Emne - Designsystemer og universell utforming - IDG2201
Designsystemer og universell utforming
Om
Om emnet
Faglig innhold
Designsystemer og universell utforming for digitale flater er et praktisk designprosjekt sentrert rundt prototyping for digitale flater og tjenester. Studentene arbeider i små, tverrfaglige grupper med prosjekt som ender i en «high fidelity» prototype med et tilhørende designsystem. Basert på et gitt case, og i løpet av en iterativ designprosess utvikles et designsystem som forholder seg til prinsipper for universell utforming. Prototype basert på designsystemet utvikles og presenteres. Studentene blir bedre kjent med universell utforming og designsystemer inkludert stil- og designguider og retningslinjer for innhold, samt teknikker og bruk av mønsterbibliotek; i prototyping.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Gjennom praktisk designarbeid og rapportskriving opparbeider studenten i løpet av emnet kunnskap om:•
- Hva et designsystem er og hvordan det forholder seg til og skiller seg fra en designmanual, stilguide eller merkevarehåndbok
- Design av universelt utformede grensesnitt for digitale flater
- Gjeldende regelverk og krav innen universell utforming, WAD og WCAG og hvordan hensynta dette i et designsystem
- Funksjonelle/adferdsbaserte og perseptuelle/merkevarebaserte mønstre og komponenter
- Digitale designs rolle i et samfunnsperspektiv
- Bruk av designsystemer for å opprettholde merkevarekonsistens innad i og på tvers av prosjekter og plattformer
- Testing og evaluering av digitale prototyper
Ferdigheter
- evne å utforme universelt utformede digitale løsning som oppfyller dagens lovkrav i forhold til tilgjengelighet og UU.
- være i stand til å planlegge, adoptere, tilpasse og utvikle designsystemer for digitale flater, inkludert, men ikke bergrenset til: UI-komponenter, design tokens, ikonografi, mønstre og layout inkludert auto-layout, samt dokumentasjon
Generell kompetanse:
Etter å ha gjennomført emnet kan studenten:
- Vise ansvarlighet og evne til kritisk refleksjon omkring systemers innflytelse på sine omgivelser og sluttbrukere og ta rettslig korrekte og mellom-menneskelige hensyn under utviklingen av en løsning
- Kunne arbeide tverrfaglig i en prosjektgruppe, samle inn dokumentasjon og rapportere/presentere resultater skriftlig og visuelt
I tillegg er bruk av etablerte bransjeverktøy internalisert gjennom gjentakende øvelser.
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger
- Gruppeprosjekt
- Iterativ, formativ veiledning
- Skisser, arbeidsprosess og resultat dokumenteres og presenteres
Obligatoriske aktiviteter
- Oblig 1: Muntlig presentasjon
- Oblig 2: Refleksjonsnotat
Mer om vurdering
Obligatoriske øvelser:
- Muntlig presentasjon
- Individuelt refleksjonsnotat
Vurderingsform:
- Oppgave og rapport: A-F
Mer om vurdering:
- Gruppeprosjekt
Alle obligatoriske øvelser må være godkjent og vurderingsformer må bestås for å bestå emnet. Ved ikke-bestått eller frivillig gjentak må emnet tas på nytt i sin helhet ved neste gangs ordinære gjennomføring av emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)
Interaksjonsdesign (BIXD)
Webutvikling (BWU)
Forkunnskapskrav
Krever opptak til ett av følgende studieprogram:
- Grafisk design (BMED)
- Interaksjonsdesign (BIXD)
- Webutvikling (BWU)
Forkunnskapskrav:
IDG3009 - Informasjonsarkitektur eller tilsvarende
Kursmateriell
Pensum vil bli oppgitt ved semesterstart
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| IDG2200 | 7,5 sp | Høst 2025 |
Fagområder
- Designmetodikk