course-details-portlet

IØ6206 - Bærekraftig prosjektlederskap og samhandling

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

I offentlig og privat næringsliv er det nå vanlig å organisere verdiskaping, forbedringer og behov organisasjonen har, strategisk i prosjekter. Kunnskap om ledelse av prosjekter er derfor ettertraktet. I mange år har prosjektledelse omfattet to skoler, som begge er like viktige for å lykkes med prosjektet: De som legger vekt på ledelse og samarbeid, og de som er opptatt av metoder og teknikker. Det er ledelse og samarbeid som har fokus i dette emnet. Samhandling, relasjonsledelse og prosjektlederrollen er faglige temaer som tas opp. Særlig hvordan prosjektlederen skaper retning og en kultur for å prestere i samhandling mellom organisasjoner og mennesker. Det er en viktig oppgave for prosjektlederen å sikre at prosjektorganisasjonen gjør en best mulig jobb i å realisere prosjektets mål. Vi ser at mange prosjekter har iboende et konfliktpotensial, og særlig der mange organisasjoner og kontrakter er involvert. Samhandling og relasjonsledelse som fagområde kan bidra til at konfliktene og rettssakene sterkt reduseres i større prosjekter. Internasjonal forskning om hva vi mennesker gjør når vi skaper relasjoner og oppnår resultater er viktige temaer som tas opp (relasjonsintelligens og business mindset). Organisasjoner som innfører relasjonsbasert lederskap, kan redusere konfliktene i prosjektet og organisasjonen. Det er dessuten et krav at prosjekter skal være bærekraftige. Her har både prosjektleder, basisorganisasjonen, kommuner, fylkeskommuner og ulike samarbeidspartnere en viktig rolle i å sørge for dette. Det krever blant annet en konseptutvikling, en business plan, valg av prosjekt og planlegging der bærekraftig utvikling og innovasjon er sentrale elementer. Det blir gitt konkrete eksempler og forskning gjort i helsesektoren, olje og energisektoren og reiselivsnæringen der innovasjon er implementert for å bidra til bærekraftige prosjekter. Praktiske gruppearbeid er hentet fra forsvarsprosjekter, vegprosjekter, helseprosjekter, reiselivssektoren, kommunale prosjekter, olje- og energisektoren, sportsprosjekter, kulturprosjekter og byggeprosjekter.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne

  • har studenten kunnskap om den internasjonale forskningsfronten innen bærekraft i prosjekter, prosjektlederskap og relasjonsledelse, suksessfaktorer og utfordringer i prosjekter.
  • har studenten inngående dybdekunnskap om strategisk relasjonsledelse i prosjekter, og adferd, holdninger og teknikker som kan brukes for å fremme samhandling mellom organisasjoner og mennesker (samhandlingsmodeller og relasjonsmodeller).
  • har studenten dybdekunnskap om organisatorisk samarbeid i og utenfor prosjektet
  • har studenten avansert kunnskap om relasjonsledelse og kommunikasjon som virker tillitsskapende
  • har studenten kunnskap om hvordan media kan påvirke prosjektet

Ferdigheter:

Etter fullført emne

  • kan studenten bruke den internasjonale forskningsfronten i bærekraftige prosjekter, prosjektlederskap og relasjonsledelse praktisk i en arbeidssituasjon
  • kan studenten kartlegge og påvirke prosjektets interessenter som har innvirkning på prosjektet
  • kan studenten praktisk bruke samhandlingsmodeller og relasjonsutviklingsprosessen inn i eget prosjekt.

Generell kompetanse:

Etter fullført emne

  • kan studenten delta i faglig baserte diskusjoner om bærekraft, prosjektlederskap og relasjonsledelse.
  • kan studenten formidle egne faglige vurderinger på området.
  • kan studenten anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å håndtere komplekse prosjekter

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres over fire forelesningsdager med høy grad av involvering av studentene. Det blir diskusjoner og gruppearbeid med praktiske problemstillinger hentet fra både offentlig og privat næringsliv. Det er ønskelig at studentene bringer inn egne problemstillinger i diskusjoner. Mellom forelesningsdagene skal det jobbes med pensum, gjerne opp mot utfordringer i egen organisasjon.

Mer om vurdering

Eksamen i emnet er en oppgave / casebeskrivelse av en reell prosjekt organisasjon med utfordringer. Ved å bruke pensum i emnet skal studentene løse utfordringene. Det er tillatt å være inntil maksimum 3 studenter per oppgave (anbefales minst 2 per gruppe). Gruppen har ca 10 dager til å jobbe med oppgaven og levere inn sin besvarelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. Anbefaler emnet Praktisk prosjektledelse.

Kursmateriell

Obligatorisk pensum (utvalgte kapitler i bøkene nedenfor):

Aarseth et al Lederskap i prosjekter, www.fagbokforlaget.no

Aarseth Project Management - a new mindset for success in projects (in English), www.fagbokforlaget.no

Aarseth et al Project leadership challenges (in English), www.fagbokforlaget.no

Artikler

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
KULT6503 7.5 HØST 2023
RAD6501 3.5 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Organisasjon og ledelse
  • Prosjekt- og kvalitetsledelse
  • Prosjektstyring i bygg og anlegg
  • Teknologiske fag
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Oppgave 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU