Emne - Barn og unges psykiske helse i et folkehelseperspektiv - IPH6221
IPH6221 - Barn og unges psykiske helse i et folkehelseperspektiv
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | A |
Faglig innhold
Emnet skal gi en grunnleggende forståelse for hvordan ulike aktører knyttet til barnehage, skole og fritidsarena kan bidra til å fremme barn og unges psykiske helse. Emnet baserer seg på et folkehelseperspektiv, og tar for seg hvordan kommuner kan drive lokalt utviklingsarbeid som virker helsefremmende og sykdomsforebyggende for barn og unge. Her legges det særskilt vekt på tverrprofesjonelt samarbeid og identifisering av hemmende og fremmende faktorer i dette samarbeidet. Emnet vil omhandle temaer som:
- Psykososialt miljø i barnehage og skole.
- Fritidsarenaens betydning for barn og unges psykiske helse og livskvalitet.
- Mestring, sosial støtte og tilhørighet som helsefremmende faktorer.
- Tverrprofesjonelt samarbeid, kommunikasjon og samskaping i folkehelsearbeid.
- Kunnskapsbasert praksis som grunnlag for folkehelsearbeid.
- Implementerings- og evalueringsarbeid.
- Systemperspektiv på folkehelsearbeid.
- Sosial ulikhet og levekår.
- Barn og unges helsekompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- ha avansert kunnskap om faktorer på individ-, relasjons-, organisasjons- og samfunnsnivå som har betydning for psykisk helsefremmende arbeid i kommunen
- ha avansert kunnskap om sammenhengene mellom mestring, tilhørighet, sosial støtte og psykisk helse.
- ha avansert kunnskap om faktorer som bidrar til å fremme eller hemme tverrprofesjonelt samarbeid i folkehelsearbeidet.
- ha avansert kunnskap om betydningen kunnskapsbasert praksis har for systematisk og strategisk folkehelsearbeid i kommunen
- ha avansert kunnskap om bærekraftig implementering og langsiktig evaluering.
Ferdigheter
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- gjennomføre planlegging av et selvstendig og avgrenset utviklingsarbeid i egen kommune gjennom utforming av prosjektskisse
- analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om folkehelsearbeidet i kommunen
- analysere og forholde seg kritisk til eksisterende tiltak i folkehelsearbeidet i kommunen
- analysere aktuelle tiltak og intervensjoner, og forholde seg kritisk til disses kvalitet og relevans for kommunens utfordringsbilde
- bruke relevante metoder for systematisk evaluering av tiltak
Generell kompetanse
Etter fullført og bestått emne skal studenten kunne:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å søke etter og vurdere informasjon om psykisk helsefremmende tiltak for barn og unge
- anvende sentrale begreper i folkehelsearbeid som fagområde
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å bidra til helhetlig og langsiktig planlegging av folkehelsearbeid i kommunen
- bidra til å styrke tverrprofesjonelt samarbeid, nytenkning og bærekraftie tiltak i folkehelsearbeidet i kommunen
Læringsformer og aktiviteter
Emnet har samlingsbasert undervisning intensivt over tre samlinger a to dager (totalt seks dager). Læringsformene vil være forelesning i plenum, diskusjoner i grupper, individuelt arbeid og ulike presentasjoner i plenum eller smågrupper. Det forventes at studentene møter forberedt til undervisning og har orientert seg i aktuelle tema og pensum for hver samling. Det er 30 studieplasser på emnet, studenter på master i psykisk helse (MPHLS) vil bli prioritert.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte 80%
- Muntlig arbeidskrav
Mer om vurdering
Vurdering på emnet er en semesteroppgave i form av en prosjektplan for et mulig folkehelsetiltak i egen kommune.
Arbeidskrav er muntlig presentasjon av prosjektide/innledende utkast til prosjektplan for et mulig folkehelsetiltak i egen kommune. Muntlig arbeidskrav vil godkjennes ved fremmøte, uten tilleggskriterier for faglig nivå.
Obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes etter vurdering av instituttet.
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Ved manglende godkjent obligatorisk aktivitet, kan emneansvarlig etter individuell vurdering gi et arbeidskrav som kan kompensere for manglende obligatorisk aktivitet.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)
Kursmateriell
Pensumlitteratur på norsk og engelsk: ca 750 sider og oppgis ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MDV6221 | 7.5 | HØST 2023 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helsevitenskap
Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Oppgave
100/100
A
Utlevering
13.05.2025Innlevering
23.05.2025
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"