Emne - Tjenestedesign - IDG3002
Tjenestedesign
Om
Om emnet
Faglig innhold
Samfunnet vårt er i dag bygget opp av tjenester, som spenner over både digitale og fysiske flater. Både offentlig og privat sektor er tjenesteleverandører, fra helsetjenester til reiser og netthandel. I dette emnet vil du lære tjenestedesign som prosess og metodikk, og få trening i sentrale teknikker innen tjenestedesign. Du vil lære å analysere, planlegge, effektivisere og organisere tjenesteforløp, og slik bidra skaper gode og innovative brukeropplevelser.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten vil ha god kjennskap til:
- Tjenestedesign som metodikk
- Tjenestedesign som prosess
- Teknikker brukt innen tjenestedesign
- Utfordringer og muligheter innen et valgt tjenesteforløp
Ferdigheter:
Studenten vil kunne:
- Få dybdeinnsikt i brukeropplevelser tilknyttet tjenester
- Gjennomføre etnografisk-orienterte metoder
- Kreativ prototyping
- Kartlegge kundereiser
- Sette opp service blueprint (tjenestekart)
- Teste tjeneste konsepter
Generell kompetanse:
Studenten vil kunne rådgi tjenesteleverandører i å skape gode brukeropplevelser og innovative tjenester gjennom evne til å analysere, drøfte, planlegge, effektivisere, designe og prototype tjenesteforløp.
Læringsformer og aktiviteter
- Seminarer/Forelesninger/Workshops
- Gruppearbeid/Prosjektarbeid (case-basert)
- Veiledning
Mer om vurdering
Både prosjektrapport og muntlig presentasjon av prosjektarbeidet, må være bestått for å få karakter i emnet. Begge deler må tas på nytt ved stryk eller frivillig gjentak (forbedring av karakter).
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Interaksjonsdesign (BIXD)
Anbefalte forkunnskaper
Vi anbefaler IDG1362 Introduction to user centered design eller tilsvarende grunnleggende ferdigheter innen brukersentrert designmetodikk. Det er også en fordel med erfaring innen kvalitative metoder som observasjon og intervju.
Kursmateriell
Kursmateriall kan justeres frem til studiestart og vil være tilgjengelig ved emnestart.
Fagområder
- Designmetodikk