Emne - Bærekraftig organisering og ledelse av innovasjon - et norsk perspektiv - IDS4002
IDS4002 - Bærekraftig organisering og ledelse av innovasjon - et norsk perspektiv
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Prosjektoppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 100/100 | 1 uker |
Faglig innhold
Emnet utforsker innovasjonsdynamikken i en norsk kontekst, med hovedvekt på integrering av bærekraftige og sikre praksiser. Studentene vil utvikle en dyp forståelse av innovasjonsteori og perspektiver, samt hvordan norsk innovasjonspraksis og -kultur i privat, offentlig og frivillig sektor formes gjennom bærekraftig organisering og ledelse av innovasjon. Fokuset ligger spesielt på å styrke organisasjoners innovasjonskapasitet og legge til rette for sikker digital innovasjon, samt realisere gevinster fra innovasjonsprosesser.
Innovasjon, definert som det som er "nytt, nyttig, nyttiggjort," understreker viktigheten av prosesser knyttet til organisering og ledelse av innovasjon i ulike organisatoriske kontekster. Emnet tar for seg innovasjon både som et resultat (nye produkter eller tjenester) og som en prosess. Videre vektlegges rollen til digitalisering, digital transformasjon og disruptive teknologier i innovasjonsfeltet, med særlig fokus på IKT-drevet innovasjon eller digital innovasjon, som bringer med seg både muligheter og utfordringer, spesielt innenfor digital sikkerhet.
Viktige tema i emnet
- Perspektiver på innovasjon
- Innovasjon i ulike sektorer
- Bærekraftig organisering av innovasjon
- Bærekraftig ledelse av innovasjon
- Sikker og bærekraftig digital innovasjon
Læringsutbytte
Gjennom kurset skal studentene tilegne seg
Kunnskaper
- inngående forståelse av innovasjonsteori og ulike perspektiver på innovasjon, med spesiell vekt på norsk kontekst.
- innsikt i de ulike innovasjonstyper, inkludert produkt-, tjeneste-, og prosessinnovasjon, samt digitale og disruptive innovasjoner.
- Innsikt i betydningen av å bygge innovasjonskapasitet gjennom organisering og ledelse innen innovasjonsfeltet for sikre langsiktig bærekraft.
- kunnskap om digital innovasjon og dens påvirkning på samfunnet, organisasjoner og enkeltpersoner, inkludert digitale sikkerhetsaspekter.
Ferdigheter
Gjennom kurset skal studentene
- utvikle evnen til å anvende innovasjonsteori og perspektiver for å analysere og forstå innovasjonspraksis i norske organisasjoner, både i privat, offentlig og frivillig sektor.
- kunne identifisere muligheter og utfordringer knyttet til digital innovasjon i ulike samfunnssektorer og organisasjoner.
- vurdere og fremme bærekraftige innovasjonsprosesser med hensyn til sosiale forhold, miljø og økonomi.
- utvikle evnen til å øke organisasjoners innovasjonskapasitet, legge til rette for sikker digital innovasjon og realisere gevinster fra innovasjonsprosesser.
Generell kompetanse
Gjennom kurset skal studentene ha utviklet kompetanse til å
- kritisk vurdere og reflektere over innovasjonspraksis i norsk kontekst.
- delta aktivt i diskusjoner om innovasjon og bærekraftig ledelse, og bidra med kritisk refleksjon og analyse.
- forstå komplekse utfordringer knyttet til innovasjon, digitalisering og digital sikkerhet.
- samarbeide med ulike interessenter for å fremme bærekraftig innovasjon i organisasjoner og samfunn.
Læringsformer og aktiviteter
Læringsstilen i emnet har studentaktiv læring i fokus. I tillegg til pensum er læringsressurser i Blackboard viktige deler av kurset. Et «omvendt undervisnings-opplegg» gir studenten mulighet til å fordype seg i faget i sitt eget tempo i forkant av seminarer hvor det arbeides med fagstoffet sammen med medstudenter og faglærere. Seminarer kan ha bedriftsbesøk og gjesteforelesere.
Det vil være modulbaserte seminarer hvor studentene jobber i grupper og sammen i plenum. Studentene danner faste grupper som de samarbeider med gjennom semesteret.
Kurset vil bli gjennomført med seminarer på campus. 80 % oppmøte på seminarer er obligatorisk.
Emnet undervises hovedsakelig på norsk, obligatorisk innlevering og eksamen er på norsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Oppgave - gruppebasert
- Obligatorisk seminar forberedelse og deltakelse (80%)
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
Forberedelse til og deltakelse i 80% av spesifiserte seminarer.
Oppgave underveis i semesteret (i grupper).
Obligatoriske aktiviteter beskrevet over og spesifisert ved semesterstart må være bestått for å gå opp til eksamen.
Prosjektoppgave. Studentene kan bestemme om de vil skrive og levere oppgaven hver for seg eller som en gruppe på 2. Eksamen kan skrives på norsk eller engelsk.
Bokstavkarakter A-F
Ingen konteeksamen før neste ordinære eksamen i emnet.
Forkunnskapskrav
Opptak på et masterprogram.
Studenter tatt opp ved andre masterprogram har tilgang til emnet, men må avklare med sitt institutt om emnet godkjennes i graden.
Kursmateriell
Kunngjøres ved semesterstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Økonomi og administrasjon
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Prosjektoppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Prosjektoppgave
100/100
Utlevering
25.11.2024Innlevering
02.12.2024
12:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"