjon - ISA2500
ISA2500 - Tverrprofesjonelt samarbeid og innovasjon
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager | A |
Faglig innhold
I dette emnet skal studentene få kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid og profesjonsetikk, samt få innføring i bruk av innovative verktøy for utvikling av nye tiltak og tjenester for barn og unge. Studentene skal arbeide med ulike former for tverrprofesjonelt samarbeid og det vil vøre et særskilt fokus på barnevernsfeltet. Studentene skal kunne drøfte egen rolle og andres roller i tverrprofesjonelt samarbeid.
Læringsutbytte
Kunnskap - Studenter har kunnskap:
- om samfunnsoppdraget til egen profesjon
- om profesjonsetikk
- om maktperspektivet og ulikhetsperspektivet
- om tverrprofesjonelt samarbeid og samspillet mellom sektorene
- om innovasjon og innovasjonsprosesser
- om teorier om organisasjon og ledelse
- tverrfaglig samarbeid om utsatte barn og unge
- kunnskap om barn og voksne sin digitale hverdag
Ferdigheter - Studenter kan:
- reflektere over egen kompetanse i teamarbeid og teamets kompetanse
- se på tverrfaglig samarbeid med et kritisk blikk
- kommunisere egen profesjonskompetanse
- vise ledelse og samarbeidsferdigheter
- bidra til innovative prosesser for utvikling av barnevernet
- reflektere rundt dilemmaer i egen profesjons mandat og rolle som hjelper, forvalter og portvokter
Generell kunnskap - Studenten
- forstår egen rolle og andres roller i tverrprofesjonelt samarbeid
- kan reflektere over ulike maktaspekter i rollen som hjelper
- kan reflektere kritisk over egen rolle og eget ansvar i en organisatorisk sammenheng
- har kunnskap om hvordan digitale løsninger strukturerer det faglige skjønnet hos profesjonsutøveren
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminar, gruppearbeid og selvstudier.
Obligatoriske aktiviteter
- Barnets Beste
- Tverrfaglig samhandling (TverrSam)
- Tverrfaglig kartlegging (TverrPraks)
Mer om vurdering
De obligatoriske aktivitetene Tverrfaglig samhandling (TverrSam), Tverrfaglig kartlegging (TverrPraks) og Samarbeid til Barnets beste, må være godkjent for å kunne avlegge eksamen i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Barnevern (HSGBVB) - enkelte retninger
Sosialt arbeid (HSGSOB) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått alle emner i 1. og 2. studieår, og veiledet praksis i 5. semester (emnet BBV2500 eller BSA2500).
Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiene Bachelor i barnevern eller Bachelor i sosialt arbeid ved NTNU.
Kursmateriell
Publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"