Emne - Design av interaktive miljøer - IDG2750
Design av interaktive miljøer
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Dette emnet tar for seg hva som skjer når man kombinerer eksisterende teknologier for å skape opplevelser, der digitale løsninger møter den fysiske verden.
Gjennom strategisk bruk av designmetodikk og interaksjonsdesignteknikker vil studentene produsere sosialt, miljømessig og økonomisk forsvarlige designløsninger og demonstrere deres kvaliteter ved utvikling av prototyper.
Studentene jobber med konseptutvikling, design, bygging og testing av et interaktivt miljø.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål
Etter gjennomført emne har studenten grunnleggende kunnskap om:
- Interaksjon innenfor virtuelle (VR), støttende (AR) og/eller sammensatte (XR) omgivelser.
- 3D-modellering
- Mulighetsrommet som oppstår ved kombinasjon av digitale og fysiske miljøer
- Metoder, verktøy og teknikker som kreves for å utvikle konsepter for og designe, samt evaluere interaktive miljøer
Ferdighetsmål
Etter gjennomført emne har studentene:
- grunnleggende ferdigheter i bruk av relevant programvare
- evnen til å kombinere digitale og fysiske omgivelser for å lage interaktive løsninger
Generell kompetanse
- evnen til å kartlegge en problemstilling, og foreslå løsninger på dette problemet, som er faglig forankret og strekker seg utover det fysiske rom
- Samarbeide med andre om å kartlegge et problem, og velge hensiktsmessige rammeverk og metoder for å skisser/prototype løsningsforslag
- Utvise evne til kritisk refleksjon i valget av løsning på et tildelt/selvvalgt problem
- Være en aktiv og konstruktiv deltaker i et prosjekt og forholde seg til en tidsplan, arbeidsoppgaver og samarbeidspartnere
- Dokumentere et vitenskapelig arbeid
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningsformene i emnet vil være forelesninger, gruppebaserte veiledninger, prosjektarbeid og konseptutvikling, utprøvning og testing av løsninger sammen med brukere.
Obligatoriske aktiviteter
- Prosjektskisse
Obligatoriske aktiviteter
- Prosjektskisse
Mer om vurdering
Studentene har én obligatorisk gruppeoppgave tidlig i emnet. Oppgaven er en prosjektbeskrivelse og plan for gruppen og vil måtte leveres før prosjektet kan starte.
Obligatorisk øvelse må være godkjent og må bestås for å bestå emnet. Ved ikke-bestått eller frivillig gjentak må emnet tas på nytt i sin helhet ved neste gangs ordinære gjennomføring av emnet.
Vurdering: mappe 100%
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Interaksjonsdesign (BIXD)
Kursmateriell
Pensum vil bli oppgitt ved semesterstart
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| IDG3750 | 7,5 sp | Høst 2024 |
Fagområder
- Designmetodikk
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Mappe
Innlevering 03.12.2025 Tid Utlevering 14:00
Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment