course-details-portlet

IDG2750 - XR og 3D i interaktive miljøer

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2024/2025

Faglig innhold

Dette emnet tar for seg hva som skjer når man kombinerer eksisterende teknologier for å skape opplevelser, der 3D-modellering og digitale løsninger møter den fysiske verden.

Gjennom strategisk bruk av designmetodikk og interaksjonsdesignteknikker vil studentene produsere sosialt, miljømessig og økonomisk forsvarlige designløsninger og demonstrere deres kvaliteter ved utvikling av prototyper.

Studentene jobber med konseptutvikling, design, produksjon og konstruksjon av et interaktivt miljø.

Læringsutbytte

Kunnskapsmål

Etter at kurset er gjennomført skal studenten ha kunnskap om:

  • Interaksjon innen VR, AR og XR
  • 3D-modellering
  • Mulighetsrommet som oppstår ved kombinasjon av 3D-modellering, XR og fysiske miljøer
  • Metoder, verktøy og teknikker som kreves for å utvikle konsepter for og designe, samt evaluere interaktive XR-miljøer

Ferdighetsmål

Etter gjennomført emne skal studentene:

  • Ha erfaring med 3D-programvare (f.eks. Blender)
  • Ha evnen til å kartlegge en problemstilling, og foreslå løsninger på dette problemet som er faglig forankret og strekker seg utover det fysiske rom
  • Kunne utvikle skisser, 3D-modeller og kombinere dette med fysiske/taktile/sensoriske og digitale prototyper for å konkretisere forslagene

Generell kompetanse

Studenten har etter å ha gjennomført emnet (det vil si enda et emne med ett eller flere praktiske designprosjekter) sakte men sikkert utviklet seg som utforsker, konseptutvikler og formgiver. Studenten har også etablert et stadig bredere repertoar av løsningstyper og kan dermed som designer håndtere en rekke typiske sjangrer innen skjermmediert kommunikasjon og interaksjon. Studenten har dermed et godt startgrunnlag for å kunne utvikle og designe gode og kreative kommunikasjonsløsninger som yrkesaktiv designer. I tillegg er nødvendige tekniske ferdigheter for utvikling og implementering av designløsninger som går utenfor kun det å begrense seg til en flat skjerm utviklet.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningsformene i emnet vil være forelesninger, gruppebaserte veiledninger, prosjektarbeid, lab/verkstedarbeid, og konseptutvikling og utprøvning med brukere.

Obligatoriske aktiviteter

  • Prosjektskisse

Obligatoriske aktiviteter

  • Prosjektskisse

Mer om vurdering

Studentene har én obligatorisk gruppeoppgave tidlig i kurset. Oppgaven er en prosjektbeskrivelse og plan for gruppen og vil måtte leveres før prosjektet kan starte.

Obligatorisk øvelse må være godkjent og må bestås for å bestå emnet. Ved ikke-bestått må emnet tas på nytt ved neste gangs ordinære gjennomføring av emnet.

Vurdering: mappe 100%

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Interaksjonsdesign (BIXD)

Kursmateriell

Pensum vil bli oppgitt ved semesterstart

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
IDG3750 7.5 HØST 2024
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Designmetodikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for design

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU