Emne - Nasjonal videreutdanning for ledere av barnevernsinstitusjoner - IPH6050
Nasjonal videreutdanning for ledere av barnevernsinstitusjoner
Om
Om emnet
Faglig innhold
Mål med studiet
- Utvikle ledere med innsikt i egne styrker og utfordringer
- Styrke barnevernsinstitusjoners tverrfaglige og tverretatlige samhandling
- Gjøre institusjonsledere bedre rustet til å ta krevende beslutninger
- Øke kompetanse i å forstå og håndtere utfordringer i fag- og personalledelse, ressursstyring, drift og utvikling av barnevernsinstitusjoner
- Utvikle kompetanse i å reflektere og handle med utgangpunkt i god forståelse for medvirkningsprosesser, samt ivaretakelse av barnets beste og rettssikkerhet
Studiet holder faglig kvalitet på masternivå og vektlegger:
- Ulike teoretiske perspektiver på organisasjon og ledelse.
- Lederutvikling tilpasset fagfeltets spesifikke utfordringer
- Ledertrening med fokus på praksisnære ledelsesmodeller. Studiet gir lederutvikling på system-, organisasjons-, gruppe- og individnivå.
Hovedtema i videreutdanningen:
- Organisering og forvaltning av barnevernsinstitusjoner
- Ledelse av arbeidsmiljø, personalarbeid og ressursstyring
- Fagledelse - barneverninstitusjoner som lærende organisasjoner
- Strategisk ledelse og institusjonsovergripende arbeid.
Lederidentitet, lederatferd og lederferdigheter er gjennomgående tema i studiet. Undervisningen vektlegger erfaringslæring og integrering av teori og praksis. Studentene får trening i kritisk refleksjon om ledelsesutfordringer i barnevernsfeltet. Hver samling inkluderes praktisk ledertrening.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter å ha fullført og bestått IPH6050 skal studenten:
- ha avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på organisasjon og ledelse
- ha avansert kunnskap om barnevevernets tverrfaglige samhandling
- ha inngående kunnskap om virksomhetsstyring, og forsvarlighet ut fra lovens krav og budsjettrammer
- ha avansert kunnskap om ledelse av team, organisasjonskulturer, arbeidsmiljø og personalarbeid
- ha inngående kunnskap om endringsledelse og fagutvikling i barnevernsinstitusjoner
Ferdigheter:
Etter å ha fullført og bestått IPH6050 skal studenten kunne:
- anvende kunnskap om ulike perspektiver på organisasjon og ledelse av barnevernsinstitusjoner
- bruke relevante metoder for å planlegge og lede utvikling av egen organisasjon
- bruke relevant teori og metoder for kommunikasjon, veiledning og konflikthåndtering
- anvende kunnskap om personalledelse og god ressursstyring
- bruke relevante metoder for å lede samhandlingsprosesser og tverrfaglige nettverk
- analysere og forholde seg kritisk til faglige resonnementer knyttet til utvikling av barneverninstitusjoner og barnevernledelse som fagfelt
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått IPH6050 skal studenten kunne:
- ha en reflektert forståelse av egne ressurser og utfordringer som leder
- utøve god institusjonsledelse, samt evaluere egen praksis, med utgangspunkt i faglig og etisk forsvarlighet
- analysere relevante problemstillinger innenfor strategisk endrings- og utviklingsarbeid som grunnlag for å møte aktuelle utfordringer i fagfeltet
- analysere og forholde seg kritisk til utfordringer og behov for endringer, og til å samarbeide med relevante aktører for å oppnå ønskede resultat
- bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
Læringsformer og aktiviteter
Omfang: Studiet er organisert som et deltidsstudium med 9 samlinger (totalt 26 dager) fordelt på 3 semester.
Studieform: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning, arbeidskrav og ledertrening.
Det er plass til 32 studenter på emnet. Ved mindre enn 20 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- To fagnotat hvorav ett presenteres muntlig
- Tre ledertreningsmål
- 80% obligatorisk oppmøte
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
- 80 % obligatorisk oppmøte - To fagnotat hvorav ett presenteres muntlig - Tre ledertreningsmål
All obligatorisk aktivitet er gyldig i 2 år.
All obligatorisk aktivitet skal være godkjent før eksamen kan tas.
Ved stryk på eksamen eller gyldig fravær er det mulig med konteeksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter- og videreutdanning Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% (MHEVUDH0)
Kursmateriell
Pensumlitteratur oppgis ved studiestart.
Fagområder
- Organisasjon og ledelse