course-details-portlet

IPH6226 - Modul 2: Ungdom i risiko, alvorlige rusproblemer og rusbehandling

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 72 timer

Faglig innhold

Emnet skal gi studentene økt forståelse for det komplekse samspillet mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer knyttet til rusproblem og avhengighet. Herunder faktakunnskap om hjernens utvikling blant barn usatt for omsorgssvikt og resiliens. Studentene vil få kunnskap om, samt ferdigheter i bruk av kartlegging og sentrale verktøy på feltet. De vil også få større innblikk i utvikling av avhengighet og det komplekse samspillet mellom rus og psykisk helse. Studentene vil få innføring i spilleavhengighet og problematisk gaming samt innføring i ulike rusbehandlingstiltak i kommuner og spesialisthelsetjeneste. Studien vil gi grunnlag for refleksjon rundt egen praksis og handlingsvalg, og større faglig trygghet i arbeid med risikoutsatt ungdom.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

  • ha avansert kunnskap om resiliens og bygging av dette samt spesialisert innsikt i hjernens utvikling og sårbarhet
  • ha kunnskap om aktuelle kartleggingsverktøy som finnes på feltet for multisystemisk kartlegging
  • ha kunnskap om utvikling av avhengighet og sammenheng mellom rus og psykiske helse som kan anvendes på nye området innenfor fagområdet
  • analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i rusfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet slik at man treffer med konkrete intervensjoner og tiltak for ungdom med rusproblematikk
  • ha kunnskap om det komplekse samspillet mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer knyttet til ungdom i et behandlingsperspektiv
  • ha kunnskap og innblikk i fenomenet og begrepet avhengighet og

Ferdigheter:

  • bruke sentrale teorier i arbeid med risikoutsatt ungdom og kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • bruke relevante metoder for forskning på en selvstendig måte gjennom å kunne nyttiggjøre seg kartleggingsverktøy, samt benytte disse for å identifisere ungdom i risiko for utvikling av rusmiddelproblematikk
  • bruke relevante metoder for å vurdere behov og iverksette tiltak som imøtekommer behovene
  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning og vurdere ungdommenes behov for aktuelle tiltak på kommunalt eller spesialistnivå

Generell kompetanse:

  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å reflektere over og begrunne handlingsvalg med utgangspunkt i egen praksis
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
  • bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser i egen praksis med biopsykososial forståelsesgrunnlag

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, veiledning. Emnet er samlingsbasert.

Det er plass til 30 studenter på emnet. Ved mindre enn 12 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% obligatorisk oppmøte
  • Godkjent gruppeoppgave

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter som må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • 80% oppmøte
  • Gruppeoppgave

Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester.

Ved manglende godkjent obligatorisk aktivitet, kan emneansvarlig etter individuell vurdering gi et arbeidskrav som kan kompensere for manglende obligatorisk aktivitet.

Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)

Kursmateriell

Pensumliste oppgis ved studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
MDV6226 7.5 VÅR 2024
Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU