Emne - Kommunikasjon med ASK, sosiale relasjoner og psykisk helse - IPH6432
IPH6432 - Kommunikasjon med ASK, sosiale relasjoner og psykisk helse
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet vektlegger sosiale relasjoner og psykisk helse blant barn, unge og voksne som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) fordi de helt eller delvis kommuniserer uten talespråk.
Emnet består av tre tematiske hoveddeler. Del 1 gir en enkel innføring i ASK. Denne delen av emnet gir gjennom digitale læringsressurser studenter uten erfaring eller kunnskap om ASK tilstrekkelig grunnlag til å kunne få utbytte av og delta i faglige drøftinger i de to siste delene av emnet. Del 2 omhandler sosiale relasjoner som blant annet vennskap blant personer som bruker ASK. Her inngår også tema som inkluderende fellesskap, aktørskap, selvbestemmelse og deltakelse. Del 3 omhandler psykisk helse, der både positiv psykisk helse og psykiske helseutfordringer hos personer som bruker ASK inngår.
Valgemnet supplerer eksisterende utdanningstilbud i ASK ved andre utdanningsinstitusjoner.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter å ha fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- ha kunnskap om alternativ og supplerende kommunikasjon, inkludert tema som kommunikasjon, språk, språkmiljø, kartlegging, tiltaksutforming og rettigheter.
- ha inngående kunnskap om betydningen av ulike sosiale relasjoner, og om utfordringer og muligheter personer som bruker ASK har til å utvikle nære sosiale relasjoner.
- ha inngående kunnskap om positiv psykisk helse og psykiske helseutfordringer for personer som bruker ASK.
Ferdigheter
Etter å ha fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- analysere og forholde seg kritisk til tilrettelegging for ASK med tanke på å styrke mulighetene til aktørskap, selvbestemmelse og deltakelse i inkluderende fellesskap, og utvikling av sosiale relasjoner.
- kan analysere eksisterende teorier om hvordan utvikling av sosiale relasjoner kan støttes blant personer som bruker ASK ved å arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
- kan analysere eksisterende teorier om positiv psykisk helse og psykiske helseutfordringer ved å arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- formidle og forholde seg kritisk til hvordan bruk av ASK kan styrke aktørskap, selvbestemmelse og deltakelse, utvikling av sosiale relasjoner og inkluderende fellesskap.
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder til å støtte utvikling av sosiale relasjoner blant personer som bruker ASK.
- kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til positiv psykisk helse og psykiske helseutfordringer blant personer som bruker ASK, til fagpersoner og beslutningstakere.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen foregår i tre fysiske samlinger.
Foruten egenstudier gis undervisningen i form av individuelt arbeid, forelesninger, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner og seminar. Innføring i ASK gis gjennom digital læringsressurs som forutsettes gjennomført i starten av emnet.
Undervisningsmateriell kan foreligge som digitale nettressurser, videoforelesninger og lysark fra undervisning.
Ved færre enn 10 påmeldte studenter vil emnet ikke gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse i seminar
Mer om vurdering
Individuell, skriftlig semesteroppgave med bokstavkarakterer A-F. Alle hjelpemidler er tillatt.
Deltakelse i seminar er obligatorisk aktivitet. Deltakelse innebærer gjennomføring av forberedelser individuelt og/eller i gruppe, samt tilstedeværelse og aktiv deltakelse på seminar. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i tre påfølgende semester.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studentene har erfaring fra arbeid med og/eller kunnskap om personer som bruker ASK for å få best mulig utbytte av emnet. Emnet er særlig relevant som videreutdanning for ansatte i kommunene og for ansatte i habiliteringstjenestene i spesialisthelsetjenesten. Det vil også være aktuelt for andre som er interessert i habilitering.
Forkunnskapskrav
Relevant utdanning på minimum bachelornivå og relevant yrkespraksis tilsvarende minst to år i 100 % stilling etter fullført bachelor.
Kursmateriell
Pensumliste vil bli lagt ut på læringsplattformen Blackboard før oppstart av emnet. Innføring i ASK gis gjennom digital læringsressurs.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Semesteroppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Semesteroppgave
100/100
Innlevering
19.05.2025
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"