course-details-portlet

IPH6050

Nasjonal videreutdanning for ledere av barnevernsinstitusjoner

Studiepoeng 30
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 3 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Mål med studiet

  • Utvikle ledere med innsikt i egne styrker og utfordringer
  • Styrke barnevernsinstitusjoners tverrfaglige og tverretatlige samhandling
  • Gjøre institusjonsledere bedre rustet til å ta krevende beslutninger
  • Øke kompetanse i å forstå og håndtere utfordringer i fag- og personalledelse, ressursstyring, drift og utvikling av barnevernsinstitusjoner
  • Utvikle kompetanse i å reflektere og handle med utgangpunkt i god forståelse for medvirkningsprosesser, samt ivaretakelse av barnets beste og rettssikkerhet

Studiet holder faglig kvalitet på masternivå og vektlegger:

  • Ulike teoretiske perspektiver på organisasjon og ledelse.
  • Lederutvikling tilpasset fagfeltets spesifikke utfordringer
  • Ledertrening med fokus på praksisnære ledelsesmodeller. Studiet gir lederutvikling på system-, organisasjons-, gruppe- og individnivå.

Hovedtema i videreutdanningen:

  1. Organisering og forvaltning av barnevernsinstitusjoner
  2. Ledelse av arbeidsmiljø, personalarbeid og ressursstyring
  3. Fagledelse - barneverninstitusjoner som lærende organisasjoner
  4. Strategisk ledelse og institusjonsovergripende arbeid.

Lederidentitet, lederatferd og lederferdigheter er gjennomgående tema i studiet. Undervisningen vektlegger erfaringslæring og integrering av teori og praksis. Studentene får trening i kritisk refleksjon om ledelsesutfordringer i barnevernsfeltet. Hver samling inkluderes praktisk ledertrening.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Etter å ha fullført og bestått IPH6050 skal studenten:

  • ha avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på organisasjon og ledelse
  • ha avansert kunnskap om barnevevernets tverrfaglige samhandling
  • ha inngående kunnskap om virksomhetsstyring, og forsvarlighet ut fra lovens krav og budsjettrammer
  • ha avansert kunnskap om ledelse av team, organisasjonskulturer, arbeidsmiljø og personalarbeid
  • ha inngående kunnskap om endringsledelse og fagutvikling i barnevernsinstitusjoner

Ferdigheter:

Etter å ha fullført og bestått IPH6050 skal studenten kunne:

  • anvende kunnskap om ulike perspektiver på organisasjon og ledelse av barnevernsinstitusjoner
  • bruke relevante metoder for å planlegge og lede utvikling av egen organisasjon
  • bruke relevant teori og metoder for kommunikasjon, veiledning og konflikthåndtering
  • anvende kunnskap om personalledelse og god ressursstyring
  • bruke relevante metoder for å lede samhandlingsprosesser og tverrfaglige nettverk
  • analysere og forholde seg kritisk til faglige resonnementer knyttet til utvikling av barneverninstitusjoner og barnevernledelse som fagfelt

Generell kompetanse

Etter å ha fullført og bestått IPH6050 skal studenten kunne:

  • ha en reflektert forståelse av egne ressurser og utfordringer som leder
  • utøve god institusjonsledelse, samt evaluere egen praksis, med utgangspunkt i faglig og etisk forsvarlighet
  • analysere relevante problemstillinger innenfor strategisk endrings- og utviklingsarbeid som grunnlag for å møte aktuelle utfordringer i fagfeltet
  • analysere og forholde seg kritisk til utfordringer og behov for endringer, og til å samarbeide med relevante aktører for å oppnå ønskede resultat
  • bidra til nytenking og innovasjonsprosesser

Læringsformer og aktiviteter

Omfang: Studiet er organisert som et deltidsstudium med 9 samlinger (totalt 26 dager) fordelt på 3 semester.

Studieform: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning, arbeidskrav og ledertrening.

Det er plass til 32 studenter på emnet. Ved mindre enn 20 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.

Obligatoriske aktiviteter

  • To fagnotat hvorav ett presenteres muntlig
  • Tre ledertreningsmål
  • 80% obligatorisk oppmøte

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter:

- 80 % obligatorisk oppmøte - To fagnotat hvorav ett presenteres muntlig - Tre ledertreningsmål

All obligatorisk aktivitet er gyldig i 2 år.

All obligatorisk aktivitet skal være godkjent før eksamen kan tas.

Ved stryk på eksamen eller gyldig fravær er det mulig med konteeksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter- og videreutdanning Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% (MHEVUDH0)

Kursmateriell

Pensumlitteratur oppgis ved studiestart.

Fagområder

  • Organisasjon og ledelse

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for psykisk helse

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 3 dager Eksamenssystem Inspera Assessment