Emne - Spillutvikling - IDATA2504
IDATA2504 - Spillutvikling
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Studenter lærer variasjon av emner innen spill-design og programmering, inkludert:
- Spillmotorer, med fokus på Unity3D
- Spilldesign
- Spillprogrammering, design patterns
- Intelligente agenter for spill
- Animering
- Grafikk
- Menneske-maskin-interaksjon for spill
- Fysikk for spill
- Spillmekanikk
- Anvendelse av spill i andre domener (seriøse spill for undervisning, gamification)
Dette er et praktisk emne som inkluderer betydelig andel praktisk spillutvikling og samarbeid i grupper.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Forståelse av spillutviklingsprosessen: fra design til gjennomføring og testing
- Kunnskap om viktige spillutviklings konsepter, se faglig innhold
Ferdigheter. Kandidaten kan:
- Gjenbruke tilgjengelige "game assets" utviklet av tredje parter
- Design et dataspill med kommersialiseringspotensiale
- Bruke Unity3D spillmotor for utvikling av et dataspill
- Evaluere et eksisterende spill og reflekter på kvalitet basert på teoriprinsipper
Generell kompetanse:
- Evne å diskutere fagets temaer med fagfelle
- Evne å presentere eget spill til andre og begrunne valg fra teknologisk, brukervennlighets- og etiske aspekter
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, øvelser og prosjektarbeid.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
Alle obligatoriske øvinger må være levert innen tidsfrister og godkjente for å få tilgang til eksamen. Mappen består av arbeid som utføres og dokumenteres gjennom digitale innleveringer gjennom semesteret. Både individuelt arbeid og gruppearbeid kan forekomme. Arbeidet er utformet for å bidra til at studentene oppnår de ønskede læringsmål i emnet, og det gis tilbakemeldinger underveis.
Ved frivillig gjentak, ikke-bestått eller gyldig fravær, må hele mappen tas på nytt ved neste gjennomføring av emne.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Data - Ingeniørfag (BIDATA)
Anbefalte forkunnskaper
Programmering (IDATA1001 og IDATA2001, eller tilsvarende), helst objekt-orientert.
Kursmateriell
Annonseres ved semesterstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Ålesund
- Program/system-utvikling
- Informasjonsteknologi
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappevurdering
100/100
Utlevering
09.12.2024Innlevering
13.12.2024
09:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"