course-details-portlet

IDG2671 - Webprosjekt

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Rapport 60/100 1 semestre ALLE
Rapport 40/100 1 semestre ALLE

Faglig innhold

I dette emnet videreutvikler studentene sine tekniske ferdigheter i webutvikling, webdesign og prosjektledelse. Studentene utforsker og dokumenterer virkelige problemstillinger, og utforsker mulig tekniske løsninger for disse. De utvikler løsningene til en minimally viable product (MVP). Studentene jobber med et prosjekt i grupper med en prosjekteier som gir krav, designsystemer, lærer nye teknologier og utvikler en fungerende webbasert applikasjon.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene

  • kan stegene som kreves for å ta et prosjekt fra idé til MVP;
  • kjenner til verktøy og teknikker for å evaluere effektiviteten til prosjektet sitt;
  • kjenner til strategier for å minimere karbonavtrykk for utviklede applikasjoner
  • kjenner til metoder for effektiv kommunikasjon med produkteiere
  • er kjent med måter man takler problemer i samarbeidsprosjekter

Ferdigheter

Studentene

  • kan bruke moderne webteknologi selvstendig for å løse reelle problemer innen webutvikling, inkludert prototyping, dokumentasjon, programmering, prosjekttesting og logging og analyse av data;
  • kan kommunisere med produkteiere og potensielle brukere om deres ønsker og behov, og itererer eksisterende prototyper;
  • kan utvikle en spesifikasjon for prosjektet og dokumentere prosjektkoden og design;
  • kan dele prosjektoppgaver på en balansert måte mellom gruppemedlemmer
  • kan håndtere konflikt og problemer mellom gruppemedlemmer og produkteiere

Generell kompetanse

Studentene kan

  • designe og utvikle en realistisk webbasert applikasjon fra start til slutt
  • samarbeide med andre for å utvikle en webapplikasjon
  • innehente og dokumentere systemkrav
  • evaluere det relative karbonavtrykket for ulike design- og utviklingsvalg
  • presentere prototyper og MVPer til produkteiere

Læringsformer og aktiviteter

  • Forelesninger
  • Møte med produkteier
  • Jobbe med prosjekter
  • Akademisk veiledning.

Obligatoriske aktiviteter

  • 3 obligatoriske oppmøter
  • Muntlig presentasjon
  • Obligatorisk arb.krav - 2 dokumenter

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

  • To obligatoriske oppgaver
  • Muntlig presentasjon
  • Fysisk oppmøte i tre avtalte møter med produkteier

Alle obligatoriske aktiviteter må være bestått for å gå opp til eksamen.

Vurderingsform

  • Grupperapport (40 %)
  • Personlig bidragsrapport (60%)

Studentene må få bestått karakter på alle oppgaver for å bestå emnet.

Kontinuasjonseksamen: Neste ordinære eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Webutvikling (BWU)

Forkunnskapskrav

  • IDG1292 Webkoding (eller IMT1291)
  • IDG1011 Front-end Web development

Kursmateriell

Pensum vil bli opplyst om ved studiestart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Gjøvik

Fagområde(r)
  • Designmetodikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for design

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Rapport

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Rapport 40/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Rapport 60/100 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU