course-details-portlet

IPH6228 - Psykisk helse i skolen

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 7 dager

Faglig innhold

Emnet skal gi en grunnleggende forståelse for skolen som psykisk helsefremmende arena. Dette omfatter kunnskap om ulike årsaker til og konsekvenser av psykiske vansker blant barn og unge, kunnskap om hva som bidrar til god livskvalitet og skolefungering, kompetanse til å identifisere begynnende og etablerte vansker, samt kunnskap om vilkår og hindringer for best mulig tverrprofesjonelt samarbeid om elevenes psykiske helse. Aktuelle deltema omfatter:

  • Forebygging på ulike nivåer
  • Psykisk helsekompetanse (Mental health literacy)
  • Gjenkjenningskompetanse psykiske lidelser
  • Tverrprofesjonelt samarbeid og kunnskapsbasert praksis
  • Psykisk helse og skolestress
  • Ufrivillig/problematisk skolefravær

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Etter fullført og bestått emne skal studenten:

  • ha avansert kunnskap om faktorer på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå som har betydning for psykisk helsefremmende arbeid i skolen.
  • ha inngående kunnskap om sammenhengene mellom psykososialt miljø, skolestress og psykisk helse.
  • kunne analysere faglige problemstillinger knyttet til tverrprofesjonell og kunnskapsbasert praksis og betydningen dette har for systematisk og strategisk arbeid for å fremme psykisk helse i skolen.
  • ha inngående kunnskap om relevante tiltak og intervensjoner for å fremme psykisk helse blant barn og unge.

Ferdigheter:

Etter fullført og bestått emne skal studenten:

  • kunne analysere eksisterende teorier, metoder og praksis innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
  • kunne bruke relevante og kunnskapsbaserte tilnærminger for å fremme elevers psykiske helse og kjenne igjen tegn på begynnende psykiske vansker hos elever.
  • kunne analysere og forholde seg kritisk til eksisterende kunnskapsgrunnlag for psykisk helsefremmende arbeid i skolen.
  • kunne analysere og forholde seg kritisk til eksisterende praksis og vurdere hvordan og hvorvidt dette bidrar til å påvirke elevers psykiske helse.
  • kunne navigere blant aktuelle tiltak og intervensjoner, og vurdere disses kvalitet og relevans for lokalt utfordringsbilde.

Generell kompetanse:

Etter fullført og bestått emne skal studenten:

  • kunne analysere relevante yrkesetiske problemstillinger.
  • kunne være i stand til selvstendig å søke etter og vurdere informasjon om psykisk helsefremmende tiltak for barn og unge.
  • kunne vise forståelse for og kunne anvende og kommunisere sentrale fagbegreper med relevans for psykisk helse blant barn og unge.
  • kunne bidra til helhetlig og langsiktig planlegging av tiltak for å fremme psykisk helse i skolen.
  • kunne bidra til utvikling og nytekning rundt tverrprofesjonelt samarbeid om psykisk helse i skolen.

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformene vil være forelesning i plenum, diskusjoner i grupper, individuelt arbeid og ulike presentasjoner i plenum eller smågrupper. Det forventes at studentene møter forberedt til undervisning og har orientert seg i aktuelle tema og pensum for hver samling. Det er obligatorisk oppmøte (80%) til samlingene. I tillegg er det et (1) arbeidskrav på emnet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Individuelle refleksjonsnotat
  • Minst 80% oppmøte

Mer om vurdering

Hjemmeeksamen er på 7 dager.

I tillegg til minst 80% oppmøte er et arbeidskrav obligatorisk aktivitet på emnet. Dette består av totalt tre (3) individuelle refleksjonsnotat. Notatene skrives etter hver samling og leveres inn samlet mot slutten av semesteret. Omfang er 1-2 sider pr notat, og skal inneholde refleksjoner rundt eget læringsutbytte etter samlingen, samt en vurdering av hvordan kunnskapen er nyttig og relevant for egen yrkespraksis. Vurderingsuttrykket er godkjent/ikke godkjent.

Obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester.

Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.

Ved manglende godkjent obligatorisk aktivitet, kan emneansvarlig etter individuell vurdering gi et arbeidskrav som kan kompensere for manglende obligatorisk aktivitet.

Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)

Forkunnskapskrav

Minimum 3-årig høyere utdanning innen sosialfag, helsefag eller pedagogikk.

Kursmateriell

Pensumlitteratur på norsk og engelsk: ca 500 sider og oppgis ved studiestart

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
  • Pedagogikk
  • Psykologi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse

Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 100/100

Utlevering
11.12.2024

Innlevering
17.12.2024


09:00


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU