Emne - Redaksjonell design 1 - IDG2014
IDG2014 - Redaksjonell design 1
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 | ALLE |
Faglig innhold
Design av komplekse seriebaserte publikasjoner, og med en spesiell vektlegging på:
- Informasjonsarkitektur
- Manuskriptredigering
- Bibliografiske referansesystem
- Avansert ordeling og justering
- Avansert detaljtypografi
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten besitter operasjonell kunnskap om tegnsetting og detaljtypografi iht. nasjonale rettskrivingsregler, ulike bibliografiske referansesystem, ulike vitenområder, ulike husregler og ulike typografiske konvensjoner.
Ferdigheter:
Studenten kan målrettet og systematisk håndtere orddelings- og justeringsparametre og detaljtypografere på en kontekst- og sjangersensitiv måte. Studenten kan effektivt gjennomføre et design- eller redesignprosjekt av en seriepublikasjon som forholder seg til sjangerkonvensjoner, som har et tidsriktig og tiltalende formspråk, som baserer seg på høy grad av praktisk funksjonalitet, brukervennlighet og informativitet, og som har en konsistent visuell identitet som er gjennomgående fra nummer til nummer og fra årgang til årgang, men som samtidig på en effektiv måte differensierer seg visuelt fra nummer til nummer og fra årgang til årgang.
Generell kompetanse:
Ved design av et tidsskrift eller redesign av et eksisterende tidsskrift vil studenten også kunne bidra med konstruktive forslag til teknisk og redaksjonell videreutvikling som tar hensyn til behov hos leserne, forfatterne, redaktørene og produsentene av tidsskriftet.
Studenten har etter å ha gjennomført emnet (det vil si enda et emne med ett eller flere praktiske designprosjekter) sakte men sikkert utviklet seg som utforsker, konseptutvikler og formgiver. Studenten har også etablert et stadig bredere repertoar av løsningstyper og gjengse grafiske grep og kan dermed som designer håndtere en rekke typiske sjangrer innen papir- og skjermmediert kommunikasjon og interaksjon. Studenten har dermed et godt startgrunnlag for å kunne utvikle og designe gode og kreative kommunikasjonsløsninger som yrkesaktiv designer. I tillegg er nødvendige tekniske ferdigheter for utvikling og implementering av designløsninger for papir og skjerm sakte men sikkert raffinert og internalisert.
Læringsformer og aktiviteter
Kombinert individuelt prosjekt og to-persons gruppeprosjekt, med ukentlig underveisveiledning (formativ-iterativ evaluering). Skisser, arbeidsprosess, underveisprototyper og resultat med spesifikasjoner (med mere) må dokumenteres i en rapport -- i tillegg til presentasjon av endelige prototyper.
Mer om vurdering
Mappen inneholder prototyper for redaksjonelle designløsninger samt en omfattende prosjektrapport.
Prosjektet utvikles iterativt med ukentlig veiledning av emneansvarlig samt tilbakemelding fra medstudenter.
Endelige resultater leveres samlet ved emnets avslutning. Prosjektet presenteres på oppsatt tidspunkt for klassen.
Summativ vurdering ved semesterets avslutning: Bestått / ikke-bestått.
Ved ikke bestått må ny mappe etableres ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)
Anbefalte forkunnskaper
IDG1010 Typografi 2
Forkunnskapskrav
Krever opptak til studieprogrammet Bachelor i grafisk design (BMED), og bestått IDG1101 Typografi 1
Kursmateriell
- Erikson, Martin G. 2010. Riktig kildebruk: kunsten å referere og sitere. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- French, Nigel. 2018. InDesign type: professional typography with Adobe InDesign CC. 4. utg. Adobe Press.
Støttelitteratur:
- Few, Stephen. 2012. Show me the numbers: designing tables and graphs to enlighten. 2. utg. Burlingame, CA: Analytics Press.
- Joshi, Yateendra. 2003. Communicating in style. New Dehli: The Energy and Resources Institute.
- Klanten, Robert, med fl. 2010. Turning pages: editorial design for print media. Berlin: Gestalten.
- Lipson, Charles. Cite right: a quick guide to citation styles -- MLA, APA, Chicago, the sciences, professions, and more. 3. utg. Chicago og London: University of Chicago Press.
- The Chicago manual of style. 2017. 17. utg. Chicago og London: University of Chicago Press.
- The Chicago manual of style online. 2017. 17. utg. Chicago og London: University of Chicago Press. [krever innlogging via Oria / NTNU Universitetsbiblioteket]
- Vinje, Finn Erik. 2009. Skriveregler. 9. utg. (bokmål eller nynorsk). Oslo: Aschehoug.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappevurdering
100/100
ALLE
Innlevering
20.11.2024
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"