course-details-portlet

INB6901 - Deltagelse og inkludering

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

I emnet fokuseres det på helse-og deltagelsesutfordringer sett i et livsløps-, medborgerskap- og inklusjonsperspektiv.

Emnet inneholder kunnskap om hvordan deltagelse i barn og unges oppvekst, utdanning, arbeid og fritid kan muliggjøres under ulike forutsetninger. Her er vi særlig opptatt av hvilken betydning deltagelse og inkludering har for ulike befolkningsgrupper, inklusive personer med økt risiko for sosial ekskludering. I kurset nærmer vi oss spørsmål om deltagelse og inkludering ut ifra ergoterapi og aktivitetsvitenskap samt teorier og modeller som vektlegger sosialt medborgerskap og medborgerroller.

Emnet utgår fra dagsaktuell forskning, tiltak, arbeidsmetoder og teoretiske verktøy som kan bidra til bærekraftige tjenester. I dette inkluderes både ett søkelys på individ- og livsløp, samt et videre samfunnsperspektiv på helse, arbeid samt tiltak som kan bidra til å minske sosiale forskjeller i befolkningen. I samfunnsperspektivet aktualiseres også spørsmål om organisering av ulike typer av tjenestetilbud for å nå oppsatte mål.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten:

- ha bred oversikt over inkluderende og ekskluderende faktorer for ulike grupper og hvordan samfunnsmessige, psykososiale og helsemessige faktorer påvirker deltagelse for barn, unge og voksne.

- ha inngående kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, og kjenne til sosialt medborgerskap og medborgerlige rettigheter av særlig betydning for minoritetsgrupper og sårbare grupper.

- ha inngående kunnskap om overgangsfaser knyttet til barn og unges oppvekst, skole, arbeid og pensjonisttilværelse og hvordan dette påvirker vaner, roller, mestring, aktivitet og deltagelse.

-ha kunnskap om teoretiske, metodiske og etiske utfordringer i forskning- og evalueringstiltak med mål om deltagelse og inkludering av alle.

Ferdigheter

Etter fullført emne kan studenten:

- anvende en ergoterapeutisk arbeidsprosess og bruke veiledende, ressursorienterte, muliggjørende, problemløsende og kreative strategier for å fremme deltagelse på ulike arenaer i samfunnet.

- anvende kunnskap om fysiske, psykososiale, strukturelle, digitale, holdningsmessige forhold for å fremme deltagelse i barnehage, skole, arbeid og utdanning.

- reflektere og se sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeid og levekår i et mer helhetlig perspektiv for å bidra til utvikling av god inkludering for både enkeltpersoner og grupper.

Generell kompetanse

Etter fullført emne kan studenten:

- anvende sine kunnskaper og ferdigheter i forskning- og evalueringsarbeid med mål å fremme deltagelse og integrering i befolkningen

- planlegge og samarbeide i inkluderingstiltak i et livsløps-, medborgerskap- og inklusjonsperspektiv

- utveksle synspunkter og erfaringer om likeverdige tjenester og god praksis som bidrar til deltagelse og inkludering av hele befolkningen

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og gruppearbeid. Emnet i dette studiet bruker stor grad av studentaktive læringsformer. Dette kan foregå ved bruk av grupper, teambasert læring, selvstudier, oppgaveløsning og oppgaveskriving, seminarer, ferdighetstrening og dialogbasert forelesning. Digitale læringsformer brukes når det er hensiktsmessig.

Obligatoriske aktiviteter

  • Seminar med individuell muntlig presentasjon

Mer om vurdering

Obligatorisk aktivitet: Seminar med individuell muntlig presentasjon. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i 4 semestre.

Eksamensform: Skriftlig hjemmeeksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUDH100)

Forkunnskapskrav

Tilsvarende som opptak til master i klinisk helsevitenskap. Andre kandidater vurderes individuelt

Kursmateriell

Pensum og anbefalt litteratur publiseres i emne-rommet i den digitale læringsplattformen Blackboard ved emnets start.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
KLH3305 7.5 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helsevitenskap
  • Ergoterapi

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU