Emne - Juridisk metode og forvaltningsrett - ISA1002
ISA1002 - Juridisk metode og forvaltningsrett
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | LOVDATA , LOVSAMLING |
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i juridisk metodelære og generell forvaltningsrett. Undervisningen tar utgangspunkt i den rettsanvendelsen som profesjonsutøvere har bruk for. Ved innlæring av den juridiske metoden vektlegges lovteksten som den primære rettskilde, i tillegg til lovforarbeider, rettspraksis og andre rettskilder.
I andre del av emnet vil det bli gitt en innføring i generell forvaltningsrett. Grunnlaget for forsvarlig saksbehandling i forvaltningen er kunnskap om forvaltningslovens generelle saksbehandlingsregler.
Ved gjennomgang av juridisk metode og forvaltningslovens regler tas det utgangspunkt i praksisnære eksempler fra velferdsrettens område.
Tema som blir vektlagt i den generelle forvaltningsretten er rettssikkerhet, herunder habilitet, kontradiksjon, taushetsplikt, partsinnsyn, sakens opplysning, vedtak, begrunnelse, underretning, klageadgang, ugyldighet og bruken av vilkår.
Læringsutbytte
Kunnskap - Studenten har:
- kunnskap om juridisk metodelære og hvordan man går frem for å kunne ta stilling til rettsspørsmål som er relevante for sosionomer og barnevernspedagoger
- kunnskap om alminnelig forvaltningsrett, herunder forvaltningsloven og grunnleggende forvaltningsmessige prinsipper
Ferdigheter - Studenten kan:
- identifisere de krav som stilles til det rettslige grunnlaget for sosionomens og barnevernspedagogens forvaltningsavgjørelser
- identifisere og løse juridiske problemstillinger med utgangspunkt i juridisk metodelære
Generell kompetanse - Studenten kan:
- kommunisere juridiske spørsmål og se disse i sammenheng med faglige problemstillinger
- kan arbeide med juridiske spørsmål relatert til yrket som sosionom og barnevernspedagog
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktiviteten består av forelesninger med løsning av juridiske problemstillinger og diskusjoner og refleksjoner over disse i plenum. Noe av undervisningsmaterialet vil bli lagt ut på læringsplattformen i form av video, artikler og annet relevant stoff. Studentene må påregne en del selvstudier i forkant og etterkant av forelesninger og seminarer. Deler av undervisningen kan bli gitt på engelsk.
Mer om vurdering
Hjelpemiddel:
LOVDATA (digital)
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Barnevern (HSGBVB) - enkelte retninger
Sosialt arbeid (HSGSOB) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Emnet har studierettskrav, det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiene i Bachelor i barnevern ved NTNU eller Bachelor i sosialt arbeid ved NTNU.
Studenter tatt opp til Bachelor i rådgivning og voksnes læring ved NTNU kan ta dette emnet som valgemne.
Kursmateriell
Publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
BSA1001 | 30.0 | HØST 2018 | |
HSAR1003 | 30.0 | HØST 2018 | |
ISA1001 | 30.0 | HØST 2018 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Barnevernspedagog
- Helse- og sosialfag
- Sosialt arbeid
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 LOVDATA , LOVSAMLING 10.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL310 lilla sone Sluppenvegen 14 80 SL310 hvit sone Sluppenvegen 14 16 SL310 blå sone Sluppenvegen 14 48 SL310 turkis sone Sluppenvegen 14 59 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 LOVDATA , LOVSAMLING INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"