Emne - Introduksjon til brukersentrert design - IDG1362
IDG1362 - Introduksjon til brukersentrert design
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 3 timer | E |
Faglig innhold
Kjernen av emnet er å introdusere studentene for prinsipper, metoder og teknikker innen brukersentrert design. Man vil lære hvordan man bruker brukersentrert design-forskning for å identifisere problemer eller behov i spesifikke brukergrupper. Man vil bli introdusert for iterasjonsmetoder og teknikker som vil la studentene foreslå og utvikle ideer og mulige løsninger i en gruppesetting. Man vil også lære hvordan man kan videreutvikle ideer gjennom skisser og prototyping. Studentene vil også lære hvordan man kan involvere designeksperter og sluttbrukeren i evalueringen av sitt design. Gjennom emnet vil studentene utvikle en forståelse for den iterative designprosessen og vil lære hvordan man kan dokumentere arbeidet i hver fase av den brukersentrerte prosessen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om hva brukersentrert design er og hvilke faser, metoder og prinsipper som ligger i kjernen av brukersentrert design
- Har grunnleggende kunnskap om begrepene User-Centered Design (UCD), User eXperience (UX), og User Interface (UI)
- Har grunnleggende kunnskap om etiske forskningretningslinjer og GDPR som knyttes til forskning og håndtering av personsensitive data.
Ferdigheter
Studenten
- Kan analysere sluttbrukers behov når det kommer til et gitt problem, og identifisere problemer i eksisterende design
- Kan lage skisser og prototyper
- Kan bruke kreative teknikker og utvikle løsninger på et bestemt problem
- Har evne til å dokumentere et designprosjekt i en enkel, formell rapport
Generell kompetanse
Studenten
- Har evne til å delta i gruppeprosjekter
- Kan analysere og bli enige om et prosjekttema/oppgave og gjennomføre arbeidet i henhold til krav
- Kan rekruttere representative sluttbrukere som passer oppgaven og gjennomføre en test i denne gruppa
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og gruppearbeid.
Obligatoriske aktiviteter
- Oblig 1
- Oblig 2
- Oblig 3
Mer om vurdering
Vurdering: Skriftlig eksamen ved semesterslutt. Bokstavkarakter A-F
Obligatoriske innleveringer: Det er 3 obligatoriske arbeidskrav i emnet, som alle må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Utfyllende om kontinuasjon:
- Utsatt skriftlig eksamen neste semester.
- Ikke bestått obligatoriske oppgaver må tas på nytt ved neste ordinære avvikling av emnet.
Spesielle vilkår
Forkunnskapskrav
Krever opptak til et av følgende studieprogram: Bachelor i Webutvikling, Bachelor i Interaksjonsdesign, Bachelor i Programmering eller årsstudium i Informatikk.
Kursmateriell
Pensum annonseres i starten av semesteret.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Gjøvik
- Designmetodikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 06.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater S410 Smaragd 50 SL520 Sluppenvegen 14 1 M438 Eksamensrom 4.etg, Inngang D Mustad, Inngang D 90 A-atriet-2/3 (A-160) Ametyst 30 S206 Smaragd 34 A-atriet-1/3 (A-160) Ametyst 2 - Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"