Emne - Emneoverbyggende prosjekt - IDG3015
IDG3015 - Emneoverbyggende prosjekt
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2024/2025
Faglig innhold
«Emneoverbyggende prosjekt» er et individuelt praktisk designprosjekt som viderefører eller supplerer temaer fra ett eller flere av studiets andre emner. Emneoverbyggende prosjekt kan for eksempel være i form av et personlig fordypningsprosjekt eller et prosjekt med en ekstern oppdragsgiver.
Fordypningsprosjektets prosess dokumenteres i en prosessdagbok med refleksjonsnotat (egen leveranse).
Læringsutbytte
Kunnskap: Studenten har etter å ha gjennomført emnet (det vil si enda et emne med ett eller flere praktiske designprosjekter) sakte men sikkert utviklet seg som utforsker, konseptutvikler og formgiver. Studenten har også etablert et stadig bredere repertoar av løsningstyper og gjengse grafiske grep og kan dermed som designer håndtere en rekke typiske sjangrer innen papir- og skjermmediert kommunikasjon og interaksjon. Studenten har dermed et godt startgrunnlag for å kunne utvikle og designe gode og kreative kommunikasjonsløsninger som yrkesaktiv designer. I tillegg er nødvendige tekniske og håndverksmessige ferdigheter for utvikling og implementering av designløsninger for papir og skjerm sakte men sikkert raffinert og internalisert.
Gjennom det emneoverbyggende prosjektet vil studenten måtte sette seg grundig inn i et egenvalgt designrelevant tema og under veiledning lage sitt eget designbrief som så skal besvares. Studenten vil utvikle sin kunnskap om design som en profesjonell målrettet aktivitet og vil utvikle sin kunnskap om egne interesser og ferdigheter innen grafisk design.
Ferdigheter: Fordypningsarbeidet ansvarliggjør studenten i å definere og iverksette et større designarbeide under veiledning, og studenten har utviklet sine ferdigheter innen en selvvalgt sjanger og/eller tema. Studenten har utviklet sine ferdigheter i å planlegge og gjennomføre designprosesser fram til et ferdig resultat av høy kvalitet.
Generelle kunnskaper: Studenten må også ta ansvar, og anvende metoder, for prosjektstyring for å sikre framdrift og milepæler fram mot leveranse i tillegg til å vurdere prosjektet opp i mot FNs bærekraftsmål.
Læringsformer og aktiviteter
Individuelt prosjektarbeid, med ukentlig underveisveiledning (formativ-iterativ evaluering). Skisser, arbeidsprosess og resultat må dokumenteres.
Mer om vurdering
Mappen inneholder endelig leveranse basert på egenutviklet brief og prosjektdagbok med egenrefleksjon.
Prosjektet utvikles iterativt med ukentlige veiledninger og tilbakemelding fra medstudenter.
Endelige resultater leveres samlet ved emnets avslutning. Prosjektet presenteres på oppsatt tidspunkt for klassen.
Summativ vurdering ved semesterets avslutning: Bestått / ikke-bestått.
Ved ikke bestått må ny eller forbedret mappe etableres ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)
Forkunnskapskrav
Emnet er forbeholdt studenter ved studieprogrammet Bachelor i Grafisk Design
Kursmateriell
STØTTELITTERATUR:
- Lerdahl, Erik (2007). Slagkraft: håndbok i idéutvikling. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Noble, Ian, og Russel Bestley (2007). Visual research: an introduction to methods in graphic design. 3rd ed. London: Bloomsbury.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
IDG3014 | 7.5 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"