Emne - Designsystemer og universell utforming for digitale flater - IDG2201
IDG2201 - Designsystemer og universell utforming for digitale flater
Om emnet
Nytt fra studieåret 2024/2025
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Gruppeprosjekt med skriftlig rapport
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Gruppeprosjekt med skriftlig rapport | 100/100 |
Faglig innhold
Designsystemer og universell utforming for digitale flater er et praktisk designprosjekt sentrert rundt prototyping for digitale flater og tjenester. Studentene arbeider i små (helst tverrfaglige) grupper med prosjekt som ender i en «high fidelity» prototype med et tilhørende designsystem. Basert på et presentert case, og i løpet av en iterativ designprosess utvikles et designsystem som forholder seg til prinsipper for universell utforming. Prototype basert på designsystemet utvikles og presenteres. Studentene blir bedre kjent med universell utforming og designsystemer inkludert stil- og designguider og retningslinjer for innhold, samt teknikker og bruk av pattern libraries; i prototyping.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Gjennom praktisk arbeid og rapportskriving opparbeider studenten i løpet av emnet kunnskap om:•
- Design av universelt utformede grensesnitt for digitale flater
- Gjeldende regelverk og krav innen universell utforming, WAD og WCAG
- Funksjonelle/adferdsbaserte og perseptuelle/merkevarebaserte mønstre og komponenter
- Digitale designs rolle i et samfunnsperspektiv
- Testing og evaluering av digitale prototyper
- Bruk av designsystemer for å opprettholde merkevarekonsistens innad i og på tvers av prosjekter og plattformer
Ferdigheter
- evne å utforme universelt utformede digitale løsning som oppfyller dagens lovkrav i forhold til tilgjengelighet og UU.
- være i stand til å planlegge, adoptere, adaptere og utvikle designsystemer for digitale flater, inkludert, men ikke bergrenset til: UI-komponenter, design tokens, ikonografi, mønstre og layout inkludert auto-layout, samt dokumentasjon
Generell kompetanse:
Etter fullført kurs har studenten et godt startgrunnlag for å kunne utvikle og designe universelt utformede og konsistente digitale produkter som praktiserende designer. I tillegg er bruk av etablerte bransjeverktøy internalisert gjennom gjentakende øvelser.
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger
- Gruppeprosjekt
- Iterativ formativ veiledning
- Skisser, arbeidsprosess og resultat må dokumenteres
Obligatoriske aktiviteter
- Oblig 1: Muntlig presentasjon
- Oblig 2: Refleksjonsnotat
Mer om vurdering
Obligatoriske øvelser:
- Muntlig presentasjon
- Individuelt refleksjonsnotat
Vurderingsform:
- Oppgave og rapport: A-F
Mer om vurdering:
- Gruppeprosjekt
Alle obligatoriske øvelser må være godkjent og vurderingsformer må bestås for å bestå emnet. Ved ikke-bestått må emnet tas på nytt ved neste gangs ordinære gjennomføring av emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)
Interaksjonsdesign (BIXD)
Webdesign (ÅRWEB)
Webutvikling (BWU)
Forkunnskapskrav
Krever opptak til ett av følgende studieprogram:
- Grafisk design (BMED)
- Interaksjonsdesign (BIXD)
- Webutvikling (BWU)
Forkunnskapskrav: IDG1362 eller annet grunnemne i brukersentrert design
Kursmateriell
Pensum vil bli oppgitt ved semesterstart
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2025
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Gruppeprosjekt med skriftlig rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Gruppeprosjekt med skriftlig rapport 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"