Emne - Informasjonsarkitektur - IDG3009
IDG3009 - Informasjonsarkitektur
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Emnets temaer: Hva er informasjonsarkitektur? Hierarkisk og fasettbaserte klassifisering Automatisk og intellektuell indeksering Thesaurusbygging Metadata Informasjonsgjenfinning og søkefunksjonalitet Navigasjonsstrategier i digitale medier Merkelapper (labels) i informasjonsarkitekturer Språk i informasjonsarkitektur Sosial navigasjon Brukersentrert metode Strategiske mål Omfangsavgrensing Konseptutvikling
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Studentene skal kunne redegjøre for ulike tradisjoner og prinsipper for etablering av brukersentrerte informasjonskategorier og deres organisering, samt design av aksesstruktur og tilhørende navigasjons- og søkeinnretninger.
- Studentene skal kunne analysere eksisterende løsninger ut fra prinsipper for informasjonsgjenfinning og være i stand til å foreslå nye informasjonsarkitekturer for å lette gjenfinning.
- Studentene skal kunne redegjørende for rådende prinsipper og mønstre innenfor informasjonsarkitektur på forskjellige plattformer som f.eks. personlige datamaskiner og håndholdte enheter.
- Studentene skal være kjent med metoder for å designe helhetlige brukeropplevelser -- på tvers av plattformer -- for å nå strategiske mål.
Ferdigheter:
- Studenten skal være i stand til å dra ut kunnskap fra innsiktsarbeid som grunnlag for definering av informasjonsarktur i et konseptualisert løsningsforslag.
- Studentene skal være i stand til å benytte brukersentrerte metoder som personas og scenarier og ulike former for iterativ prototyping til å utvikle og presentere informasjonsarkitekturer for nettsteder på desktop og mobil.
- Studenten skal være i stand til å gjøre velfunderte vurderinger rundt valg av struktur og organiseringsløsninger for innhold i en konseptualisert digital løsning.
Generell kompetanse:
- Studenten har etter å ha gjennomført emnet (det vil si enda et emne med ett eller flere praktiske designprosjekter) sakte men sikkert utviklet seg som utforsker, konseptutvikler og formgiver.
- Studenten har også etablert et stadig bredere repertoar av løsningstyper og gjengse grafiske grep og kan dermed som designer håndtere en rekke typiske sjangrer innen papir- og skjermmediert kommunikasjon og interaksjon.
- Studenten har dermed et godt startgrunnlag for å kunne utvikle og designe gode og kreative kommunikasjonsløsninger som yrkesaktiv designer. I tillegg er nødvendige tekniske ferdigheter for utvikling og implementering av designløsninger for papir og skjerm sakte men sikkert raffinert og internalisert.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og øvelser. Samt gruppeprosjekt med ukentlig underveisveiledning (formativ-iterativ evaluering). Skisser, arbeidsprosess og resultat må dokumenteres.
Mer om vurdering
Mappen inneholder endelig leveranse i tillegg til prosjektrapport.
Prosjektet utvikles iterativt med ukentlige veiledninger og en midtveispresentasjon med tilbakemelding fra medstudenter.
Endelig resultat samt prosess dokumentert i prosjektrapport leveres samlet ved emnets avslutning. Prosjektet presenteres på oppsatt tidspunkt for klassen.
Summativ vurdering ved semesterets avslutning: Bestått / ikke-bestått.
Ved ikke bestått må ny mappe etableres ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)
Interaksjonsdesign (BIXD)
Webutvikling (BWU)
Anbefalte forkunnskaper
Krever opptak til studieprogram: Grafisk design (BMED) Interaksjonsdesign (BiXD)
Forkunnskapskrav
Forutsetter bestått: IDG1072 eller IDG1362
Kursmateriell
Garrett, Jesse James (2003). The elements of user experience: user-centered design for the web. New York / Berkeley: American Institute of Graphic Arts / New Riders. Rosenfeld, Louis and Peter Morville (2015). Information architecture for the World Wide Web. 4. utg. California: OReilly. STØTTELITTERATUR: Hearst, Marti A. (2009). Search user interfaces. New York: Cambridge University Press. Hunter, Eric J. (2009). Classification made simple. Third edition. Farnham: Ashgate. Resmini, Andrea and Luca Rosati (2011). Pervasive information architecture: designing cross-channel user experiences. Burlington: Morgan Kaufmann.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
IMT3009 | 7.5 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: -
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappevurdering
100/100
Utlevering
01.11.2024Innlevering
22.11.2024
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"