Emne - Organisasjonsendring, ledelse og den norske samarbeidsmodellen - IDS4006
IDS4006 - Organisasjonsendring, ledelse og den norske samarbeidsmodellen
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter | 100/100 | 1 uker |
Faglig innhold
Kurset skal gi studentene kunnskap og forståelse om ledelse i komplekse organisasjoner som er under konstant endringspress i en digital æra. Studentene vil få et innblikk i ledelse og organisasjonsendring i norsk kontekst der medvirkning, medbestemmelse og demokratisk ledelse er sentrale elementer. Kurset skal gi studentene kunnskap og forståelse av ulike perspektiver på modenhet for endring, innovasjons- og implementeringsteoretiske perspektiver og implikasjoner for ledelse av innovasjons- og implementeringsprosesser. Kurset skal sette studentene i stand til å reflektere over konsekvenser av lederes forståelser av organisasjonen og dens medarbeidere under planlegging og gjennomføring av innovasjonssprosesser. Kurset skal også sette studentene i stand til å reflektere over hvilken rolle medbestemmelse og demokratisk ledelse kan ha for resultatet av implementeringsprosesser og digital transformasjon.
Viktige tema i emnet
- Ledelse og organisasjon
- Modenhet for endring
- Motstand mot endring
- Medbestemmelse, demokratisk ledelse og den norske samarbeidsmodellen
- Innovasjon- og implementeringsprosesser i komplekse organisasjoner
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten:
- har inngående kunnskap om ledelse og organisasjonsendring i norsk kontekst der medvirkning, medbestemmelse og demokratisk ledelse er sentrale elementer.
- har avansert kunnskap om ulike perspektiver på modenhet for endring, implementeringsteoretiske rammeverk og implikasjoner for ledelse av implementeringsprosesser.
- kan anvende kunnskap om ledelse av komplekse organisasjoner som er under konstant endringspress i en digital æra.
- kan analysere faglige problemstillinger rundt motstand mot endring og implikasjoner for ledelse av innovasjonsprosesser.
Ferdighet:
Kandidaten:
- kan analysere hvordan medvirkning og demokratisk ledelse kan støtte innovasjonsprosesser og virksomhetens overordnede mål.
- kan anvende teori som verktøy til å forstå implementeringsprosesser i komplekse organisasjoner, hva som kan hindre og fremme slike prosesser.
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning om konsekvenser av lederes forståelser av organisasjonen og dens medarbeidere under planlegging og gjennomføring av implementeringsprosesser,
- kan analysere hvilken rolle medbestemmelse og demokratisk ledelse kan ha for resultatet av implementeringsprosesser og digital transformasjon.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om den norske samarbeidsmodellen, organisasjonsendring, ledelse og innovasjonsprosesser til å bidra i gjennomføringen av gode implementeringsprosesser i komplekse organisasjoner
- kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innovasjonsprosesser i komplekse organisasjoner
- kan omdanne og tilpasse internasjonale teoritrender til norske forhold.
Læringsformer og aktiviteter
Studentaktiv læringsform med utgangspunkt i omvendt klasserom og modulbaserte seminarer.
Undervisningsopplegget gir studentene muligheten til å fordype seg i faget i eget tempo og sammen med medstudenter i forkant av seminarer, hvor fagstoffet så bearbeides videre sammen med medstudenter og faglærer, i grupper og i plenum.
Studentene skal lese og arbeide med spesifiserte deler av pensum og læringsressurser på Blackboard og forberede seg som spesifisert (i Blackboard) før vi møtes til seminarer. Dette er obligatorisk.
Studentene danner grupper som de jobber fast med gjennom semesteret.
I tillegg til pensum er læringsressursene i Blackboard en viktig deler av kurset.
Emnet undervises på norsk.
Obligatoriske aktiviteter
Forberedelse (som spesifisert i Blackboard) til, og deltakelse i, spesifiserte seminarer. Fravær må godkjennes av emneansvarlig.
En obligatorisk oppgave, som spesifisert i Blackboard ved oppstart av semester.
Obligatoriske aktiviteter
- Forberedelse (spesifisert i Blackboard) til og deltagelse i spesifiserte seminarer.Fravær må godkjennes av emneansvarlig
- En oppgave underveis i semesteret i grupper på 1-2
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter beskrevet over og spesifisert ved semesterstart må være bestått for å gå opp til eksamen.
Hjemmeeksamen i form av en oppgave over en uke. Studentene kan bestemme om de vil skrive og levere oppgaven hver for seg eller som en gruppe på 2 studenter. Eksamen kan skrives på norsk eller engelsk.
Bokstavkarakter A-F
Eksamensregistrering krever at semesterregistrering er godkjent i samme semester.
Anbefalte forkunnskaper
IDS4002 Bærekraftig organisering og ledelse av innovasjon i et norsk perspektiv
eller liknende
Forkunnskapskrav
Opptak på et masterprogram
Studenter tatt opp ved andre masterprogram har tilgang til emnet, men må avklare med sitt institutt om emnet godkjennes i graden.
Kursmateriell
Kunngjøres ved semesterstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Organisasjon og ledelse
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen 1 uke - Gruppe på 1-2 studenter
100/100
Utlevering
04.11.2024Innlevering
11.11.2024
10:00
INSPERA
10:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"