course-details-portlet

IDG3016 - Portefølje og avgangsutstilling

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

«Portefølje og avgangsutstilling» er et omfattende praktisk designprosjekt hvor studentene får videreutvikle teknikker og ferdigheter innen grafisk design og prosjektledelse. Portefølje og avgangsutstilling bygger på kunnskap og ferdigheter studentene har tillegnet seg tidligere i studieløpet og er i stor grad studentdrevet. Studenten får ansvar - under veiledning av faglærer(e) - for å bygge sin egen portefølje bestående av åtte selvvalgte designprosjekter fra tidligere emner i studieløpet. Porteføljen skal så designes, produseres og framstilles for sensur (bokstavkarakter) og avgangsutstilling. I tillegg har klassen ansvar for prosjektledelse av produksjonen av porteføljene (som f.eks. trykking og innbinding eller digital publisering), samt organisering og markedsføring av avgangsutstillingen.

Læringsutbytte

Kunnskap: Studenten har etter å ha gjennomført emnet (det vil si enda et emne med ett eller flere praktiske designprosjekter) utviklet seg iterativt som utforsker, konseptutvikler og formgiver. Studenten har også etablert et stadig bredere repertoar av løsningstyper og gjengse grafiske grep og kan dermed som designer håndtere en rekke typiske sjangrer innen papir- og skjermmediert kommunikasjon og interaksjon. Studenten har dermed et godt startgrunnlag for å kunne utvikle og designe gode og kreative kommunikasjonsløsninger som yrkesaktiv designer. I tillegg er nødvendige tekniske og håndverksmessige ferdigheter for utvikling og implementering av designløsninger for papir og skjerm sakte men sikkert raffinert og internalisert.

Studenten har etter å ha gjennomført emnet utviklet seg videre som analytiker, konseptutvikler og formgiver, spesifikt innen fagområdet design av portefølje og presentasjon av egne arbeider. Studentene har gjennom emnet opparbeidet dypere innsikt i fagfeltet grafisk design for portefølje og egenpresentasjon.

Ferdigheter: Arbeidet med egen portefølje innebærer strukturering, design og klargjøring av store innholdsmengder i en omfattende portefølje (tilpasset trykk eller digital publisering), inkludert design for navigasjon og hierarki-bygging, sammenstilling av tekst og bilder/illustrasjoner, samt tilrettelegging for publisering med fargestyring og tekniske tilpasninger.

Generelle kunnskaper: Studenten må også ta ansvar, og anvende metoder, for prosjektstyring for å sikre framdrift og milepæler fram mot porteføljeproduksjon og avgangsutstilling, samt legge til rette for, og gjennomføre markedsføring av utstillingen i samarbeid med, og under veiledning av, undervisere.

Læringsformer og aktiviteter

Individuelt prosjektarbeid, med flere runder veiledning for utvalg av arbeider til portefølje og veiledning på porteføljedesign. Arbeid med avgangsutstilling og prosesser relatert til denne fordeles i klassen.

Mer om vurdering

Leveransen består av en egendesignet portefølje og fire plakater for utstilling.

Prosjektet er selvorganisert og studenten eier hele prosessen fra idé og konsept til ferdig produsert portefølje.

Arbeidet veiledes i tre runder i løpet av semesterets første halvdel.

Ferdig portefølje og trykk-klare filer for plakat leveres mot slutten av mai.

Porteføljen vurderes som et selvstendig, helhetlig arbeid av interne og eksterne sensorer ved avslutning av studiets tredje og siste år (karakterskala A - F). Følgende fire kriterier vektlegges: Brukskvalitet (den ergonomiske dimensjonen), idé og konsept (den semantiske dimensjonen), uttrykk (den estetiske dimensjonen), og håndverksmessig utførelse. Ved ikke bestått må emnet tas på nytt ved neste gangs ordinære gjennomføring av emnet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)

Forkunnskapskrav

Emnet er forbeholdt studenter ved studieprogrammet Bachelor i Grafisk Design.

Kursmateriell

STØTTELITTERATUR:

  • Earnest, Allison (2012). Lighting for product photography. Buffalo, NY: Amherst Media.
  • Fjørtoft, Magnar (2012). Digital fotografi i praksis. 5. utg. Tingvold: Abrakadabra forlag.
  • Hughes, Philip (2010). Exhibition design. London: Laurence King.
  • Rowe, Robert, Gary Will, og Harold Linton (2010). Graphic design portfolio strategies: for print and digital media. Foreword by Ellen Lupton. New Jersey: Prentice Hall.
  • The best of business card design. Beverly, Mass.: Rockport (bokserie, klassenummer 741.67).

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
IDG3014 7.5 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Designmetodikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for design

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU