course-details-portlet

IDG3015 - Emneoverbyggende prosjekt

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

«Emneoverbyggende prosjekt» er et individuelt praktisk designprosjekt som viderefører eller supplerer temaer fra ett eller flere av studiets andre emner. Emneoverbyggende prosjekt kan for eksempel være i form av et personlig fordypningsprosjekt eller et prosjekt med en ekstern oppdragsgiver.

Fordypningsprosjektets prosess dokumenteres i en prosessdagbok med refleksjonsnotat (egen leveranse).

Læringsutbytte

Kunnskap: Studenten har etter å ha gjennomført emnet (det vil si enda et emne med ett eller flere praktiske designprosjekter) sakte men sikkert utviklet seg som utforsker, konseptutvikler og formgiver. Studenten har også etablert et stadig bredere repertoar av løsningstyper og gjengse grafiske grep og kan dermed som designer håndtere en rekke typiske sjangrer innen papir- og skjermmediert kommunikasjon og interaksjon. Studenten har dermed et godt startgrunnlag for å kunne utvikle og designe gode og kreative kommunikasjonsløsninger som yrkesaktiv designer. I tillegg er nødvendige tekniske og håndverksmessige ferdigheter for utvikling og implementering av designløsninger for papir og skjerm sakte men sikkert raffinert og internalisert.

Gjennom det emneoverbyggende prosjektet vil studenten måtte sette seg grundig inn i et egenvalgt designrelevant tema og under veiledning lage sitt eget designbrief som så skal besvares. Studenten vil utvikle sin kunnskap om design som en profesjonell målrettet aktivitet og vil utvikle sin kunnskap om egne interesser og ferdigheter innen grafisk design.

Ferdigheter: Fordypningsarbeidet ansvarliggjør studenten i å definere og iverksette et større designarbeide under veiledning, og studenten har utviklet sine ferdigheter innen en selvvalgt sjanger og/eller tema. Studenten har utviklet sine ferdigheter i å planlegge og gjennomføre designprosesser fram til et ferdig resultat av høy kvalitet.

Generelle kunnskaper: Studenten må også ta ansvar, og anvende metoder, for prosjektstyring for å sikre framdrift og milepæler fram mot leveranse i tillegg til å vurdere prosjektet opp i mot FNs bærekraftsmål.

Læringsformer og aktiviteter

Individuelt prosjektarbeid, med ukentlig underveisveiledning (formativ-iterativ evaluering). Skisser, arbeidsprosess og resultat må dokumenteres.

Mer om vurdering

Mappen inneholder endelig leveranse basert på egenutviklet brief og prosjektdagbok med egenrefleksjon.

Prosjektet utvikles iterativt med ukentlige veiledninger og tilbakemelding fra medstudenter.

Endelige resultater leveres samlet ved emnets avslutning. Prosjektet presenteres på oppsatt tidspunkt for klassen.

Summativ vurdering ved semesterets avslutning: Bestått / ikke-bestått.

Ved ikke bestått må ny eller forbedret mappe etableres ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)

Forkunnskapskrav

Emnet er forbeholdt studenter ved studieprogrammet Bachelor i Grafisk Design

Kursmateriell

STØTTELITTERATUR:

  • Lerdahl, Erik (2007). Slagkraft: håndbok i idéutvikling. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Noble, Ian, og Russel Bestley (2007). Visual research: an introduction to methods in graphic design. 3rd ed. London: Bloomsbury.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
IDG3014 7.5 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Designmetodikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for design

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU