Emne - Autismespekterdiagnoser - tiltak og intervensjoner - IPH6224
IPH6224 - Autismespekterdiagnoser - tiltak og intervensjoner
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager | A |
Faglig innhold
I dette emnet vil studentene kunne få inngående kunnskap om aktuelle tiltak og intervensjoner som kan benyttes i arbeid med personer med autismespektertilstander. I emnet får studentene mulighet til fordyping i det teoretiske grunnlaget for aktuell metodikk, tiltak og intervensjoner, og praktisk erfaring med planlegging, gjennomføring og evaluering av et tiltak/en intervensjon knytta til egen praksis. Det er lagt opp til studentaktiv kunnskapsdeling og samarbeid.
Emnet bygger videre på teoriemnet MDV6222/IPH6222 Nevroutviklingstilstander og MDV6223/IPH6223 Autismespektertilstander.
Det vil bli gitt en innføring i:
- Kunnskapsbasert praksis
- Teoretisk forankring for ulik metodikk, tiltak og intervensjoner
- Kartlegging og målvalg
- Planlegging og gjennomføring
- Evaluering
Studentene skal velge en case eller problemstilling knytta til egen praksis og autismespektertilstander, og planlegge, gjennomføre og evaluere en intervensjon/tiltak. Studentene skal gjøre rede for valg av intervensjon, teoretiske grunnlag/forankring for tiltaket, kartlegge og gjøre målvalg, planlegge, gjennomføre og evaluere sitt tiltak i egen praksis.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- ha inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- ha inngående kunnskap om ulike metoder, tiltak og intervensjoner på fagområdet
- ha inngående kunnskap om teoretiske grunnlag for ulik metodikk, tiltak og intervensjoner
- ha inngående kunnskap om kartlegging, mål og målvalg, planlegging av intervensjoner og tiltak, i tillgg til gjennomføring av tiltak
- ha inngående kunnskap om evaluering av tiltak og intervensjoner
Ferdigheter:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- bruke relevante metoder for kartlegging, mål og målvalg, planlegging av tiltak og intervensjoner og gjennomføring av tiltak
- bruke relevante metoder for evaluering av tiltak og intervensjoner
Generell kompetanse:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om kunnskapsbasert praksis
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om metodikk, tiltak og intervensjoner aktuelle i arbeide med personer med nevroutviklingstilstander
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder og sette eget arbeid i en større sammenheng og kunne bidra til helhetlig og langsiktig planlegging for personer med nevroutviklingstilstander
Læringsformer og aktiviteter
Samlingsbasert undervisning 3 samlinger a to dager, fysisk oppmøte
Læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Egenstudier
- Arbeid med eget prosjekt
- Anbefalt litteratur
Det er plass til 40 studenter på emnet. Ved færre enn 10 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte 80%
- Emneoppgave
Mer om vurdering
Eksamen er en hjemmeeksamen i form av en prosjektrapport basert på arbeidet som er gjort med planlegging av intervensjon og tiltak i egen praksis.
Obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester.
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Ved manglende godkjent obligatorisk aktivitet, kan emneansvarlig etter individuell vurdering gi et arbeidskrav som kan kompensere for manglende obligatorisk aktivitet.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)
Anbefalte forkunnskaper
For å sikre en aktiv integrering av teori og metoder anbefales det å være i relevant arbeid. I tillegg anbefales å ha gjennomført emnet MDV6222/IPH6222 Nevroutviklingstilstander eller tilsvarende.
Kursmateriell
Anbefalt litteratur ca 750 sider vil publiseres ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6224 | 7.5 | HØST 2023 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
A
Utlevering
02.06.2025Innlevering
04.06.2025
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"