course-details-portlet

IØ2000 - Hvordan bli en endringsagent? Innovasjon og entreprenørskap i praksis

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Gjennom å delta i kurset får studentene en innføring og praktisk trening i bruk av verktøy for å kunne drive med forretningsutvikling og innovasjonsprosesser. Dette vil være både som enkeltstående selskaper men også innen større organisasjoner. Det blir gjennomgått teoretisk grunnlag for hvordan man kan oppdage muligheter og videre hvordan overkomme potensielle barrierer for innovasjon i ulike type organisasjoner. Kurset fokuserer også på veien videre etter oppdagelsen av mulighet, samt hvordan man skal beskytte og utvikle forretningsideen. Dette vil skje hjelp av kunnskapsressurser, strategier, innovasjonsprosesser, samt prosessen rundt å bygge en bærekraftig forretningsmodell. Underveis i kurset vil teori bli implementert i praksis ved bruk av virkelige studentdrevne case.

Læringsutbytte

Læringsutbytte Kandidaten skal etter endt emne ha fått:

• Kunnskap om betydningen av innovasjon i offentlige og private organisasjoner, og om interne og eksterne drivkrefter for innovasjon.

• Kunnskap om hvordan forretningsutviklingsprosesser kan evalueres, initieres og gjennomføres

• Kunnskap om hvordan oppdage muligheter, utfordringer og barrierer for innovasjon og endring i organisasjoner, og om hvordan man kan møte og overkomme disse utfordringene og barrierene.

• Kunnskap om utvikling av produkter og tjenester, og identifisering av nye virksomhetsområder for en teknologi, et produkt eller en tjeneste.

• Kunnskap om sammensetting og tilrettelegging for effektivt teamarbeid. Ferdigheter Kandidaten skal etter endt emne:

• Kunne analysere interne og eksterne drivkrefter for endring, og diagnostisere behov for endring og fornyelse.

• Ha evne til å identifisere utfordringer og muligheter innen en organisasjon gjennom et entreprenørielt tankesett, og initiere en videre utviklingsprosess.

• Kunne finne og bruke relevante verktøy og prosesser for innovasjon og forretningsutvikling.

• Ha utviklet en evne til å håndtere situasjoner med usikkerhet og vite hvordan å omforme disse usikkerhetene til risiko med påfølgende handling.

• Samarbeid i tverrfaglige team

• Problemløsning gjennom aktiv tilnærming

• Prosjektarbeid, herunder å lede og gjennomføre et prosjekt i team

• Kommunikasjon, presentasjon og formidling i endrings- og innovasjonsprosesser

Læringsformer og aktiviteter

Studentaktive læringsformer (case, arbeid med virkelige problemstillinger, teamarbeid, presentasjoner). Emnet har samlingsbaserte forelesninger. Øvingsopplegg baserer seg både på teamarbeid og individuelt arbeid hvor studentene blir utfordret med virkelige case. Det vil etter beste evne bli tilrettelagt et eget opplegg for de fagretninger som ikke har mulighet til å møte på samlingene og innovasjonscampen beskrevet over.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øvinger

Mer om vurdering

Semesteroppgaven er en gruppeoppgave og teller 100% av karakteren. I tillegg må studentene gjennomføre og få godkjent obligatoriske øvinger.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Ålesund , Gjøvik , Trondheim

Fagområde(r)
  • Realfag
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU