Emne - IT Tjenesteforvaltning - INFT2004
INFT2004 - IT Tjenesteforvaltning
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Gruppebasert oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Gruppebasert oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Dette kurset ser nærmere på hvordan vi bør organisere leveransen av IT-tjenester til våre kunder. Vi lever i en verden med stadig hyppigere endringer og vi må etablere de nødvendige rutiner for å gjennomføre, følge opp og kontinuerlig forbedre våre tjenesteleveranser. Kurset vil se nærmere på en introduksjon til ITIL som beste praksis for dette arbeidet. Studentene vil bli introdusert til kjernekomponentene i ITIL som er tjenesteverdisystemet og firedimensjonersmodellen.
Læringsutbytte
KUNNSKAPER
Kandidaten:
- har grunnleggende forståelse av digital tjenesteforvaltning og leveranse i tilknytning til IT-tjenester/produkter
- har kunnskap og kan forklare om tjenesteverdisystemet i ITIL, inklusive veiledende prinsipper, styring, tjenesteverdikjeden, kontinuerlig forbedring og firedimensjoners-modellen for tjenestestyring.
- kan gjøre rede for utvalgte praksiser i ITIL-standarden med fokus på arbeidsoppgaver og hvordan de samspiller.
- har bred kunnskap om suksessfaktorer knyttet til innføring av ITIL i en organisasjon.
FERDIGHETER
Kandidaten:
- kan planlegge innføring av ITIL i en organisasjon.
- kan anvende kontinuerlig forbedring som et gjennomgående prinsipp for alt arbeid med leveranse av tjenester.
- kan planlegge implementasjon av utvalgte ITIL-praksiser i forbindelse med forvaltning av tjenester i en organisasjon.
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten:
- kan utveksle synspunkter og erfaringer om ITIL med fagfeller og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
- kan formidle sentrale tema fra ITIL både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
- kjenner ITIL-terminologi både på norsk og engelsk.
Læringsformer og aktiviteter
Lærestoffet planlegges presentert gjennom lærebok, leksjoner, eksterne videoer og egenprodusert videomateriale.
Studentaktive læringsaktiviteter gjennomføres digitalt (eks. workshopper, gjesteforelesninger, spørsmålsrunder, presentasjon av øvinger).
Tekstbaserte øvingsoppgaver. Det vil bli publisert løsningsforslag til øvingsoppgavene
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske øvinger
Mer om vurdering
Arbeidskrav (obligatorisk aktivitet): Det vil bli gitt 9 tekstbaserte øvinger. Av disse må 7 øvinger være godkjent.
Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må den gruppebaserte oppgaven tas på nytt i semester med undervisning. Vurdering kan kun gjennomføres i semester med undervisning.
Ved søknader om godskrivning, godkjenning og innpassing av emner fra tidligere årskull eller andre institusjoners tilsvarende utdanninger, vil hver søknad behandles individuelt og søker må kunne medregne studiepoengreduksjon ved overlappende emner.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital forretningsutvikling (ITBAITBEDR)
Digital infrastruktur og cybersikkerhet (BDIGSEC)
Informasjonsbehandling (ITBAINFO)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Lærebok/pensum oppgis ved studiestart
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
DCST2004 | 7.5 | HØST 2020 | |
IDRI3004 | 5.0 | HØST 2020 | |
IINI3014 | 5.0 | HØST 2020 | |
IFUD1046 | 5.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informatikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Gruppebasert oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Gruppebasert oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"