course-details-portlet

IDATA2504 - Spillutvikling

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappevurdering 100/100

Faglig innhold

Studenter lærer variasjon av emner innen spill-design og programmering, inkludert:

  • Spillmotorer, med fokus på Unity3D
  • Spilldesign
  • Spillprogrammering, design patterns
  • Intelligente agenter for spill
  • Animering
  • Grafikk
  • Menneske-maskin-interaksjon for spill
  • Fysikk for spill
  • Spillmekanikk
  • Anvendelse av spill i andre domener (seriøse spill for undervisning, gamification)

Dette er et praktisk emne som inkluderer betydelig andel praktisk spillutvikling og samarbeid i grupper.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Forståelse av spillutviklingsprosessen: fra design til gjennomføring og testing
  • Kunnskap om viktige spillutviklings konsepter, se faglig innhold

Ferdigheter. Kandidaten kan:

  • Gjenbruke tilgjengelige "game assets" utviklet av tredje parter
  • Design et dataspill med kommersialiseringspotensiale
  • Bruke Unity3D spillmotor for utvikling av et dataspill
  • Evaluere et eksisterende spill og reflekter på kvalitet basert på teoriprinsipper

Generell kompetanse:

  • Evne å diskutere fagets temaer med fagfelle
  • Evne å presentere eget spill til andre og begrunne valg fra teknologisk, brukervennlighets- og etiske aspekter

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, øvelser og prosjektarbeid.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øvinger

Mer om vurdering

Alle obligatoriske øvinger må være levert innen tidsfrister og godkjente for å få tilgang til eksamen. Mappen består av arbeid som utføres og dokumenteres gjennom digitale innleveringer gjennom semesteret. Både individuelt arbeid og gruppearbeid kan forekomme. Arbeidet er utformet for å bidra til at studentene oppnår de ønskede læringsmål i emnet, og det gis tilbakemeldinger underveis.

Ved frivillig gjentak, ikke-bestått eller gyldig fravær, må hele mappen tas på nytt ved neste gjennomføring av emne.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Data - Ingeniørfag (BIDATA)

Kursmateriell

Annonseres ved semesterstart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk

Sted: Ålesund

Fagområde(r)
  • Program/system-utvikling
  • Informasjonsteknologi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for IKT og realfag

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappevurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Mappevurdering 100/100

Utlevering
09.12.2024

Innlevering
13.12.2024


09:00


12:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU