Emne - Trenerroller - IDRSA2004
IDRSA2004 - Trenerroller
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 3 timer | E |
Faglig innhold
Emnet legger vekt på å overføre teoretisk kunnskap til praktiske ferdigheter. Studentene skal arbeide med forståelsen av ulike målgrupper og hvordan dette danner grunnlaget for utforming av treneres praksis. Vi benytter derfor en kombinasjon av teoretiske forelesninger og praktiske gruppeøvinger hvor studentene skal utføre trenerpraksis. En sentral del av kurset er også at studentene skal utvikle sin egen trenerfilosofi. Dette foregår i høy grad gjennom gruppearbeid. Det vil bli lagt stor vekt på hvordan man kan kommunisere fagstoff både i og utenfor trenerpraksis.
Temaene for emnet er: trenerfilosofi, ferdighetsutvikling, motivasjon, treningsinnhold, trener-utøver forholdet, kjønn, makt og etikk i trenerrollen. Studentene skal arbeide med erfaringsbasert kunnskap i forhold til vitenskapelig basert kunnskap og metodiske konsekvenser av dette.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - studenten skal:
- gjennom presentasjon og gjennomgang av sentrale teorier og tilnærmingsmåter få en grunnleggende forståelse av ulike aspekter ved trenerrollen innenfor idretten.
Ferdighetsmål - studenten skal kunne:
- bruke sentrale teorier og tilnærmingsmåter til å analysere aktuelle problemstillinger ved trenerrollen innenfor idretten.
- planlegge og utføre praktisk trening samt vite hvordan man kan endre praksis basert på målgruppe.
- overføre teori til praksis.
- kommunisere fagstoff omhandlende trenerrollen
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger (teoretisk og praktiske) 2 timer pr. uke, 2 timer praktiske øvinger pr. uke. Det legges vekt på læring gjennom studentaktive læringsformer.
Obligatoriske aktiviteter
- 70 % oppmøte på praktiske øvinger
- Semesteroppgave
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Krever opptak til studieprogram:
Lektorutdanning i geografi for trinn 8 − 13 (MLGEOG)
Lektorutdanning i historie for trinn 8 – 13 (MLHIST)
Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag for trinn 8 − 13 (MLKIDR)
Lektorutdanning i realfag for trinn 8 – 13 (MLREAL)
Lektorutdanning i samfunnsfag for trinn 8 – 13 (MLSAM)
Lektorutdanning i språkfag for trinn 8 – 13 (MLSPRÅK)
Samfunns- og idrettsvitenskap (BSAMIDR)
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Spesiell frist for melding til undervisning: 01.12.2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Idrettsvitenskap
- Kroppsøving/idrett
Ansvarlig enhet
Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 27.11.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL110 lilla sone Sluppenvegen 14 1 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 12.05.2025 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL111 lyseblå sone Sluppenvegen 14 63
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"