Emne - IKT i læring 2 - IFUD1052
IFUD1052 - IKT i læring 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Innlevering av video
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Innlevering av video | 100/100 |
Faglig innhold
Påmelding til emnet gjøres via: https://www.ntnu.no/videre/ikt-i-laering
Emnet handler om bruk av IKT i læringsaktiviteter. Siktemålet er å gjøre lærere i stand til konkret å ta i bruk IKT-verktøy i egen undervisning.
Temaene i emnet er:
- IKT i læringsteorier.
- Bruk av åpent innhold.
- Formativ vurdering med digitale tester.
- Pedagogisk bruk av video.
- Bruk av nettbaserte verktøy i undervisning
Alle disse temaene settes inn i en pedagogisk kontekst med grunnleggende pedagogiske teorier som basis.
Læringsutbytte
Kandidaten har oppnådd følgende læringsutbytter på nivået
KUNNSKAPER:
- Reflektere over hvordan IKT kan brukes i egne fag.
- Forklare hvordan IKT kan brukes effektivt til formativ vurdering.
- Kunnskap om aktuelle publiseringskanaler på nett og formater
Kandidaten har oppnådd følgende læringsutbytter på nivået
FERDIGHETER:
- Produsere videoer til bruk i en pedagogisk kontekst.
- Gjenfinne og gjenbruke åpne digitale læringsressurser (OER) som andre har delt.
- Gjøre bruk av synkrone/asynkrone samarbeidsverktøy av typen samskriving.
- Kan lage gode digitale tester til formativ bruk.
Kandidaten har oppnådd følgende læringsutbytter på nivået
GENERELL KOMPETANSE:
- Kunne evaluere kvaliteten av egen bruk av IKT i et undervisningsopplegg.
- Er bevisst på hvordan innføring av IKT og ny teknologi kan føre til endringer for læring, vurdering og undervisningspraksis
- Kan sette teknologi og IKT inn i en pedagogisk og didaktisk sammenheng og knytte IKT-bruken opp til anerkjente pedagogiske teorier og modeller.
Læringsformer og aktiviteter
Nettstudium. Studentene arbeider seg gjennom videoer og tekster. Studentene skal delta i diskusjonsforum, svare på flervalgsprøver (quiz), produsere videoer m.m.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav - innleveringer
Mer om vurdering
Utsatt eksamen: Kontinuerlig, Maksimalt tre forsøk.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Internt utdanningstilbud (ITÅPNEUT)
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende forståelse for undervisning i enten skoleverket eller høyere utdanning.
Forkunnskapskrav
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav til studieprogrammet
Kursmateriell
Digitalt lærestoff i form av tekst, video og web-artikler.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LN504D | 2.0 | VÅR 2006 | |
IFUD1044 | 5.0 | VÅR 2014 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
5.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informatikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Innlevering av video
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Innlevering av video 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Innlevering av video 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"