Emne - Prosjektutforming for masteroppgave - femårig lektorutdanning - HIST3135
HIST3135 - Prosjektutforming for masteroppgave - femårig lektorutdanning
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Rapport | 100/100 |
Faglig innhold
Formålet med dette emnet er at studentene skal utforme en prosjektbeskrivelse for sin avsluttende mastergradsoppgave i historie. Emnet innebærer at studentene velger tema for masteroppgaven og knytter kontakt med en aktuell veileder. Emnet forutsetter at studentene arbeider selvstendig med faglitteratur av relevans for mastergradsarbeidet i samråd med veileder. Det vil danne et utgangspunkt for utvikling av tema og problemstillinger masteroppgaven skal undersøke. Studentene skal også lære gjennom praktisk erfaring hvordan presentere faglige valg og vurderinger knyttet til metode, kildemateriale og plan for gjennomføring. Undervisningen i emnet vil ta høyde for den faglige variasjonsbredden når det gjelder vektlegging av ulike elementer i prosjektbeskrivelsen og, så langt råd er, være tilpasset den enkelte students behov.
Læringsutbytte
En kandidat som har bestått emnet, forventes å ha følgende totale læringsutbytte i henhold til studieplanens beskrivelse for emnet, definert som kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskaper
Etter å ha gjennomført dette emnet skal kandidaten
- ha god oversikt over relevant faglitteratur innen det temaet man har valgt å skrive masteroppgave om
- ha gode kunnskaper om hva som kjennetegner et gjennomførbart faglig prosjekt i historie
Ferdigheter
Kandidaten
- vil være i stand til å avgrense tematisk og periodemessig et gjennomførbart forskningsprosjekt i historie
- vil ha gode ferdigheter i å orientere seg i aktuell faglitteratur
- vil ha evner til å planlegge et selvstendig forskningsprosjekt
- vil ha erfaring med å presentere sine prosjektplaner muntlig og skriftlig
Læringsformer og aktiviteter
Emnet legger opp til mye studentaktivitet gjennom seminarer hvor faglærerne legger til rette for nødvendig læring i hvordan skrive en prosjektbeskrivelse på masternivå. Studentene vil bli veiledet gruppevis og individuelt i de ulike delene av prosessen med prosjektutformingen. Studentene vil samtidig ha kontakt med veileder for masteroppgaven i arbeidet med prosjektbeskrivelsen. Den felles undervisningsdelen i emnet vil være konsentrert i starten av semesteret, og deretter vil studentene individuelt eller i grupper bli fulgt opp av sine respektive faglige veiledere. En nærmere beskrivelse av plan for undervisningen gis ved semesterstart. Ta kontakt med ansvarlig faglærer for spørsmål omkring opplegget.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Lektorutdanning i historie for trinn 8 – 13 (MLHIST)
Anbefalte forkunnskaper
Emnet må ses i sammenheng med et annet obligatorisk emne på masternivå, HIST3105, som er rettet inn mot å skrive masteroppgave. Vi vil derfor sterkt anbefale studentene å gjennomføre HIST3135 før (eller parallelt med) HIST3105.
Forkunnskapskrav
Forutsetter opptak til femårig lektorutdanning i historie.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Historie
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Rapport
100/100
Utlevering
09.12.2024Innlevering
16.12.2024
12:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"