Emne - Gruppedynamikk i kroppsøving og idrettsfag - IDRSA1010
IDRSA1010 - Gruppedynamikk i kroppsøving og idrettsfag
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 5 timer | E |
Faglig innhold
Emnet skal gi en innføring i teori som omfatter individ, samhandling, og unges fysiske aktivitet relatert til kroppsøving, idrettsfag og barne- og ungdomsidretten. Individperspektivet vil i hovedsak sette søkelys på barn og ungdoms selvoppfatning, motivasjon, utvikling og læring. Samhandlingsperspektivet vil sette søkelys på sosiale prosesser og forholdet mellom ulike aktører (lærer/trener, utøver/elev) i fysisk aktivitet, trening, idrett og kroppsøving. De unges fysiske aktivitet innenfor rammene av kroppsøving/idrettsfag og idrett, sees i et større samfunnsperspektiv.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål - Studenten skal ha:
- innsikt i barn og ungdoms utvikling, selvoppfatning og motivasjon i kroppsøving og idrett
- innsikt i gruppedynamikk og sentrale læringsteorier som kan relateres til kroppsøving/idrettsfag og barne- og ungdomsidretten
- innsikt i barneidrettsbestemmelsene og retningslinjer for ungdomsidrett
Ferdighetsmål - Studenten skal kunne:
- faglig planlegge og gjennomføre målorientert undervisning i kroppsøving/idrettsfag eller trening i barne- og ungdomsidretten.
- bruke observasjon som verktøy i arbeidet med å faglig evaluere målorientert undervisning i kroppsøving/idrettsfag eller trening i barne- og ungdomsidretten.
Læringsformer og aktiviteter
4 timer forelesning og 2 timer øving/praksis per uke. Enkelte uker er avsatt til skrivearbeid. Det skal skrives en semesteroppgave hvor studenten faglig har planlagt, gjennomført, evaluert (ved hjelp av observasjon) og drøftet en målorientert undervisningstime tiltenkt kroppsøving/idrettsfag (studentstyrt aktivitet). I tillegg skal studenten skrive en refleksjonsrapport om gruppeprosesser. Emnet er adgangsbegrenset og forbehold studenter på 5-årige lektorprogram.
Obligatoriske aktiviteter
- Semesteroppgave
- Praksis (studentstyrt aktivitet)
- Refleksjonsrapport
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner
Krever opptak til studieprogram:
Lektorutdanning i geografi for trinn 8 − 13 (MLGEOG)
Lektorutdanning i historie for trinn 8 – 13 (MLHIST)
Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag for trinn 8 − 13 (MLKIDR)
Lektorutdanning i samfunnsfag for trinn 8 – 13 (MLSAM)
Lektorutdanning i språkfag for trinn 8 – 13 (MLSPRÅK)
Anbefalte forkunnskaper
IDRSA1012
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
IDRSA1003 | 15.0 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Spesiell frist for melding til undervisning: 01.12.2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Idrettsvitenskap
- Kroppsøving/idrett
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 06.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"