course-details-portlet

IØ6018 - Markedsføring og internasjonalisering

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100 A

Faglig innhold

Modul: Spesialisering i strategi og forretningsutvikling.

Markedsføring er en kjernefunksjon for de fleste organisasjoner. Hensikten er å forstå, skape og levere verdi. Kurset starter med en introduksjon til markedsføring og markedsføringens viktigste konsepter, og vi ser hvordan suksessfylte organisasjoner bygger på disse når de utformer sine markedsstrategier. Videre bruker vi dette som et utgangspunkt for å diskutere trender innen internasjonal markedsføring og handel. Internasjonalisering er en av de sterkeste trendene i norsk industri de siste par tiår, og det har ført til store endringer i norsk næringsliv og hvordan bedrifter leder sine aktiviteter. I kurset gir vi en introduksjon til de viktigste utfordringene som norske selskaper møter i internasjonale markeder, og man lærer hvordan de kan løses på en god måte. Vi diskuterer moderne perspektiver på internasjonalisering av foretak, og hvordan digitalisering og digital markedsføing har revolusjonert hvordan vi tenker, og hva vi er i stand til å få til. Den siste delen av kurset omhandler internasjonal ledelse og utgjør den implementerende og praktiske delen av de internasjonale markedsstrategiene vi har diskutert over. I denne delen av kurset vil vi gå gjennom verktøy for valg av markeder og styring av internasjonale markedsaktiviteter, men også hvordan pågående trender innen bærekraft påvirker markedsarbeid, men også åpner nye forretningsmuligheter. Øvingsopplegget, som er en viktig del av gjennomføringen av kurset, legger opp til refleksjoner rundt internasjonaliseringsprosessen til teknologi- og kunnskapsbaserte bedrifter. I tillegg er det øvinger som omhandler praktiske utfordringer ved etablering i nye markeder. Det legges til rette for at kandidatene skal kunne bruke egen bedrift som utgangspunkt for semesteroppgaven i kurset. Temaer: - Grunnleggende konsepter for markedsføring. - Markedsføring av høyteknologi –- Crossing the Chasm. - Moderne trender innen internasjonal handel og implikasjoner for norsk næringsliv. - Digitalisering og digital markedsføring. - Teorier og modeller for internasjonalisering av foretak. - Born Globals – eller internasjonale oppstartsbedrifter. - Internasjonal markedsføring. - Industriell markedsføring og inngangsstrategier i nye markeder. - Ledelse av internasjonale aktiviteter og bærekraftsstrategier.

Læringsutbytte

Kurset relaterer seg til programmet og spesialiseringens læringsmål ved å gi kandidaten en bred innsikt i viktige trender i den moderne økonomien og hvilke innvirkninger dette har på markedsstrategier og ledelse i internasjonale selskaper. Kunnskap: Studenten har innsikt i de viktigste faglige utfordringer, verktøy og modeller som brukes i markedsføring og internasjonal handel. Ferdigheter: Studenten kan anvende disse i reelle case og kunne se de samfunnsmessige konsekvensene av virksomheten i et større perspektiv. Generell kompetanse: Studenten kan lede markedsutviklingsprosesser i privat eller offentlig virksomhet og internasjonale aktiviteter.

Læringsformer og aktiviteter

Kurset gjennomføres som integrerte samlinger og øvinger (to + to dager). Øvingene er basert på diskusjonscase, og det er en semesteroppgave hvor en kan bruke sin egen arbeidsplass som eksempel. I undervisningen legges det stor vekt på praktisk forståelse og anvendelse. På samlingene vil det være teorigjennomgang/forelesninger og case som kursdeltakerne gjennomfører i samarbeid. Mellom samlingene er det selvstudier med lesepensum og arbeid med semesteroppgaven. Det tilbys veiledning.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Organisasjon og ledelse (MORG)
Videreutdanningsemner i organisasjon og ledelse (MORGEMNER)

Forkunnskapskrav

Opptakskrav/forkunnskapskrav/adgangsbegrensning: Jf.opptakskrav til emner i masterprogrammet i organisasjon og ledelse. Emnet er adgangsbegrenset, og rangeringsregler gjelder iht. studieplanens generelle del.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: -

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Organisasjon og ledelse
  • Forretningsvirksomhet i global sammenheng
  • Industriell økonomi og teknologiledelse
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 A

Innlevering
16.12.2024


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU