Emne - Nasjonal videreutdanning for ledere av barnevernsinstitusjoner - IPH6050
IPH6050 - Nasjonal videreutdanning for ledere av barnevernsinstitusjoner
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Mål med studiet
Studiet skal gjennom å styrke institusjonsledernes kompetanse, ferdigheter og lederidentitet bidra til å:
- Utvikle ledere med en reflektert forståelse av egne styrker og utfordringer som leder
- Utvikle lederkompetanse med utgangspunkt i barnevernets mandat
- Oppnå robuste ledelses- og organisasjonsstrukturer i barnevernet
- Styrke barnevernsinstitusjoners tverrfaglige og tverretatlige samhandling
- Sikre gode beslutninger, medvirkningsprosesser og ressursstyring i barnevernsinstitusjoner
- Ivareta rettsprinsipper og barnets beste i barneverninstitusjonenes arbeid
Studiet holder faglig kvalitet på masternivå og vektlegger:
- Ulike teoretiske perspektiver på organisasjon og ledelse.
- Lederutvikling tilpasset konkrete utfordringer i fagfeltet
- Ledertrening med bruk av praksisnære ledelsesmodeller. Studiet vil bidra med lederutvikling på systemnivå, organisasjonsnivå, gruppe- og individnivå.
Utdanningen omhandler følgende hovedtema:
- Barnevernledelse - organisere og forvalte barneverninstitusjoner
- Ledelse av arbeidsmiljø, personalarbeid og ressursstyring
- Fagledelse - barnevernsinstitusjoner som lærende organisasjoner
- Strategisk ledelse og institusjonsovergripende arbeid.
Lederidentitet, lederatferd og lederferdigheter er gjennomgående tema i hele studiet.
Undervisningen er kunnskapsbasert, vektlegger erfaringslæring og integrering av teori og praksis. Studentene får trening i å forholde seg kritisk reflekterende til problemstillinger som omhandler ledelse av institusjoner og samhandling innenfor barnevernsfeltet. Det arbeides med ledertrening på hver samling.
Emnet skal:
- Gi kunnskap om ulike perspektiv på ledelse, fagutviklingsstrategi, institusjonsovergripende arbeid og nettverksledelse
- Gjøre institusjonsledere bedre rustet til å ta krevende beslutninger, og å utøve god personalledelse på team- og individnivå.
- Øke kompetanse i å forstå og håndtere utfordringer i fag- og personalledelse, ressursstyring, drift og utvikling av barnevernsinstitusjoner
- Utvikle kompetanse i å reflektere og handle med utgangpunkt i god forståelse for medvirkningsprosesser, samt ivaretakelse av barnets beste og rettssikkerhet.
Målgruppe:
Ledere og stedfortredere i norske barnevernsinstitusjoner
Opptakskrav
1. Relevant utdanning på bachelornivå eller tilsvarende (180 studiepoeng). Dokumenteres med kopi av vitnemål eller pdf-vitnemål hentet fra www.vitnemalsportalen.no
2. Ansettelse som leder eller formell stedfortreder, eventuelt andre lederstillinger ved norske barnevernsinstitusjoner.
NB: Barnevernsinstitusjoner kan ha ulik benevnelse på lederstillinger. Du må dokumentere din stilling med tjenestebevis med stillingstittel, stillingsprosent, ansvarsområde, startdato og eventuelt sluttdato eller om du fortsatt står i stillingen. Det må i tillegg fremkomme hvilken stilling din nærmeste overordnede har, og hvor mange du evt har personalansvar for. Legg ved all ledererfaring fra barnevernet.
Rangering
Ved flere søkere enn plasser tilstrebes geografisk spredning, og søkerne prioriteres i følgende rekkefølge:
- Institusjonsledere/stedfortredere med fag- og personalansvar. Størrelse på personalansvar vil tillegges vekt.
- Søkere som jobber som mellomledere, og har mer enn to års erfaring fra institusjonsledelse innen barnevern.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter å ha fullført og bestått IPH6050 skal studenten kunne:
- ha avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på organisasjon og ledelse
- ha inngående kunnskap om beslutningsteori
- ha avansert kunnskap om barnevevernets tverrfaglige samhandling og samarbeid med barn, unge og familier
- ha avansert kunnskap om rettsprinsipper og barnets beste i barnevernsinstitusjonenes arbeid
- ha inngående kunnskap om barnevernsinstitusjoner som lærende organisasjon og utvikling gjennom kvalitetsforbedring og kompetanseheving, herunder ressursstyring og forsvarlighet ut fra lovens krav og budsjettramme
Ferdigheter:
Etter å ha fullført og bestått IPH6050 skal studenten kunne:
- anvende kunnskap om ulike perspektiver på ledelse av barnevernsinstitusjoner
- anvende kunnskap om ledelses- og organisasjonsstrukturer i barnevernet
- bruke relevante metoder for å planlegge og å lede utvikling av egen organisasjon i samspill med medarbeidere og omgivelsene
- bruke relevante modeller og metoder for kommunikasjon, veiledning og konflikthåndtering
- anvende kunnskap om personalledelse og god ressursstyring
- bruke relevante metoder for å løse barneverninstitusjonenes samfunnsoppdrag
- bruke relevante metoder for å sette i gang og lede samhandlingsprosesser og tverrfaglige nettverk
- analysere og forholde seg kritisk til faglige resonnementer knyttet til utvikling av barneverninstitusjoner og barnevernledelse som fagfelt
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått IPH6050 skal studenten kunne:
- ha en reflektert forståelse av egne ressurser og utfordringer som leder
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å planlegge og utøve god institusjonsledelse, samt evaluere egen praksis, med utgangspunkt i faglig og etisk forsvarlighet
- analysere relevante problemstillinger innenfor systematisk og strategisk endrings- og utviklingsarbeid som grunnlag for å møte aktuelle utfordringer i fagfeltet
- analysere og forholde seg kritisk til utfordringer og behov for endringer, og til å samarbeide med relevante aktører for å oppnå ønskede resultat
- bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
Læringsformer og aktiviteter
Omfang: Studiet er organisert som et deltidsstudium med 9 samlinger og totalt 26 dager fordelt på 3 semester.
Studieform: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning, arbeidskrav og ledertrening.
Det er plass til 32 studenter på emnet. Ved mindre enn 20 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- To fagnotat hvorav ett presenteres muntlig
- Tre ledertreningsmål
- 80% obligatorisk oppmøte
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
- 80 % obligatorisk oppmøte
- To fagnotat hvorav ett presenteres muntlig
- Tre ledertreningsmål
All obligatorisk aktivitet er gyldig i 2 år.
All obligatorisk aktivitet skal være godkjent før eksamen kan tas.
Ved stryk på eksamen eller gyldig fravær er det mulig med konteeksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter- og videreutdanning Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% (MHEVUDH0)
Kursmateriell
Pensumlitteratur oppgis ved studiestart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 2
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 3
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"