Emne - Områdeemne: Design i helsetjenester - IDG2000
IDG2000 - Områdeemne: Design i helsetjenester
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Prosjekt | 60/100 | |||
Skriftlig skoleeksamen | 40/100 | 3 timer | E |
Faglig innhold
Utfordringene i helse og omsorg er ofte kompliserte og sammensatte, og kommer ofte til uttrykk i møtet mellom pasienter, pårørende og helsetjenestenes ressursrammer. Morgendagens helse- og omsorgstjeneste vil blant annet preges av at vi blir flere og eldre, at flere av oss får kroniske sykdommer og at vi forventer mer av helsetjenesten (Meld.St. 7 (2019-2020) Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023). Dette vil være krevende å møte, og krever en bred involvering i og utenfor helse- og omsorgssektor. I dette sammensatte utfordringsbildet ligger det muligheter til å skape bærekraftige tjenester som utnytter kompetanse, kunnskap, teknologi og samhandling i sammenhengende tjenesteforløp for brukere.
Målet med emnet er at studentene skal opparbeide seg tverrfaglig kompetanse innen design og helse, og utnytte denne kompetansen i et prosjekt. Emnet vil holde fokus på å finne nye og innovative løsninger på tvers av fag gjennom teamarbeid. Dette vil kunne skje i et samspill mellom praksisfeltet og relevante fagfelt.
I dette emnet vil studentene få innføring i samspillet mellom helse, helsefremming, teknologi, design og samfunn
Læringsutbytte
Kunnskapsmål
- Grunnleggende kunnskap om muligheter og utfordringer i design av helsetjenester
- Design og helse som tverrfaglig område
- Relevant fagspråk, forskning og utvikling
- Designmetoder
- Innsikt i etiske utfordringer
Ferdigheter
- Anvende design i et helserelatert prosjekt
- Anvende relevant teori i obligatoriske aktiviteter
- Utvikle forståelse av samspillet mellom menneske og teknologi i helsetjenester
- Evne til tverrfaglig samhandling
- Kan reflektere over egne valg i et tverrfaglig prosjekt
Generell kompetanse
- Jobbe tverrfaglig i team
- Kritisk og reflektert holdning til design av helsetjenester
- Organisere og formidle resultat av gruppearbeid
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger
- Gruppearbeid [Problembasert gruppearbeid]
- Obligatoriske oppgaver
1 obligatorisk øvelse for å gå opp til individuell eksamen i oktober
2 obligatoriske øvelser for å gå opp til prosjektarbeid (desember)
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
- 3 obligatorisk arbeidskrav
- Individuell teoretisk eksamen (40%)
- Teambasert prosjektinnlevering (60%)
- Begge må være bestått for å få karakter i emnet
Utfyllende om kontinuasjon:
Ikke bestått obligatoriske oppgaver må tas på nytt ved neste ordinære avvikling av emnet.
Eksamen kan tas på nytt ved neste ordinære avvikling av emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grafisk design (BMED)
Interaksjonsdesign (BIXD)
Produktdesign og teknologi (BTEKD)
Webdesign (ÅRWEB)
Webutvikling (BWU)
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er åpent for studenter ved studieprogrammet bachelor i Interaksjonsdesign, Grafisk design, Webutvikling og Teknologidesign og ledelse, samt for andre bachelorprogram etter avtale.
Forkunnskapskrav
Forutsetter opptak ved studieprogrammene: Bachelor i Webutvikling. Bachelor i Interaksjonsdesign, Bachelor i Grafisk Design og Bachelor i Teknologidesign og ledelse.
Kursmateriell
Informasjon om pensum vil bli gitt i starten av emnet.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 40/100 E 20.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater S206 Smaragd 10 - Høst ORD Prosjekt 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"