course-details-portlet

IØ6055 - Entreprenørskap og forretningsutvikling

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Øvinger
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Øving 80/100
Øving 20/100

Faglig innhold

Entreprenørskap og forretningsutvikling er et emnet for individer med interesse for å lære mer om entreprenørskap, verdiskapning og forretningsutvikling. Emnet er forskningsbasert og fokuserer på utvalgte problemstillinger som (1) forretningsutvikling, (2) kommersialisering, (3) verdiskaping i nye foretak eller eksisterende organisasjoner (4) finansiering (5) kommunikasjon og (6) forretningsmodellering. Emnet fokuserer på hvordan du og din organisasjon kan tilegne relevant kompetanse for økt verdiskapning. Bolk 1 (økt 1-økt 9) se nye muligheter: Veien til å identifisere nye muligheter starter med å ha en forståelse over sine egne ressurser. Ved å ta utgangspunkt i egne ressurser, så vet du hvor du skal begynne. I søken etter virkelige problemstillinger er det essensielt å snakke direkte med brukere og kunder. Bolk 2 (økt 10-14) analysere nye muligheter og gjøre noe med dem: Gjennom et mulighetsstudie er du i kontakt med markedet og systematisk samler inn informasjon i en tidlig fase. Målet å skape løsninger som tilfredsstiller kunders behov og ønsker, og samtidig er kommersielt gjennomførbare. Bolk 3 (økt 15-17) kommunikasjon av identifisert mulighet: Alle studentene skal kommunisere tydelig problemstillingen og potensiell løsning. Her skal både mulighetene og utfordringene bli presentert så objektivt som mulig både skriftlig og muntlig.

Læringsutbytte

Kunnskap Emnet skal gi studentene kunnskap om: - Hva entreprenørskap er og hvordan entreprenørskap kan skape ny verdi. - Hvorfor entreprenørskap er viktig i møte med en usikker arbeidsfremtid. - Hvordan bruke tilgjengelige ressurser til å løse konkrete problem. - Hvordan oppdage, analysere og utvikle entreprenørielle muligheter i tidlig fase. - Viktigheten av kunde og bruker kontakt i utviklingen av nye produkter og løsninger. - Hvordan utvikle en forretningsmodell. - Hvordan kommunisere en forretningsidé både muntlig og skriftlig. - Hvordan gi konstruktiv og konkret tilbakemeldinger til andres forretningsideer. Ferdigheter Emnet skal gi studentene ferdigheter i å: - Vurdere og analysere et produkt/en tjeneste sitt markedspotensial. - Vurdere og analysere bedrifters forretningsmodeller. - Vurdere og analysere forretningsideers markedsmessige, organisatoriske, og økonomiske forhold - Skisserer veien fra problem - idé - løsning. - Kommunisere en forretningsidé både skriftlig og muntlig. Generell kompetanse - Solid kunnskap knyttet til digital og analog kommunikasjon av forretningsidéer - Avansert innsikt i å håndtere usikkerhet og endring - Inngående kompetanse om kreative prosesser, og kritisk sans.

Læringsformer og aktiviteter

- Videoer á 5-10 minutter per video som inneholder relevante faglige tematikker - Digitale forelesninger - Bruk av caser med tilhørende diskusjoner - Digitale workshops - Digitale gruppediskusjoner i små grupper - Individuelle hjemmeoppgaver - Individuelle veiledningssamtaler - “Live” video-pitch av egen forretningsidé etterfulgt av tilbakemeldinger fra et panel bestående av fagpersoner fra SFU Engage og NTNU IØT, forretningsutviklere fra næringslivet og investorer - Digitale feedback-grupper hvor kursdeltagerne gir feedback på andre kursdeltagernes forretningsideer - Individuell refleksjon/dagbok - Teoretisk hjemmeeksamen Pedagogikk: Dette kurset vil basere seg på SFU Engage sitt pedagogiske rammeverk: Act – Engage by doing Interact – Engage with others, partners or stakeholders Challenge – Engage with real world problems Embrace – Engage with and handle uncertainty Reflect – Engage with internalising knowledge

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske øvinger

Mer om vurdering

Det er 7 øvinger og alle må godkjennes for å få karakter i dette faget. Karakteren vil bli satt basert på Øving 4 (teller 80% av endelig karakter) og Øving 6 (teller 20% av endelig karakter).

De obligatoriske øvingene i kurset er:

Øving 1: Mine ressurser - hvem er jeg, hva kan jeg, hvem kjenner jeg (maks 2 sider)

Øving 2: Problemsøk - identifiser problemer/utfordringer i ditt liv og din bedrift (maks 2 sider)

Øving 3: Prekvalifisering av idé

Øving 4: Syretest/markedsundersøkelse av egne forretningskonsepter - identifiser problem, produkt, marked, organisering, forretningsmodell, finansiering mm. (maks 10 sider). Teller 80 % av endelig karakter.

Øving 5: Live Video Pitch (maks 3 minutter)

Øving 6: Individuell refleksjonsoppgave, teller 20% av endelig karakter Øving 7: Minst 80 % oppmøte på forelesningene.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning teknologi, ved IØT (TKSEVU)

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Deles ut ved oppstart

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Entreprenørskap
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Øvinger

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Øving 80/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Øving 20/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU