Emne - Metodiske tilnærminger i miljøterapeutisk arbeid - IPH6422
IPH6422 - Metodiske tilnærminger i miljøterapeutisk arbeid
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 1 uker |
Faglig innhold
Emnet presenterer og diskuterer ulike miljøterapeutiske arbeidsmetoder og faglige praksiser som rettes mot å styrke individers og gruppers vekst og utvikling. I emnet diskuteres anvendelse av relasjons-, nettverks-, og myndiggjørende arbeid på individ og gruppenivå.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter å ha fullført og bestått emne IPH6422 skal studenten kunne:
- ha inngående kunnskap om miljøterapeutiske arbeidsmetoder og modeller
- ha avansert kunnskap om sammenhenger mellom oppgaver, fagideologi og metodevalg
- ha inngående kunnskap om personens og relasjoners sentrale plass i miljøterapeutiske utviklings- og endringsprosesser
Ferdigheter
Etter å ha fullført og bestått emne IPH6422 skal studenten kunne:
- analysere og forholde seg kritisk til ulike miljøterapeutiske arbeidsmetoder og faglige praksiser
- analysere og forholde seg kritisk til faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis innen miljøterapeutisk metodikk og faglig praksis på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått emne IPH6422 skal studenten kunne:
- formidle muligheter og begrensninger ved ulike miljøterapeutiske arbeidsmetoder og praksiser
- kommunisere om faglige problemstillinger , analyser og konklusjoner innen fagområdet, herunder kritiske perspektiver på miljøterapeutiske arbeidsmetoder og modeller og behersker fagområdets uttrykksformer
Læringsformer og aktiviteter
Omfang: Undervisningen gis i samlinger i løpet av semesteret. Studieform: Undervisningen består av forelesninger, seminar, gruppe- og individuelt arbeid og presentasjoner. Undervisningsspråk: Undervisningen gis i hovedsak på norsk. Forskningsartikler og annen litteratur er på norsk og/eller engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Seminar
Mer om vurdering
Vurderingsform og karakterskala: Individuell, skriftlig hjemmeeksamen. Bokstavkarakterer. Alle hjelpemidler er tillatt.
Seminar med presentasjon av individuelt eller gruppearbeid er obligatorisk aktivitet. Obligatorisk aktivitet, eventuelt kompensatorisk arbeidskrav, må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)
Forkunnskapskrav
Relevant utdanning på minimum bachelornivå og relevant yrkespraksis tilsvarende minst to år i 100 % stilling etter fullført bachelor.
Kursmateriell
Pensumlitteratur: Pensumliste vil bli lagt ut på læringsplattformen Blackboard før oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6422 | 7.5 | HØST 2023 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Vernepleie
Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
05.03.2025Innlevering
12.03.2025
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"