course-details-portlet

IØ6520 - Tverrfaglig teamarbeid i praksis

Om emnet

Nytt fra studieåret 2024/2025

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Avsluttende oppgave 60/100
Gruppeoppgave 40/100

Faglig innhold

Velfungerende tverrfaglig teamarbeid er en virkningsfull og effektiv måte å løse komplekse problemstillinger på innen både offentlig og privat sektor. Emnet har som mål å bygge tverrfaglig samarbeidskompetanse i form av kunnskap og ferdigheter som kandidaten kan anvende i de teamene kandidaten inngår i, i egen virksomhet. I alle teamarbeid er det uenigheter og ulikheter. Dette forsterkes i tverrfaglige team, hvor teammedlemmene snakker ut fra ulike fagretninger og arbeidsmetoder. I velfungerende teamarbeid håndteres uenigheter og ulikheter slik at ressurspotensialet utløses. Kunnskap om hva som skjer når mennesker kommer sammen i et team, og hva som er forutsetninger for et velfungerende tverrfaglig teamarbeid, er sentralt i emnet. Emnet gir trening i praktiske samarbeidsferdigheter og økt innsikt i hvordan ferdighetene kan benyttes i ulike typer team i egen virksomhet.

Tema:

  • Forskjellige typer grupper/team og arbeidsmåter
  • Tverrfaglighet i team - hvordan utnytte det tverrfaglige potensialet som finnes i teamet?
  • Gruppeprosess og gruppedynamikk: Veien til de beste løsningene handler ikke bare om sluttresultatet, men prosessen underveis
  • Teamledelse
  • Digitalt samarbeid - hva er viktig å tenke på når man jobber sammen digitalt?
  • Psykologisk trygghet i team
  • Kommunikasjon og tilbakemelding i team

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten kan:

  • gjengi sentrale gruppeteoretiske begreper og redegjøre for forutsetninger for godt tverrfaglig teamarbeid
  • identifisere og beskrive utfordringer og muligheter i ulike typer teamarbeid
  • redegjøre for hvordan egne og andres handlingsmønstre og væremåter påvirker samarbeidet, og kjenne til strukturer for å gi og motta tilbakemeldinger
  • identifisere ledelsesfunksjoner i tverrfaglige team

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • anvende metoder for tverrfaglig teamarbeid som tilrettelegger for involvering av teammedlemmer i ulike typer teamarbeid
  • anvende grunnleggende gruppeteori for å analysere og reflektere over situasjoner som oppstår i team, og iverksette tiltak for å forbedre samarbeidet
  • gi og ta imot både positive og negative tilbakemeldinger
  • tydelig kommunisere egen og anerkjenne andres fagkompetanse, og håndtere faglige uenigheter og forskjeller i teamet

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • forstå verdien av å kommunisere utfordringer ved og forutsetninger for tverrfaglige team i egen virksomhet
  • møte personer fra andre fagfelt med åpenhet og nysgjerrighet

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med et digitalt oppstartsmøte og to obligatoriske fysiske samlinger à to dager med både et teoretisk og praktisk fokus. Det legges stor vekt på aktive læringsformer som refleksjon, øvelser og diskusjon knyttet til både erfaringer som gjøres i emnet og erfaringer fra egen arbeidshverdag. En sentral læringsform i emnet er erfaringsbasert læring gjennom deltakelse i grupper og team. Kandidatene organiseres i team som arbeider sammen, og gjennom dette utforsker og utfordrer egen og andres væremåte i teamet. Gruppene skal skrive en oppgave sammen, og i den sammenheng skal gruppene møtes digitalt minst én gang i løpet av sin arbeidsprosess. Gjennomført digitalt samarbeid må dokumenteres. Gruppeoppgave inngår som del av sluttvurderingen og vektes 40%.

Det forventes oppmøte på digitalt oppstartsmøte og fysiske samlinger, deltakelse i digitalt teamarbeid, samt innlevering av skriftlige oppgaver. Forventet arbeidsbelastning ligger rundt 200 timer.

Vi må ha et minimum antall deltakere for at et kurs skal igangsettes. Dersom det blir for få søkere, kan kurset få endret undervisningsform til ledet selvstudium, bli utsatt eller bli avlyst. Emnet er en del av NTNUs videreutdanningstilbud, og har kursavgift. Se NTNU Videres hjemmesider.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på samlingene
  • Obligatoriske oppgaver mellom samlingene

Mer om vurdering

Sluttvurderingen består av to deler hvor begge må bestås for å bestå emnet. Gruppeoppgave vektes 40%, og avsluttende individuell oppgave vektes 60%. Obligatoriske aktiviteter må godkjennes før avsluttende individuell oppgave. Samme vurderingsform ved utsatt eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Teknologiledelse og digital omstilling (MTDO)

Forkunnskapskrav

For å få innpasset emnet i erfaringsbasert master, jf. opptakskrav til emner i masterprogrammet i teknologiledelse og digital omstilling, eller tilsvarende. Emnet er adgangsbegrenset, og rangeringsregler gjelder iht. studieplanens generelle del.

Kursmateriell

Annonseres ved kursstart

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Organisasjon og ledelse
  • Industriell økonomi og teknologiledelse
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Gruppeoppgave 40/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Avsluttende oppgave 60/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU