Emne - Sped- og småbarns psykiske helse - IPH6227
IPH6227 - Sped- og småbarns psykiske helse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 1 dager |
Faglig innhold
Emnet skal gi inngående kunnskap i viktige faktorer for utvikling av psykisk helse hos sped- og småbarn på individ-, relasjonelt- og systemnivå, sett i et transaksjonsperspektiv. Den diagnostiske klassifiseringen av psykisk helse og utviklingsforstyrrelser i sped- og småbarnsalderen (DC:0-5) vil være en overordnet modell for undervisningen, med særlig henblikk på forståelse av kartlegging og mulige tiltak overfor denne aldersgruppen. Det vil bli gitt undervisning i forhold knyttet til sped- og småbarn og deres nærmeste relasjoner med tema som:
- Psykisk helse i svangerskapet
- Somatisk sykdom
- Sanse-motoriske vansker
- Tilknytning, samspill og omsorg
- Barn eksponert for rus, neglisjering og mishandling
- Kulturelle forhold
- Barnehagen som beskyttende faktor
Merk at studenter ved master i psykisk helse (MPHLS) og som ønsker å ta emnet ikke skal søke via NTNU VIDERE. Ta kontakt med studieveileder for oppmelding til MDV6227 som er likt IPH6227.
Læringsutbytte
Læringsutbytte:
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter fullført og bestått IPH6227 skal studenten kunne:
- ha avansert kunnskap om hvordan relasjoner tidlig i livet kan virke inn på utvikling og psykisk helse, og om tilknytningens relevans for sosio-emosjonell utvikling
- ha inngående kunnskap om hvordan ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer kan påvirke sped- og småbarnets utvikling
- ha inngående kunnskap om sped- og småbarnet i familien og andre kontekster
- anvende kunnskapen til å analysere faglige problemstillinger relatert til sped- og småbarns utvikling, og ha oversikt over hvilke tiltak og intervensjoner som egner seg best på ulike tjenestenivå
Ferdigheter
Etter fullført og bestått IPH6227 skal kandidaten kunne:
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å identifisere ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer i barnets omsorgssituasjon
- bruke kunnskapen til å vurdere behov for tiltak i eller utenfor familien
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning (kasus)
Generell kompetanse
Etter fullført og bestått IPH6227 skal kandidaten kunne:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om sped- og småbarns psykiske helse i sin yrkeshverdag og kjenne til fagområdets sentrale teorier og fagterminologi
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid og godkjent emneoppgave.
Emnet er samlingsbasert.
Det er 30 studieplasser på emnet, studenter på master i psykisk helse vil bli prioritert. Ved mindre enn 15 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% obligatorisk oppmøte
- Godkjent emneoppgave
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester.
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Ved manglende godkjent obligatorisk aktivitet, kan emneansvarlig etter individuell vurdering gi et arbeidskrav som kan kompensere for manglende obligatorisk aktivitet.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)
Anbefalte forkunnskaper
- Det anbefales at kandidaten har erfaring med/kunnskap om normalutvikling og skjevutvikling hos barn og unge.
- Det anbefales at kandidaten samtidig arbeider med sped- og småbarn, da det vil gi bedre utbytte av emnet.
.
Kursmateriell
Litteratur oppgis ved studiestart på læringsplattformen Blackboard.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6227 | 7.5 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
12.11.2024Innlevering
13.11.2024
09:00
INSPERA
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"