Emne - Innføring i digital sikkerhet for lærere - IIK6520
IIK6520 - Innføring i digital sikkerhet for lærere
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
KURSINNHOLD
IIK6520 innføring i digital sikkerhet for lærere er inndelt i 5 tema/moduler på følgende måte:
Modul 1: Personvern
Modul 2: Cybersikkerhet
Modul 3: Sosiale medier og internetthygiene
Modul 4: Digital sårbarhet
Modul 5: Hacking metoder og passord sikkerhet
Hver modul består av forelesning, gruppeoppgaver, øvelser og erfaringsutveksling.
Læringsmål:
- sikre at fremtidens lærere og elever har god nok digital kompetanse i tråd med nye læreplaner
- å øke bevisstheten om cybersikkerhet inspirert av det amerikanske GenCyber-programmet
Læringsutbytte
I dette kurset vil kursdeltakeren lære om de grunnleggende prinsippene for cyber- og informasjonssikkerhet, digitale sårbarheter, personvern på nettet, biometri og passordbeskyttelse,moderne kryptografi og etisk hacking, samt lære hvordan håndtere faglige, etiske, juridiske sikkerhetsspørsmål og ansvar knyttet til sosiale medier og nettmobbing, og hvordan de kan bruke en rekke sikkerhetsinitiativer når det gjelder beskyttelse for å lindre disse problemene.
Kunnskap
- forklare de grunnleggende prinsippene og beste fremgangsmåtene for å svare på cybersikkerhetshendelser.
- forklare enkel angrepsmetodikk og mistenkelige forsøk på tilkobling for å få uautorisert tilgang til en datamaskin og dets ressurser.
- diskutere virkningen av digitalisering på individ - organisasjon og samfunn
- beskrive nødvendigheten av en tverrfaglig tilnærming til cybersikkerhet og personvern i skolen
- diskutere EUs GDPR (General Data Protection Regulation) og hvordan det påvirker lærerens håndtering av elevdata
- diskutere cyberforsvar og angrepsteknikker, teknologier og verktøy for å forklare passende løsninger for å kunne forberede seg på, forsvare seg mot cyberinntrenging.
- forklare betydningen av informasjons- og kommunikasjons-teknologier og hvordan de endrer det moderne samfunn.
- beskrive ulike verktøyene som beskytter data og nettsteder. Disse inkluderer sterke passord, biometri, to-faktorautentisering og brannmurer.
Ferdigheter
- demonstrere evnen til å løse enkle problemer innen cyber- og informasjonssikkerhet ved å foreslå løsninger.
- lære ulike typer av cyberangrep, og hvordan disse kan beskyttes mot eller reduseres.
- dele beste praksis i bruk av sosiale medier og formidle videre til sine elever.
- utvide sitt kunnskapsfelt innenfor cybersikkerhet som er relevant i skolen i tråd med nye læreplaner.
Generell kompetanse
- planlegge og gjennomføre en cybersikkerhetsuke i grunnleggende cybersikkerhet i samarbeid med elever og kolleger.
- beskrive typiske trusler mot moderne digitale systemer, og skissere teknikker for motstand mot dem.
- reflektere og undervise hvordan angripere får uautorisert tilgang til systemer og data.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningsform
Undervisningen er nettbasert, og det legges vekt på oppgaveløsning både individuelt og i grupper, Obligatoriske innleveringer av arbeidskrav underveis. Kurset er inndelt i 5 digitale moduler som baserer seg på pensum bestående av lærebok og nettbaserte ressurser.
Mer om vurdering
Mappen består av
- Digitale presentasjoner og fagfellevurderinger
- Tre skriftlig arbeid
Hvis mappen vurderes til stryk må kurset tas på nytt i sin helhet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Diverse studier - Fakultet for informasjonsteknologi og elektronikk (EMNE/IE)
Information Security (MISD)
Anbefalte forkunnskaper
Innføringskurs i digital sikkerhet er et tiltak for å heve den grunnleggende IKT kompetansen for lærere i skolen. Innføringskurset vil inngå i planlagt kurspakke også kalt "CyberSmart".
Innføringskurset vil inneholde 5 moduler som er rettet mot lærere og ansatte i videregående skole med minimum 2 års praksis.
Hele kurset vil gi 7,5 studiepoeng
Hovedmålene med CyberSmart er:
- å utdanne flere lærere og elever i IKT sikkerhet
- å sikre at fremtidens lærere og elever har god nok digital kompetanse i tråd med nye læreplaner
- å legge vekt på emner og praktiske øvelsene som er fremtidsrettet og relevante for lærere, elever, lærlinger og samtidig dekke arbeidslivets behov.
Forkunnskapskrav
Opptakskrav
- Godkjent lærerutdanning og tilsetting i skolen i studieperioden
Kursmateriell
Deltakerne må disponere egen datamaskin. Tilgang på digitale utstyr.
Håkon Bergsjø, Ronny Windvik, Lasse Øverlier: Digital sikkerhet en innføring. Universitetsforlaget, 3. utg. EAN nummer: 9788 2150 34225.
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Informasjonssikkerhet
Ansvarlig enhet
Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi
Administrativ enhet
Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"