Emne - Nevroutviklingstilstander - IPH6222
IPH6222 - Nevroutviklingstilstander
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager | A |
Faglig innhold
Nevroutviklingstilstander, eller hjernefunksjonsforstyrrelser, er det vide begrepet som benyttes om avvik fra normal utvikling som knyttes til den biologiske utviklingsprosessen i hjernen. Etter gjennomført og bestått emne vil studentene ha inngående kunnskap om nevroutviklingstilstandene ADHD, autisme, Tourettes syndrom og intellektuell funksjonsnedsettelse.
Emnet er et teoretisk emne, hvor forståelse, gjenkjenning og kunnskap om de ulike hjernefunksjonsforstyrrelsene er hovedfokus. Sentralt er livsløpsperspektiv, alvorlighetsgrad av kjernesymptomene og assosierte vansker. Emnet gir noe overordna kjennskap til utredning og diagnostikk, tiltak og behandling vil bli kort presentert.
Aktuelle tema:
- kjernesymptomer
- kjennetegn
- forekomst
- årsak
- utviklingsforløp
- komorbiditet
- gjenkjenning
- forståelse
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- ha inngående kunnskap om nevroutviklingstilstander; årsaker, forekomst og kjennetegn
- ha inngående kunnskap om symptombilde, diagnosekriterier, funksjonsvansker
- ha inngående kunnskap om tidlig identifikasjon
- ha inngående kunnskap om hverdagsutfordringer; som eksekutive vansker, sårbarheter og tilpasningsvansker.
- ha inngående kunnskap om psykiske vansker og tilleggslidelser (komorbiditet)
- ha inngående kunnskap om brukererfaring og foreldreerfaringer
Ferdigheter:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- bruke relevante metoder for å gjenkjenne symptombildet, diagnosene og funksjonsvansker
- bruke relevante metoder for å forstå utfordringer og vurdere behov for tiltak
- bruke relevante metoder for å gjenkjenne symptomer på psykiske vansker og tilleggslidelser
Generell kompetanse:
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- analysere relevante faglige problemstillinger for nevroutviklingstilstander og tilgrensende tilstander
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om mennesker med nevroutviklingstilstander både med tanke på symptombildet, kjennetegn, årsaker, diagnostikk og utredning.
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner på fagområdet
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder og sette eget arbeid i en større sammenheng og kunne bidra til helhetlig og langsiktig planlegging for personer med nevroutviklingstilstander.
Læringsformer og aktiviteter
Digital synkron undervisning
Læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Egenstudier, emneoppgave og anbefalt litteratur
- Emnet gjennomføres med synkrone online samlinger
- 5-6 samlingsdager
Det er plass til 40 studenter på emnet. Ved færre enn 10 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte 80%
- Emneoppgave
Mer om vurdering
Hjemmeeksamen over 2 dager. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Ved manglende godkjent obligatorisk aktivitet, kan emneansvarlig etter individuell vurdering gi et arbeidskrav som kan kompensere for manglende obligatorisk aktivitet.
Obligatoriske aktiviteter er gyldig i 3 påfølgende semester.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studentene er i minst 50 % stilling med barn, voksne og/eller pårørende/familier underveis i studiet. Dette er med på å sikre en aktiv integrering av teori og metoder i direkte arbeid.
Kursmateriell
Anbefalt litteratur ca 750 sider
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6222 | 7.5 | HØST 2023 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
UTS
Hjemme-eksamen
100/100
A
Utlevering
11.09.2024Innlevering
13.09.2024
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
A
Utlevering
26.05.2025Innlevering
28.05.2025
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"