Emne - Modul 2: Ungdom i risiko, alvorlige rusproblemer og rusbehandling - IPH6226
IPH6226 - Modul 2: Ungdom i risiko, alvorlige rusproblemer og rusbehandling
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 72 timer |
Faglig innhold
Emnet skal gi studentene økt forståelse for det komplekse samspillet mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer knyttet til rusproblem og avhengighet. Herunder faktakunnskap om hjernens utvikling blant barn usatt for omsorgssvikt og resiliens. Studentene vil få kunnskap om, samt ferdigheter i bruk av kartlegging og sentrale verktøy på feltet. De vil også få større innblikk i utvikling av avhengighet og det komplekse samspillet mellom rus og psykisk helse. Studentene vil få innføring i spilleavhengighet og problematisk gaming samt innføring i ulike rusbehandlingstiltak i kommuner og spesialisthelsetjeneste. Studien vil gi grunnlag for refleksjon rundt egen praksis og handlingsvalg, og større faglig trygghet i arbeid med risikoutsatt ungdom.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- ha avansert kunnskap om resiliens og bygging av dette samt spesialisert innsikt i hjernens utvikling og sårbarhet
- ha kunnskap om aktuelle kartleggingsverktøy som finnes på feltet for multisystemisk kartlegging
- ha kunnskap om utvikling av avhengighet og sammenheng mellom rus og psykiske helse som kan anvendes på nye området innenfor fagområdet
- analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i rusfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet slik at man treffer med konkrete intervensjoner og tiltak for ungdom med rusproblematikk
- ha kunnskap om det komplekse samspillet mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer knyttet til ungdom i et behandlingsperspektiv
- ha kunnskap og innblikk i fenomenet og begrepet avhengighet og
Ferdigheter:
- bruke sentrale teorier i arbeid med risikoutsatt ungdom og kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- bruke relevante metoder for forskning på en selvstendig måte gjennom å kunne nyttiggjøre seg kartleggingsverktøy, samt benytte disse for å identifisere ungdom i risiko for utvikling av rusmiddelproblematikk
- bruke relevante metoder for å vurdere behov og iverksette tiltak som imøtekommer behovene
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning og vurdere ungdommenes behov for aktuelle tiltak på kommunalt eller spesialistnivå
Generell kompetanse:
- analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter i å reflektere over og begrunne handlingsvalg med utgangspunkt i egen praksis
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
- bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser i egen praksis med biopsykososial forståelsesgrunnlag
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning. Emnet er samlingsbasert.
Det er plass til 30 studenter på emnet. Ved mindre enn 12 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% obligatorisk oppmøte
- Godkjent gruppeoppgave
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter som må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- 80% oppmøte
- Gruppeoppgave
Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester.
Ved manglende godkjent obligatorisk aktivitet, kan emneansvarlig etter individuell vurdering gi et arbeidskrav som kan kompensere for manglende obligatorisk aktivitet.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studenter er i minimum 50 % stilling med barn, unge og familier. Dette er med på å sikre en aktiv integrering av teori og metoder i direkte arbeid.
Å kjenne til sentrale teorier om biopsykososial, ungdomskultur, mestringstillit og funksjonsanalyser, som dekkes i IPH6225 Modul 1: Ungdomskultur og forebygging, er en fordel.
Kursmateriell
Pensumliste oppgis ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6226 | 7.5 | VÅR 2024 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"