course-details-portlet

IPH6432 - Kommunikasjon med ASK, sosiale relasjoner og psykisk helse

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Semesteroppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet vektlegger sosiale relasjoner og psykisk helse blant barn, unge og voksne som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) fordi de helt eller delvis kommuniserer uten talespråk.

Emnet består av tre tematiske hoveddeler. Del 1 gir en enkel innføring i ASK. Denne delen av emnet gir gjennom digitale læringsressurser studenter uten erfaring eller kunnskap om ASK tilstrekkelig grunnlag til å kunne få utbytte av og delta i faglige drøftinger i de to siste delene av emnet. Del 2 omhandler sosiale relasjoner som blant annet vennskap blant personer som bruker ASK. Her inngår også tema som inkluderende fellesskap, aktørskap, selvbestemmelse og deltakelse. Del 3 omhandler psykisk helse, der både positiv psykisk helse og psykiske helseutfordringer hos personer som bruker ASK inngår.

Valgemnet supplerer eksisterende utdanningstilbud i ASK ved andre utdanningsinstitusjoner.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter å ha fullført og bestått emne skal studenten kunne:

  • ha kunnskap om alternativ og supplerende kommunikasjon, inkludert tema som kommunikasjon, språk, språkmiljø, kartlegging, tiltaksutforming og rettigheter.
  • ha inngående kunnskap om betydningen av ulike sosiale relasjoner, og om utfordringer og muligheter personer som bruker ASK har til å utvikle nære sosiale relasjoner.
  • ha inngående kunnskap om positiv psykisk helse og psykiske helseutfordringer for personer som bruker ASK.

Ferdigheter

Etter å ha fullført og bestått emne skal studenten kunne:

  • analysere og forholde seg kritisk til tilrettelegging for ASK med tanke på å styrke mulighetene til aktørskap, selvbestemmelse og deltakelse i inkluderende fellesskap, og utvikling av sosiale relasjoner.
  • kan analysere eksisterende teorier om hvordan utvikling av sosiale relasjoner kan støttes blant personer som bruker ASK ved å arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
  • kan analysere eksisterende teorier om positiv psykisk helse og psykiske helseutfordringer ved å arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.

Generell kompetanse

Etter å ha fullført og bestått emne skal studenten kunne:

  • formidle og forholde seg kritisk til hvordan bruk av ASK kan styrke aktørskap, selvbestemmelse og deltakelse, utvikling av sosiale relasjoner og inkluderende fellesskap.
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder til å støtte utvikling av sosiale relasjoner blant personer som bruker ASK.
  • kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til positiv psykisk helse og psykiske helseutfordringer blant personer som bruker ASK, til fagpersoner og beslutningstakere.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen foregår i tre fysiske samlinger.

Foruten egenstudier gis undervisningen i form av individuelt arbeid, forelesninger, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner og seminar. Innføring i ASK gis gjennom digital læringsressurs som forutsettes gjennomført i starten av emnet.

Undervisningsmateriell kan foreligge som digitale nettressurser, videoforelesninger og lysark fra undervisning.

Ved færre enn 10 påmeldte studenter vil emnet ikke gjennomføres.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse i seminar

Mer om vurdering

Individuell, skriftlig semesteroppgave med bokstavkarakterer A-F. Alle hjelpemidler er tillatt.

Deltakelse i seminar er obligatorisk aktivitet. Deltakelse innebærer gjennomføring av forberedelser individuelt og/eller i gruppe, samt tilstedeværelse og aktiv deltakelse på seminar. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i tre påfølgende semester.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)

Forkunnskapskrav

Relevant utdanning på minimum bachelornivå og relevant yrkespraksis tilsvarende minst to år i 100 % stilling etter fullført bachelor.

Kursmateriell

Pensumliste vil bli lagt ut på læringsplattformen Blackboard før oppstart av emnet. Innføring i ASK gis gjennom digital læringsressurs.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Semesteroppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Semesteroppgave 100/100

Innlevering
19.05.2025


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU