Emne - Markedsføring og internasjonalisering - IØ6018
Markedsføring og internasjonalisering
Om
Om emnet
Faglig innhold
Modul: Spesialisering i strategi og forretningsutvikling.
Markedsføring er en kjernefunksjon for de fleste organisasjoner. Hensikten er å forstå, skape og levere verdi. Kurset starter med en introduksjon til markedsføring og markedsføringens viktigste konsepter, og vi ser hvordan suksessfylte organisasjoner bygger på disse når de utformer sine markedsstrategier. Videre bruker vi dette som et utgangspunkt for å diskutere trender innen internasjonal markedsføring og handel. Internasjonalisering er en av de sterkeste trendene i norsk industri de siste par tiår, og det har ført til store endringer i norsk næringsliv og hvordan bedrifter leder sine aktiviteter. I kurset gir vi en introduksjon til de viktigste utfordringene som norske selskaper møter i internasjonale markeder, og man lærer hvordan de kan løses på en god måte. Vi diskuterer moderne perspektiver på internasjonalisering av foretak, og hvordan bærekraft, digitalisering og digital markedsføring har revolusjonert hvordan vi tenker, og hva vi er i stand til å få til. Den siste delen av kurset omhandler internasjonal ledelse og utgjør den implementerende og praktiske delen av de internasjonale markedsstrategiene vi har diskutert over. I denne delen av kurset vil vi gå gjennom verktøy for valg av markeder og styring av internasjonale markedsaktiviteter, men også hvordan pågående trender innen bærekraft påvirker markedsarbeid, men også åpner nye forretningsmuligheter. Øvingsopplegget, som er en viktig del av gjennomføringen av kurset, legger opp til refleksjoner rundt internasjonaliseringsprosessen til teknologi- og kunnskapsbaserte bedrifter. I tillegg er det øvinger som omhandler praktiske utfordringer ved etablering i nye markeder. Det legges til rette for at kandidatene skal kunne bruke egen bedrift som utgangspunkt for semesteroppgaven i kurset. Temaer: - Grunnleggende konsepter for markedsføring. - Markedsføring av høyteknologi - Crossing the Chasm. - Moderne trender innen internasjonal handel og implikasjoner for norsk næringsliv. - Digitalisering og digital markedsføring. - Bærekraftsstrategier. - Teorier og modeller for internasjonalisering av foretak. - Internasjonal markedsføring. - Industriell markedsføring og inngangsstrategier i nye markeder. - Ledelse av internasjonale aktiviteter.
Læringsutbytte
Kurset relaterer seg til programmet og spesialiseringens læringsmål ved å gi kandidaten en bred innsikt i de grunnleggende konseptene innenfor markedsføring, og hvordan disse kan brukes til å lage gode og effektive markedsstrategier. Vi ser på de viktigste trendene i den moderne økonomien og hvilke innvirkninger dette har på markedsstrategier og markedsføringsledelse i norske og internasjonale selskaper.
Kunnskap: Studenten har innsikt i de viktigste faglige utfordringer, teorier, verktøy og modeller som brukes i markedsføring og internasjonal handel.
Ferdigheter: Studenten kan anvende denne kunnskapen i reelle case og både kunne vurdere lønnsomhet av forskjellige markedsstrategier og kunne se de samfunnsmessige konsekvensene av virksomheten i et større perspektiv.
Generell kompetanse: Studenten kan lede markedsutviklings- og internasjonaliseringsprosesser i privat eller offentlig virksomhet.
Læringsformer og aktiviteter
Kurset gjennomføres som integrerte samlinger og øvinger (to + to dager). Øvingene er basert på diskusjonscase, og det er en semesteroppgave hvor en kan bruke sin egen arbeidsplass som eksempel. I undervisningen legges det stor vekt på praktisk forståelse og anvendelse. På samlingene vil det være teorigjennomgang/forelesninger og case som kursdeltakerne gjennomfører i samarbeid. Mellom samlingene er det selvstudier med lesepensum og arbeid med semesteroppgaven. Det tilbys veiledning.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Organisasjon og ledelse (MORG)
Videreutdanningsemner i organisasjon og ledelse (MORGEMNER)
Forkunnskapskrav
Opptakskrav/forkunnskapskrav/adgangsbegrensning: Jf.opptakskrav til emner i masterprogrammet i organisasjon og ledelse. Emnet er adgangsbegrenset, og rangeringsregler gjelder iht. studieplanens generelle del.
Fagområder
- Organisasjon og ledelse
- Forretningsvirksomhet i global sammenheng
- Industriell økonomi og teknologiledelse
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse