Emne - Anvendt cyber- og informasjonssikkerhet for lærere - IIK6521
IIK6521 - Anvendt cyber- og informasjonssikkerhet for lærere
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
Hovedmålene med CyberSmart er:
- å utdanne flere lærere og elever i IKT sikkerhet
- å sikre at fremtidens lærere og elever har god nok digital kompetanse i tråd med nye læreplaner
- å legge vekt på emner og praktiske øvelsene som er fremtidsrettet og relevante for lærere, elever, lærlinger og samtidig dekke arbeidslivets behov.
- sikre at fremtidens lærere og elever har god nok digital kompetanse i tråd med nye læreplaner
- å øke bevisstheten om cybersikkerhet inspirert av det amerikanske GenCyber-programmet
IIK6521 Anvendt cyber- og informasjonssikkerhet for lærere er inndelt i 5 tema/moduler på følgende måte:
- Modul 1: Introduksjon til cybersikkerhet. Digitalisering, trender og behov for cyber sikkerhet i den fremtidige arbeidsstyrken
- Modul 2: Cybertrusler og sosial manipulering
- Modul 3: Digital sikkerhetskultur
- Modul 4: Introduksjon til moderne kryptografi og krypteringsanalyse
- Modul 5: Informasjonssikkerhet, etisk hacking og digital dømmekraft
Hver modul består av forelesning, gruppeoppgaver, øvelser og erfaringsutveksling.
Læringsutbytte
Gjennom " Anvendt cyber- og informasjonssikkerhet for lærere", får deltakerne kunnskap om hva informasjonssikkerhet og cybersikkerhet er, samt innsikt i digital sikkerhetskultur ved bruk av ulike krypterings og dekrypteringsteknikker.
IIK6521 går mer i dybden det første kurset i pakken "CyberSmart" (IIK6520) når det gjelder styring av roboter, bruk av Raspberry PI, Micro:bit, Lego Mindstorm, krypering og kryperingsanalyse, og forklarer ulike hackingsmetoder for å fremme digital dømmekraft. Studiet skal demonstrere med praktiske eksempler evnen til refleksjon og vurdering av egen rolle for å unngå uønskede hendelser på nett og i sosiale medier.
Kunnskap
- forklare de grunnleggende prinsippene og beste fremgangsmåtene for å svare på cybersikkerhetshendelser.
- forklare enkel angrepsmetodikk og mistenkelige forsøk på tilkobling for å få uautorisert tilgang til en datamaskin og dets ressurser.
- beskrive cyberforsvar og angrepsteknikker, teknologier og verktøy for å forklare passende løsninger til å forberede seg på, forsvare seg mot cyberinntrengning
- kan analysere et problem, identifisere og definere sikkerhetsrisikoer og krav som passer til løsningen
- diskutere den menneskelige rollen i sikkerhetssystemer med vekt på etikk, sårbarheter med sosial manipulering og trening
- forklare prinsippene rundt web-sikkerhet
- forklare cybersikkerhetsteknikker for å beskytte datamaskiner når du bruker Internett-søk, e-post og sosiale nettversksnettsteder
- forklare betydningen av informasjons- og kommunikasjonsteknologier og hvordan de endrer det moderne samfunn
Ferdigheter
- demonstrere evnen til å løse enkle problemer innen cyber- og informasjonssikkerhet ved å foreslå løsninger.
- demonstrere evne til å uttrykke kritiske holdninger til begrensninger av manglende kunnskap innen cyber- og informasjonssikkerhet
- definere og bruke førstelinje cyberforsvar - og lære elevene hvordan de skal reagere på trusler som oppståt over Internett.
- analysere gjeldende prosedyrer og standarder for håndtering av cyberrisikoer og trusler
- kjenne til ulike typer av cyberangrep, og forklare hvordan disse kan beskyttes mot eller reduseres
- lære elever om ulike skadelige programvare som en angrepsvektor som i de fleste tilfeller avhenger av sårbarheter, av brukeren og hvordan de fungerer
- forklare og diskutere betydningen av begreper som beskriver vanlgie cyberangrap, for eksempel phishing, pharming, skuldersurfing og blagging
- utføre en antivirusskanning på et datasystem for å se etter virus og skadelig programvare
Generell kompetanse
- planlegge og gjennomføre en cybersikkerhetsuke i grunnleggende cybersikkerhet i samarbeid med elever og kolleger.
- beskrive typiske trusler mot moderne digitale systemer, og skissere teknikker for motstand mot dem.
- kan demonstrere evne til å arbeide effektivt i team, samarbeide med andre innen cyber- og informasjonssikkerhet og ta initiativ til å løse enkle cybersikkerhetsproblemer
- beskrive cyber- og informasjonssikkerhetsteknikker med elever for å beskytte personlig informasjon når de bruker Internett-søk, e-post, chatterom, sosiale nettverk og nettsteder
- utvide sitt kunnskapsfelt innenfor cybersikkerhet som er relevant i skolen
- reflektere med kolleger om cybertrusler som er relevante i skolen
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen er nettbasert, og det legges vekt på oppgaveløsning både individuelt og i grupper. Innlevering av arbeidskrav underveis som vil inngå i individuell mappe. Kurset er inndelt i 5 digitale moduler som baserer seg på pensum bestående av lærebok og nettbaserte ressurser. Sann-tid deltakelse på nettbaserte kursdager forutsettes.
I undervisningen vil vi bruke ulike digitale verktøy som Sphero, droner, samt ulike krypteringsteknikker. Prinsippet er fra enkel tegningsprogrammering til mer blokkbaserte programmeringsverktøy der innsikt i Python brukes som et programmeringsspråk.
Gjennom del 1 av CyberSmart (IIK6520) vil fokuset være at du selv lærer deg cyber- og informasjonssikkerhet og kunne ta i bruk ulike digitale verktøy, mens del 2 (IIK6521) er fokuset å lære bort og lage leksjonsplaner med praktiske øvelser til elevene.
Mer om vurdering
Mappen består av
- Digitale presentasjoner og fagfelle-/medstudentvurderinger
- Tre skriftlige arbeider
Hvis mappen vurderes til stryk må kurset tas på nytt i sin helhet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning, IIK, masternivå (IEIIKEVUH)
Anbefalte forkunnskaper
CyberSmart (emne IIK6520 og IIK6521) er et tiltak for å heve den grunnleggende IKT kompetansen for lærere i skolen.
For IIK6521 forutsettes at deltakerne har noe grunnleggende kunnskap og ferdigheter i cybersikkerhet og programmering. Emnet bygger på IIK6520 "Innføring i digital sikkerhet for lærere", og det legges opp til at begge gjennomføres gjennom 1 skoleår, IIK6520 høstsemester, og IIK6521 påfølgende vårsemester.
Forkunnskapskrav
Opptakskrav
- Godkjent lærerutdanning og tilsetting i skolen i studieperioden
Kursmateriell
Deltakerne må disponere egen datamaskin. Tilgang på digitale utstyr.
Håkon Bergsjø, Ronny Windvik, Lasse Øverlier: Digital sikkerhet en innføring. Universitetsforlaget (2020), EAN nummer: 9788 215 034225/ISBN 978-82-15-03422-5
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Informasjonssikkerhet
Ansvarlig enhet
Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"